چه مواردی را باید در ثبت دفاتر قانونی رعایت کنیم ؟

,
شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره شرکت حسابداریاستخدام حسابدار

چه مواردی را باید در ثبت دفاتر قانونی رعایت کنیم ؟

از جمله اسنادی که باید توسط شرکتها و بنگاه های اقتصادی تنظیم و تهیه گردد و در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی تحویل شود دفاتر قانونی شامل دفترروزنامه ، دفتر کل و دفتر معین است . تنظیم این دفاتر باید از اصول و فرمت خاصی که سازمان امور مالیاتی شرایط آن را قید کرده است پیروی نماید و در صورتیکه که با این فرمت و اصول ذکر شده مغایرتی داشته باشد این دفاتر قانونی از طرف سازمان امور مالیاتی رد شده و جرایمی هم برای ان در نظر گرفته شده است .

کلیه مودیان و صاحبان کسب و کار و بنگاههای اقتصادی که موظف به ارائه این دفاتر قانونی هستند باید اصول ذیل را در تنظیم آنها رعایت کنند :

حتما بخوانید : راهنمای مصور دریافت پلمب دفاتر قانونی [ پاسخ به سوالات مهم ]

۱- این دفاتر در ابتدای امر قبل از اینکه چیزی در آنها ثبت شود باید توسط مامور اداره مالیات یا ثبت اسناد تایید ، امضا و پلمپ بشود .
۲- از قلم یا نوشت افزاری برای ثبت در این دفاتر باید استفاده شود که به راحتی پاک نگردیده و نوشته ها از بین نرود .
۳- برای هر سال به طور مشخص باید دفتر جداگانه ای در نظر گرفته شود ثبت اطلاعت دو سال در یک دفتر روزنامه یا دفتر کل غیر قانونی بوده و سبب ابطال دفاتر می گردد .
۴- داشتن چندین دفتر روزنامه برای ثبت عملیات های مالی هر بخش به طور جداگانه بلامانع است ضمن اینکه میتوان همه عملیات ها را در یک دفتر هم ثبت نمود و منع قانونی ندارد .
۵- تحریر دفاتر باید برای هر عملیات مالی در همان روز انجام شود .
۶- کلیه موارد ثبت شده در دفتر روزنامه باید حداکثر ۱۵ روز بعد به دفتر کل منتقل شود .
۷- شرکت ها یا بنگاههای اقتصادی که دارای شعب متعدد هستند باید عملیات های مالی هر شعبه را اگر خود شعبه دفاتر جداگانه دارد سالی یکبار به دفاتر قانونی شعبه مرکزی منتقل کنند و اگر فاقد دفاتر قانونی هستند هر ماه کلیه عملیات های مالی را در دفتر روزنامه و دفتر کل مرکز ثبت نمایند .
۸- شرکتها و بنگاههای اقتصادی که به صورت نرم افزاری به ثبت عملیات های مالی خود می پردازند موظفند ماهی یکبار خلاصه عملکرد های مالی خود را به دفتر روزنامه و دفتر کل منتقل کنند .
۹- عدم ثبت در دفاتر روزنامه و دفتر کل اگر عمدا صورت نگرفته باشد تا ۱۵ روز مجاز بوده و سبب رد دفاتر قانونی نمی گردد.
۱۰- برای شرکت هایی که تازه تاسیس شده اند اگر ثبت دفاتر قانونی تا ۳۰ روز بعد از تاریخ تاسیس به تاخیر بیفتد اشکال قانونی ندارد .
۱۱- کلیه فعالیت های مالی باید در این دفاتر ثبت شود .
۱۲- کلیه دفاتر قانونی به هر تعداد که پر شده است باید تسلیم اداره امور مالیاتی گردد و دفتری حذف نشود .
۱۳- نحوه نگارش در دفاتر قانونی باید به گونه ای باشد که فضاهای خالی و سفید به کمترین میزان ممکن باشد و جاهای خالی سفید در دفتر وجود نداشته باشد .
۱۴- بین سطور دفاتر نباید چیزی ثبت شود .
۱۵- ثبت عملیات های مالی در دفتر روزنامه و دفتر کل باید با دقت صورت گرفته و اشتباهی در ثبت ها وجود نداشته باشد.
۱۶- دفاتر قانونی باید حتما به صورت دستی هم نوشته شوند حتی اگر به صورت الکترونیکی ثبت ها انجام شده باشد .
به طور کلی برای ثبت دفاتر قانونی شامل دفتر روزنامه و دفتر کل و .. بایستی شرایط و ضوابط تعیین شده توسط اداره امور مالیات رعایت گردد و صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی می توانند برای انجام این کار و جلوگیری از جرایم مربوط به تخلفات و رد دفاتر قانونی از مشاوره موسسات خدمات مالی استفاده کنند و موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره با سابقه طولانی و در اختیار داشتن یک تیم متخصص و با تجربه می تواند کلیه خدمات مالی و حسابدراری را به مشتریان ارائه دهد .

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *