۳۰ درصد دانشگاه‌های پیام نور همدان خالی است

صفی‌الله صفایی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر 30 درصد از دانشجویان کل کشور در دانشگاه‌های پیام نور مشغول به تحصیل هستند و دانشگاه های پیام نور با هویت ایرانی و اسلامی نقش خود را در تحکم جایگاه علمی و پژوهشی در میان دانشگاه‌های باز دنیا ایفا کرده‌اند که از لحاظ تعداد دانشجو در آسیا رتبه دوم و رتبه ششم در جهان را داراست.

وی افزود: امسال 951 نفر از کسانی که در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی قبول شده‌اند از دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان هستند و در حال حاضر 16هزار دانشجو در دانشگاه‌های پیام نور سطح استان مشغول به تحصیل هستند که از خصوصیات و یکی از رویکردهای اصلی دانشگاه پیام نور به سمت رشته‌هایی است که دارای بازار کار باشند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان با اشاره به برنامه‌های کارآفرینی این مرکز آموزشی بیان کرد: دانشگاه‌های پیام نور ارتباط مؤثری با صنایع دارند و دانشگاه‌های پیام نور استان از لحاظ زیرساختی و امکانات آزمایشگاهی دارای موقعیت‌های مناسبی است و انجام تمام آزمایشات شیمی در خود دانشگاه است.

وی گفت: خوشبختانه ما به دنبال این هستیم که دانشجو در رشته مورد علاقه خود تحصیل کند نه در رشته قبولی و در دانشگاه‌های پیام نور این فرصت ایجاد شده که دانشجو در رشته مورد علاقه خود ثبت نام و به امر تحصیل بپردازد و از دیگر ویژگی‌های پیام نور می‌توان به تحصیل غیرحضوری و یا تحصیل در دو رشته همزمان با هم اشاره کرد.

صفایی تصریح کرد: دانشگاه پیام نور استان همدان در مقطع کارشناسی تاکنون 41 هزار دانشجوی فارغ التحصیل داشته است.

وی از پذیرش 6 هزار و 600 دانشجو در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های پیام نور استان خبر داد و اظهار داشت: دانشگاه پیام نور همدان 130 عضو هیئت علمی دارد و دانشجویان می‌توانند در 238 رشته محل در مقطع کارشناسی در سراسر استان و 39 رشته کارشناسی ارشد تحصیل کنند که ورودی دانشجویان کارشناسی ارشد 6600 نفر و در کارشناسی ارشد 521 نفر در سطح استان است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان بومی بودن دانشجویان را از دیگر ویژگی‌های این دانشگاه برشمرد و افزود: همه دانشجویان و اساتید در واقع بومی خود استان هستند و طبق آمار 64درصد خانم‌ها و 36 درصد آن آقایان هستند.

وی در ادامه از فعالیت‌های دانشگاه پیام نور در ابعاد مختلف نظیر فرهنگی و ورزشی گفت: دانشگاه پیام نور همدان سال گذشته همایش میرسیدعلی همدانی و تألیف کتاب این شخصیت توسط دکتر عسگری و المپیاد ورزشی دختران را در بین 2000 نفر برگزار کرد و نیز دارای 15 انجمن علمی فعال در مرکز استان و بیش از 13اختراع در حوضه کارآفرینی و نیز برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در کل کشور و مدیریت کرسی‌های آزاداندیشی به عهده استان همدان است.

وی افزایش شهریه‌ها را روال قانونی دانست و بیان کرد: امسال شهریه‌های دانشجویی افزایش چندانی نداشته اما موردی که برای دانشجویان ایجاد چالش کرد پرداخت 40 هزار تومان به ازای هر دانشجو برای فعالیت‌های فرهنگی بوده که دانشجویان اوایل سال با شهریه پرداخت کردند و این امر موجب تفکرات اشتباهی چون افزایش شهریه در میان دانشجویان بود.

صفایی گفت: ما به دنبال ایجاد رشته‌های جدید هستیم و حدود 20 رشته در مقطع کارشناسی در ردیف کسب مجوز هستند و اخیرا دانشگاه پیام نور با مرکز مدیریت آموزشی تهران ارتباطی برقرار کرده که می‌تواند دوره‌های ضمن خدمت را برای تمام افراد صادر کند.

وی از خالی بودن 30 درصد صندلی‌های دانشگاه‌های پیام نور خبر داد و افزود: در مقایسه با سال‌های 92 و 93  تعداد صندلی‌های دانشگاه پیام نور 30 درصد خالی است و ظرفیت دانشگاه‌های ما 22 هزار است که ما 16هزار دانشجو داریم و از اصحاب رسانه می‌خواهیم در این راستا ما را یاری و به مردم اطلاع‌رسانی کنند.