ذخیره سد اکباتان همدان به ۲۰ میلیون مترمکعب رسید

حسین آذرتکین بعدازظهر امروز در حاشیه لایروبی مخزن عباس آباد همدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسیر انتقال آب رودخانه عباس آباد به تصفیه‌خانه سال 80 توسط آب منطقه‌ای اجرایی شده ولی تصفیه‌خانه در سال 82 عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه سال 90 شرکت آبفا و امور آب اقدامات تکمیلی را برای بهره‌برداری از این تاسیسات انجام داده و فرآیند را تغییر دادند، تصریح کرد: از استخر عباس‌آباد همدان به عنوان حوضچه‌های پیش‌تصفیه استفاده شد به این صورت که سولفات آلومینیوم به آب اضافه شده و مواد اضافی آب ته‌نشین می‌شود.

آذرتکین با بیان اینکه 10 فیلتر برای تصفیه اولیه آب در استخر عباس آباد همدان در نظر گرفته شده که ظرفیت تصفیه 250 لیتر در ثانیه را دارد، افزود: رودخانه عباس آباد در فصول کم‌آبی 120 لیتر در ثانیه و در فصول پرآبی 225 لیتر در ثانیه از آب شهر همدان را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه آب حاصل از رودخانه عباس آباد می‌توان جایگزین مناسبی برای 15 چاه دشت همدان در ایام زمستان باشد، گفت: در حال حاضر تصفیه‌خانه عباس آباد همدان در مدار نیست ولی پس از انجام لایروبی زمینه برای ورود آن به مدار آماده می‌شود.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان همدان اظهار داشت: اگر حوضچه‌های عباس آباد همدان لایروبی نشود در یک سال آینده مخزن از بین می‌رود چراکه از بالادست مواد مواد و ضایعاتی همراه آب وارد حوضچه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان همدان دارای 120 حلقه چاه است که از این تعداد 89 مورد فعال است، بیان کرد: در مجموع این تعداد چاه بین 360 تا 400 لیتر در ثانیه آب‌دهی دارد که در مقایسه با گذشته کاهش شدیدی داشته است.

آذرتکین با بیان اینکه دشت همدان-بهار مُرده است، گفت: نزدیک به 250 تا 300 لیتر در ثانیه آب از سد اکباتان به چاه‌های اطراف و سپس به داخل شهر منتقل می‌شود که با وارد مدار شدن تصفیه‌خانه عباس آباد به مدار دیگر این اقدام انجام نمی‌شود.

وی ذخیره سد اکباتان همدان را 17 تا 20 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: باید صرفه‌جویی لازم در مصرف آب صورت گیرد تا بتوان ذخیره مناسبی پشت سد اکباتان همدان برای تابستان سال آینده داشت.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان همدان عنوان کرد: سازمان‌های محیط زیست و مرکز بهداشت از زمانی که آبگیری عباس‌آباد آغاز شده همراهی و کمک بسیار زیادی دارند چراکه نظارت‌های جدی برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب و پساب ضایعات باغات به رودخانه دارند.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست همدان گشت‌های شبانه‌روزی در نظر گرفته و باغات و مسیر رودخانه را مورد بازرسی شبانه‌روزی قرار می‌دهد، تصریح کرد: تخلیه سبتیک‌ها زیرنظر محیط زیست انجام شده و از زمانی که این امر اجرایی می‌شود در رودخانه عباس‌آباد آلودگی نداشتیم.