آزادی زندانیان جرایم غیر عمد

یدالله روحانی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: ستاد دیه نهادی مردمی است که ظرفیت مشارکت و همکاری برای همه افراد جامعه میسر است و در این راستا با حمایت و کمک‌های نقدی خیران و نیکوکاران زمینه آزادی زندانیان نیازمند با جرایم غیرعمد فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: در بررسی پررونده‌های ستاد دیه در مورد زندانیان جرایم غیرعمد شاهد معسر بودن و گرفتاری افرادی از جامعه هستیم که توانایی پرداخت بخشی از بدهی خود را هم ندارند.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان با بیان اینکه بسیاری از زندانیان بدهکار مالی به دلیل اعتمادهای بی‌مورد زندانی هستند بیان کرد: زندانی شدن افراد شرط نخست تشکیل پرونده در ستاد دیه است و کمک‌های این ستاد فقط به زندانیان جرایم غیرعمد شامل تصادفات رانندگی، حوادث کار و انواع محکومیت‌های مالی غیرکلاهبرداری می‌شود.

وی افزود: در روند رسیدگی به پرونده در ستاد دیه، هرگاه متوجه شویم که کلاهبرداری و ابهام اطلاعات وجود دارد پرونده بدون مساعدت مختومه می‌شود.

روحانی‌منش عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان امسال باید تعداد 200 نفر از مددجویان محبوس در زندان‌های استان همدان آزاد شوند.

وی گفت: در هفت ماهه نخست امسال 113 نفر از زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد با محکومیت مالی، تصادفات، مهریه و نفقه در استان همدان با مبلغ بدهی 82 میلیارد ریال از بند زندان آزاد شدند.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان با اشاره به محبوس بودن 228 نفر با جرائم غیرعمد در زندان‌های استان اظهار داشت: بیشترین زندانیان جرائم غیرعمد در همدان را محکومیت‌های مالی با تعداد 157 نفر را شامل می‌شوند.

وی با بیان اینکه پسر 21 ساله جوان‌ترین زندانی جرائم غیرعمد در همدان به شمار می‌آید، افزود: بیشترین میزان مهریه متعلق به دامادی است که محکوم به پرداخت 1367 سکه بهار آزادی است و اکنون گرفتار در بند زندان است.

روحانی‌منش عنوان کرد: 90 درصد شکات مراجعه کننده به ستاد دیه بخشی از سهم و حق خود را گذشت می‌کنند که این خود یک امر خیر است.

وی بیان کرد: در بحث جرایم غیرعمد، بیش از آنکه به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قضایی برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نیاز باشد، به فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح فرهنگی مردم نیاز داریم تا چشم و گوش بسته زیر بار مهریه‌های سنگین نروند، بدون پشتوانه مالی، چک صادر نکنند و بدون داشتن گواهینامه و بیمه‌نامه پشت فرمان خودرو ننشینند.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان گفت: خیران نوع دوست می‎توانند برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مبالغ اهدایی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه نزد سیبای بانک ملی به شماره 0106329555001 و حساب جام بانک ملت به شماره 2030303037 واریز کنند.