افزایش کلاهبرداری مالی در تلگرام

گروه اقتصادی – در دهه های گذشته و با توسعه تکنولوژی میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنتی و به عبارت بهتر دنیای مجازی در بین اعضای جوامع مختلف افزایش چشمگیری یافته است.

به گزارش افکارنیوز، در چند سال گذشته و به ویژه سال 94 شبکه های اجتماعی جایگاه بسیار پررنگی بین اقشار و گروه های مختلف سنی در کشور بدست آورده اند به طوری که در هر خانه حداقل نیمی از اعضای خانواده در گروه های اجتماعی مجازی عضویت فعال دارند.

گسترش این شبکه ها سبب شده تا بسیاری از اعضا و کاربران برای انجام امور روزمره خود به اطلاعات و خدمات انها اتکا کنند و با استفاده امکانات مختلفی که این شبکه ها در اختیار اعضا قرار می دهند دست به معامله و خرید و فروش بزنند.

به گفته مسوولان نیروی انتظامی متاسفانه جرایم و کلاهبرداری های مالی در شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه بویژه تلگرام درحال  افزایش است.

نگاهی به اخبار منتشر شده نشان می دهد در یک سال اخیر گسترش استفاده مردم از شبکه اجتماعی تلگرام به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته و همین مساله سبب شده تا بستر مناسب برای کلاهبرداران و مجرمان اینترنتی نیز فراهم شود و هر روز اخبار مختلفی از وقوع جرایم و کلاهبرداری های مالی از طریق گروههای ایجاد شده در این شبکه اجتماعی به گوش برسد.

بررسی ها نشان می دهد در چند سال گذشته شبکه های اجتماعی مانند وایبر (Viber) و واتس آپ (Waths App) نیز در کشورمان کاربرانی داشتند اما حجم سوء استفاده و کلاهبرداری از طریق این شبکه ها اصلا قابل مقایسه با شبکه اجتماعی تلگرام نبوده است.

شبکه تلگرام با اقبال عمومی گسترده ای در میان کاربران ایرانی مواجه شده و این مساله زمینه ساز افزایش بزه های اینترنتی است در حالی که مالباختگان و متضرران گاهی اوقات فراموش می کنند تلگرام شبکه ای مجازی است و اعضای آن شناخت واقعی و کافی از هم ندارند بنابراین اعتماد کردن صد در صدی معنایی ندارد.

یکی از دلایلی که در شبکه هایی مانند واتس آپ و ... سوء استفاده های کمتری از اعضا صورت می گیرد این است که گروه در اختیار و مدیریت یک نفر قرار دارد و امکان اضافه کردن افراد ناشناس و سوء استفاده کننده کمتر است اما در گروههای تلگرام، اضافه و حذف کردن افراد از اختیار مدیر گروه خارج است و امکان حضور کاربران سوء استفاده کننده و ارسال فایلهای آلوده به ویروس بیشتر وجود دارد.

به گفته کارشناسان حوزه آی تی باگهای امنیتی (نقص نرم افزاری) در برنامه تلگرام وجود دارد و این مساله سبب شده تا هکرها بتوانند از طریق این باگها شناسه کاربری کاربران این شبکه را هک کرده و به آن نفوذ کنند.

بنابراین ضروت دارد تا کاربران شبکه های اجتماعی از دادن هرگونه اطلاعات شخصی و حساب های مالی خود برای خرد و فروش کالا و خدمات در دنیای مجازی به شدت خودداری کرده و خود را در معرض کلاهبرداری و سوء استفاده مالی و اجتماعی قرار ندهند.