پوستپوست و زیبایی کرج

غذاهایی که پیرتان می کند

چه غذاهایی باعث پیری زودرس پوست می شوند ؟

پیری یک اتفاق طبیعی برای همه موجودات است . انسانها ، حیوانات ، گیاهان و همه جاندارن دچار پیری و تغییر در فیزیولوژی بدنشان میشوند . پیری از سلول ها آغاز میشود هر چه سن بالاتر میرود سلول های نیز به سمت تغییر و پیری و تغییر شکل میروند و این روندی گریز ناپذیر است .

اما تحقیقات نشان داده اند نوع تغذیه ، سبک زندگی و فعالیت های روزمره در سرعت و روند این پیری موثر هستند. تغذیه فاکتور مهمی در سلامت و شادابی و به تاخیر انداختن فرایند پیری می باشد . اینکه بدانیم چه غذاهایی از پیری زودرس پوست جلوگیری می کنند و چه غذاهایی سبب پیری و فرسایش سلول ها میشوند مسئله مهمی در حفظ سلامتی و جوانی می باشد .

هرآنچه که لازم است درباره تغذیه و سلامت بدانید در کانال دکتر سلامتی بیابید

غذاهای فراوری شده پیرتان می کند

عادات غذایی غلط و برنامه غذایی ناسالم که سرشار از مواد غذایی فراوری شده مثل کنسروها ، سوسیس و کالباس و یا هر ماده غذایی که افزودنی داشته باشید مثل رب های صنعتی ، مرباها و غیره همه میتوانند باعث افزایش سرعت روند پیری سلول ها میشوند .

تحقیقات نشان داده اند افرادی که که در یک بازه زمانی مشخص از غذاهای طبیعی و فاقد افزودنی استفاده کرده اند در مقایسه با افرادی که کنترل غذایی نداشته اند سلول هایشان دیرتر پیر شده و جوان تر مانده اند .ضمن آنکه ورزش و مدیریت استرس در این افراد در این نتیجه موثر بوده است .

قند و شکر پیر کننده های موزی

شکر هیچگونه ارزش غذایی نداشته و البته اسیب های جدی هم به سلامت و جوانی پوست وارد می کند . شکر به فیبرهای کلاژن که مسئول جوانی و سلامت پوست هستند چسبیده و آن را به ترکیبات دیگری تبدیل می کند که باعث پیری و زوال پوست می گردد .  بنابراین اگر میخواهید دچار پیری زودرس پوست نگردید شکر و نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید .

پیری زودرس پوست با مصرف گوشت قرمز

اینکه بدن شما به پروتیین نیاز دارد شکی نیست اما استفاده از گوشت های قرمز به مقدار زیاد برای تامین پروتیین بدن باعث پیری زودرس پوست و حتی برخی بیماری ها می گردد . لوبیا ، عدس ، قارچ و بسیاری از مواد دیگر سرشار از پروتیین سالم هستند که میتوانید جایگزین گوشت قرمز نمایید .

مصرف بیش از اندازه امگا ۶ پیرتان می کند

امگا ۶ چربی های التهابی هستند و امگا ۳ چربی های ضد التهابی . وقتی یکی از این چربی ها بیش از اندازه مصرف شود باعث بهم خوردن تعدل بین چربی های التهابی و چربی های ضد التهابی می گردد . بهم خوردن این تعادل باعث پیری زودرس سلول ها میشود .

کمبود ویتامین ها در بدن به پیری سرعت می دهد

وجود ویتامین ها در بدن به میزان کافی باعث نشاط و شادابی سلول ها میشود . کمبود آنها در بدن باعث یکسری فعالیت های شیمیایی در بدن شده که این فعالیت های شیمیایی باعث پیری سلول ها میگردد . بنابراین باید در رژیم غذایی خود به میزان کافی ویتامین بگنجانید .

نمک  زیاد پوست را خشک و پیر می کند

مصرف نمک به میزان زیاد باعث از دست رفتن اب بدن میشود . از دست رفتن اب بدن باعث خستگی و تیرگی و چروک و پیری پوست می گردد . بنابراین اگر میخواهید سلول هایتان دچار کم ابی و فرسودگی و پیری نگردند نمک تا میتوانید کم مصرف کنید .

کربوهیدارت ها

مواد غذایی حاوی کربوهیدارت های پیچیده مانند نوشابه های گازدار ، مرباها و مواد غذایی حاوی قند و شکر اینها به کلاژن پوست اسیب زده و باعث پیری و شکنندگی آن میشوند . بنابراین برای تامین کربوهیدارت های بدن خود از نوع ساده ان استفاده کنید که در میوه هایی مثل موز و سبزیجات به وفور یافت میشود و برای سلامتی و شادابی پوست و جوانی هم بسیار مفید است .

استرس دشمن جوانی

روند پیری در افرادی که استرس فراوانی دارند بسیار تندتر از سایر افراد است . به لحاظ فیزیولوژی افرادی که استرس دارند هورمون کورتیزول در بدن انها به میزان بیشتری ترشح میشود این هورمون باعث قندی شدن و التهابی شدن بدن میشود . یک چنین شرایطی در بدن باعث آسیب به سلول ها و پیر شدن آنها میگردد  در واقع قندی شدن محیط داخل بدن عامل اصلی پیر شدن سلول ها بوده و قندی شدن بدن هم در اثر استرس افزایش می یابد .

قهوه و مواد کافیین دار باعث پیری میشود

قهوه ، چایی و مواد دارای کافیین باعث از دست رفتن آب بدن میشوند و وقتی سلول ها آب خود را ازدست میدهند باعث میشود دچار خستگی و پیری زودرس پوست گردند .سعی کنید از نوشیدنی هایی که کافیین کمتری دارند استفاده کنید .

مصرف زیاد مشروبات الکلی پوست را چروک می کند

مصرف زیاد مشروبات الکلی باعث میشود آب میان بافتی پوست از بین رفته و سبب چروک شدن و تیرگی پوست گردد و روند پیر شدن پوست را سرعت می بخشد .

کباب و گوشت سوخته پیرتان می کند

مصرف بیش از اندازه کبابها به دلیل اینکه لایه رویی گوشت میسوزد باعث پیر شدن سلول ها میگردد. گوشت سوخته به کلاژن پوست اسیب زده و از آنجایی که کلاژن مسئول شادابی و سلامت پوست است اگر آسیب ببیند باعث تیرگی و چروک شدن و پیری پوست میگردد.

2 Comments

  1. اگه ممکنه غذاهایی که جوان میکنن هم بذارین تا حالا که پیر شدیم از حالا به بعد چیکار کنیم که جوون بیم

    1. دوست عزیز این رژیم های غذایی رای پیشگیری و کند کردن روند پیری پوست هست
      ولی برای از بین بردن چین و چروک ها بعد از مشاوره با یک متخصص بوتاکس یا عمل های جراحی توصیه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن