ملایر به‌عنوان قطب کاشت زعفران معرفی می‌شود

به نقل از ملایری‌ها؛ سعید کتابی در نخستین گردهمایی زعفران کاران استان همدان شهرستان ملایر را یکی از مراکز مهم کشت زعفران دانست و اظهار داشت: با توجه به تأکیدات رهبری در اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در شهرستان می‌توان درزمینهٔ کشت زعفران اقدامات مؤثری انجام داد.

وی گفت: با توجه به اینکه شهرستان ملایر و استان همدان در منطقه خشک قرارگرفته باید به سمت کشت‌هایی همچون مثل زعفران که نیاز به آب کمتری داشته حرکت کرد تا   با کمترین هزینه و کمترین آب‌رسانی بهترین و باصرفه‌ترین برداشت را داشت.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر افزود: کشت‌های پرمصرف آبی که چرخه‌ اقتصادی خوبی هم نداشته بی‌رحمانه آب‌های زیرزمینی شهرستان را مصرف کرده و  زنگ خطر بی‌آبی به صدا درآمده و آینده شهرستان را تهدید می‌کند.

وی گفت:  برنامه‌های خوبی برای افزایش کشت زعفران مطرح‌شده و بودجه‌ای هم برای شروع کار در نظر گرفته‌شده که امید است با تلاش و جدیت و تعامل مسئولین بتوان هر چه بیشتر این کشت را ارتقا داد.

کتابی رونق اقتصادی را از مهم‌ترین اثرات افزایش کشت زعفران در ملایر دانست و گفت: در حال حاضر مشکل اصلی بحث معیشت، اشتغال و بیکاری جوانان است که قطعاً با این‌گونه طرح‌ها بسیاری این‌گونه مشکلات برطرف می‌شود.

غلامحسین تقوی هم در این گردهمایی بیان کرد: در سال جاری با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی تلاش  بر روی کشت گیاهان کم پرسود و پرفایده ازجمله زعفران بوده  که برنامه‌های خوبی هم برای پیشبرد این طرح‌ها مطرح‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر افزود:  در این راستا اولین گام در کمیته برنامه‌ریزی برداشته‌شده تا با کشت زعفران یک درآمد پایدار برای کشاورزان و فرزندان آنان ایجاد شود و شهرستان ملایر به‌عنوان یک شهر زعفران خیز شناخته شود.

وی گفت: در سفر معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از منطقه ملایر و تویسرکان به‌عنوان خاستگاه اصلی زعفران بنام برده شد  که از  این منطقه به سایر شهرهای کشور برده شده پس ما وظیفه داشته ملایر را به‌عنوان قطب زعفران خیز  و زعفران را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سوغات ملایر معرفی کنیم.

تقوی گفت: در حال حاضر در سطح شهرستان کشت زعفران در 23 هکتار به‌صورت پراکنده انجام‌شده و  سال گذشته 69 کیلوگرم زعفران  برداشت شد که امید است این 23 هکتار به 100 هکتار افزایش یابد و سوغات سراهای ملایر در کنار نام باسلق، شیره و کشمش نام زعفران را هم اضافه کنند.

وی بابیان اینکه گام‌های مؤثری برای دادن تسهیلات کم‌بهره باهدف کمک به کشاورزان و ایجاد انگیزه بین آنان از طرف بسیج سازندگی برداشته‌شده است افزود: زعفران ملایر ازلحاظ کیفیت، رنگ، عطر و بو بی‌نظیر است و از زعفران قائنات و مشهد هم بسیار مرغوب‌تر هست پس لازم است بسیاری از جوانان شهرمان که از بیکاری رنج می‌برند از این موقعیت شهرستان بهره‌مند شده و با کشت زعفران و گیاهان دارویی، هم خود به درآمد مطلوب رسیده و هم چرخه‌ی اقتصادی شهرستان را به حرکت درآورند.

دبیر نخستین گردهمایی زعفران کاران استان همدان نیز در این خصوص گفت: برگزاری این گردهمایی در راستای عمل به دستورات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی انجام شد که خوشبختانه با استقبال خوب مسئولین و زعفران کاران و متقاضیان کشت زعفران روبرو شد.

مجتبی طاهری ادامه داد: با توجه به این‌که خاستگاه اولیه زعفران استان همدان بوده و ملایر به‌عنوان دروازه خروج زعفران به شرق کشور، لذا تصمیم گرفتیم در راستای توسعه و کشت این طلای ارزشمند و نعمت خدادادی در شهرستان ملایر اقداماتی را با همکاری جهاد کشاورزی انجام دهیم و خوشبختانه توانستیم اولین گام رسمی را در استان همدان برداریم.

وی افزود: با توجه به کاهش منابع آبی در استان همدان و به‌خصوص در شهرستان ملایر تغییر الگوی کشت یکی از ضروریات حیاتی برای نجات اقتصاد روستاها و خالی شدن آن هست، که به علت کمبود آب مجبور به ترک روستاها و باعث ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود که این خود نیز می‌تواند معضلاتی را برای جامعه به وجود آورد.

مدیرعامل شرکت یاقوت سرخ ملایر گفت: خوشبختانه امسال استقبال از کشت زعفران بسیار خوب بوده است و توانسته است جایگاه خود را در استان همدان و شهرستان ملایر پیدا کند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده کشت این محصول استراتژیکی و ارزشمند گسترش یابد و وجود تشکیل یک انجمن احساس می‌شود و امیدواریم در این راستا مسئولین همکاری‌های بیشتری را با ما داشته باشند.

طاهری گفت: درکشت این محصول دو نکته بسیار مهم است، یکی آماده‌سازی خوب زمین دیگری تهیه پیاز با وزن ایده آل، مطلوب و عاری از هرگونه آلودگی، که می‌تواند در عملکرد زعفران نقش مهمی داشته باشد و ما در تهیه پیاز این ضمانت را به متقاضیان می‌دهیم که در تهیه آن نهایت دقت را داشته باشیم و ذکر این نکته نیز بسیار اهمیت دارد که احداث زعفران زار نیاز به هزینه اولیه جهت خرید پیاز دارد لذا اختصاص دادن تسهیلات بانکی با شرایط آسان و کم‌بهره با توجه به این‌که استقبال فراوانی از کشت این محصول شده است می‌تواند روند توسعه و ترویج را آسان نماید و از مسئولین می‌خواهیم که دراین‌باره بیشتر جدیت نشان دهند.