ایجاد ماهانه بین ۸۰۰ تا یک هزار شغل جدید در استان همدان

محمدناصر نیکبخت عصر امروز در همایش نقش رونق اقتصادی در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در همدان با بیان اینکه هر آسیبی به گونه‌ای ریشه در فقر و بیکاری دارد، اظهار داشت: فقر تنها با پول و سرمایه دولت به صورت پایدار از بین نمی‌رود چرا که در هشت سال گذشته 800 میلیارد دلار وارد کشور شد اما رشد اقتصادی به منفی رسید و تورم افزایش یافت.

وی افزود: دولت بدون توجه به بخش خصوصی نمی‌تواند رونق ایجاد کند به طوری که دولت پول دستش آمد و به مفسده دچار شد و رونق ایجاد نشد و تورم بالا رفت.

استاندار همدان با بیان اینکه دنبال فقر مفسده و آسیب‌های اجتماعی می‌آید، بیان کرد: برای از بین بردن فقر نمی‌توانیم به مردم پول توی جیبی به مردم دهید یا اینکه کرامت انسانی آنها را بشکنیم تا به دریوزگی گرفتار شوند بلکه باید رشد و اقتصاد پایدار ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: اشتغال بی‌منت سبب می‌شود که افراد بدون احساس یاس و ناامیدی به کشور خود خدمت کنند بر این اساس ایجاد اشتغال پایدار و غیرکاذب باید در اولویت قرار بیرد.

نیکبخت گفت: دولت‌ها با هیچ شرایطی نمی‌توانند شغل پایدار ایجاد کنند مگر اینکه بخش خصوصی وارد عرصه فعالیت شود.

وی تصریح کرد: حمایت از بخش خصوصی سبب اشتغال پایدار می‌شود و افراد جویای کار و تحصیل کرده به کار گرفته شوند.

استاندار همدان افزود: دولت نمی‌تواند و سرمایه ایجاد اشتغال را ندارد و قانون هم به آن اجازه نمی‌دهد اما باید از اشتغال واحدهای کوچک، خرد و بزرگ حمایت کند.

وی با اشاره به ایجاد ماهانه بین 800 تا یک هزار شغل جدید در استان همدان عنوان کرد: نرخ بیکاری استان همدان نسبت به سال گذشته کاهش یافته و جزو سه استان نخست کشور قرار گرفته و در این راستا آذربایجان غربی، مرکزی و همدان در کاهش نرخ بیکاری موفق بودند.

نیکبخت گفت: با وجود تمام همدلی و وحدت وریه‌ای که وجود دارد همچنان سرمایه‌گذار وحشت دارد و با اشتغال‌های ایجاد شده باز هم نرخ بیکاری زیاد است.

وی با بیان اینکه تا آبان ماه 92 بیش از 21 هزار نفر در استان همدان کار خود را از دست دادند و بیکارشدند، اظهار داشت: در این شرایط زمینه برای ایجاد اشتغال مهیاست و با وجودی که برجام را پشت سر گذاشتیم اما نمی‌دانم چرا برخی دست به خودزنی می‌زنند و پاره‌ای از واقعیت‌ها را نمی‌بینیم و این نوع نگاه به دشمن کمک می‌کند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند مشارکت مردم است، بیان کرد: 20 میلیارد دلار قاچاق وارد کشور شده و در راستای آن 1.5 میلیون شغل از دست رفته است در حالی که دولت تعهد ایجاد سالانه یک میلیون شغل را دارد.

وی افزود: سرقت، طلا، یأس و ناامیدی و خودکشی به فقر و بیکاری ارتباط مستقیم دارد بنابراین باید با هم‌افزایی و ایجاد رونق بتوانیم سد راه گسترش آسیب‌های اجتماعی باشیم.