۳۵ درصد تخم چشم‌زده قزل‌آلای کشور در همدان تولید می‌شود

علی دولو بعدازظهر امروز به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آبزی‌پروری به دو شکل آب‌های جاری و رودخانه یا چاه‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: امکان تهدیدات در حوزه آب‌های جاری و رودخانه‌ها بیشتر از سایر منابع است.

وی واردات نهاده‌های تولید آبزیان بویژه تخم چشم زده را از راه‌های دیگر بروز تهدیدات برشمرد و گفت: حفاظت و تامین آب سالم برای مزارع، حفاظت آب و پوشش مناسب آب از جمله اقداماتی بوده که در این حوزه انجام شده است.

دولو با اشاره به اینکه شیلات و آبزی‌پروری در همدان سابقه زیادی ندارد ولی در این مدت رشد مناسبی داشته است، تصریح کرد: در حوزه پرورش آبزیان بیشتر روی پیشگیری و پیش‌بینی از آلودگی‌ها تلاش شده است.

وی با بیان اینکه کنترل و قرنطینه یکی از مسائل مهم در زمینه پرورش آبزیان است، گفت: باید در زمینه کنترل واردات نهاده‌های این بخش باید اقدامات اساسی انجام شود تا شاهد بروز بیمار ینباشیم.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه شیلات ایران برای قطع وابستگی به خارجی از کشور به نهاده‌های آبزی‌پروری اقداماتی کرده است، تصریح کرد: 35 درصد تخم چشم‌زده قزل‌آلای موردنیاز کشور توسط استان همدان تولید می‌شود که مرکزی توسط بخش خصوصی در این زمینه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این مرکز تکثیر تخم چشم‌زده قزل‌آلا در دو فصل و همچنین خارج از فصل امکان تکثیر و تولید تخم چشم زده را دارد، گفت: این مرکز از نظر قیمت، کیفیت و اطمینان تامین نهاده جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارد.

دولو شناسایی گونه‌های جدید و جایگزین در شرایط عادی و اضطرار را یکی از وظایف و سیاست‌های حوزه شیلات برشمرد و گفت: ماهیان آزاد دریای خزر که از نظر پرورشی و بیولوژیکی به قزل‌آلا نزدیک هستند در همدان پرورش داده شده و خوشبختانه پاسخ داده است.

وی با اعلام اینکه پرورش ماهیان خاویاری در استان همدان موفق بوده است، بیان کرد: در زمینه بروز ویروس VHS اواخر سال 92 مزارعی آبزی‌پروری استان همدان به شکل گسترده درگیر شده و خسارت زیادی نیز به آنها وارد شد.

مدیر شیلات استان همدان بیان کرد: در آن زمان بسیاری از مزارع تعطیل شده و پاکسازی و حذف آلاینده‌ها از مزارع آغاز شد اما عامل بروز این ویروس در مزارع آبزی‌پروری همدان گویا عمدی بوده است چراکه این ویروس در ایران وجود نداشت.

وی وارد کردن آب بهینه و سالم به مزارع، جلوگیری از حمل و نقل غیرضرور ماهی‌ها، کنترل خوراک ماهی‌ها و ایجاد سیتستهای حفاظتی در مزارع بزرگ را از جمله الزامات در حوزه آبزی‌پروری دانست و گفت: تاکید در این حوزه بر پیشگیری است چون اگر اتفاقی رخ دهد جبران آن دشوار است.

دولو با بیان اینکه پوشش‌های بیمه‌ای مزارع آبزی‌پروری استان همدان در دستور کار است، گفت: ولی مرکز تکثیر تخم چشم‌زده قزل‌آلای همدان هنوز تحت پوشش نیست که به دنبال بیمه این مرکز هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سلامت ماهی تیلا پیا نیز گفت: این نوع ماهی چند سالی است که از کشور چین وارد ایران می‌شود و مصرف آن مشکلی ندارد ولی درصد امگا3 موجود در تیلاپیا پایین است.

مدیر شیلات استان همدان با بیان اینکه ماهی تیلا پیا استخوان نداشته و طبخ آن به آسانی انجام می‌شودف افزود: این ماهی طعم و کیفیت ماهی‌های دیگر همچون قزل آلا را ندارد که باید تلاش شود از طریق فرهنگ‌سازی مصرف آن را کاهش داد.

وی افزود: ماهی تیلاپیا یک ماهی مهاجم بوده محیط زیست مخالف ورود آن به آب‌های استان است چراکه اعتقاد دارد ورود آن به آب‌های همدان سبب آسیب به اکوسیستم می‌شود.