دلایل رد دفاتر قانونی مودیان مالیاتی و پاسخ به سوالات

رد دفاتر قانونی

رد دفاتر قانونی مودیان مالیاتی به دلایل گوناگونی صورت می گیرد مثل: فک پلمپ دفاتر، مخدودش شدن محتویات، پاره شدن صفحات، محو شدن رویدادهای مالی، عدم رعایت تقدم و تاخر در ثبت رویدادهای مالی و غیره که در این گفتار به صورت جامع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

توجه داشته باشید که کلیه  صفحات دفاتر قانونی شرکت ها، در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ می  شوند و به این خاطر، دفاتر پلمپ نامیده می شود. اگر شما برای دریافت دفاتر پلمپ و تنظیم صورت های مالی و امور حسابداری صنعتی، حسابداری خدماتی و پیمانکاری و مقولات مالیات بر ارزش افزوده، نیاز به مشاوره دارید، شرکت حسابداری محاسبان تلاش گر خبره، با سال ها تجربه موفق در مشاوره حرفه ای شرکت های مسئولیت محدود، سهامی خاص و سهامی عام در ۳۱ استان کشور، آماده ارائه خدمات به متقاضیان عزیز در اسرع وقت بوده تا دفاتر شما مورد پذیرش و قبول ممیزان قرار بگیرد.

با ما همراه باشید.

ارائه خدمات در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

دلایل رد دفاتر قانونی مودیان مالیاتی و پاسخ به سوالات

رد دفاتر قانونی مودیان

رد دفاتر قانونی مودیان به معنای آن است که استاندارد های حسابداری رعایت نشده و دفاتر، بر اساس آیین نامه  تحریر دفاتر قانونی، تنظیم نشده است و فرجامش، عدم پذیرش مستندات و ادله ها و رویداد های مالی است که در دفاتر پلمپ شده قید شده و تلاش های بخش مالی شرکت/موسسه مودی، سرانجام مفیدی نخواهد داشت.

اما چطور دفاتر، رد می شود. ماده ۲۰ آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگهداری دفاتر، مصداق های رد دفاتر قانونی پلمپ شدن مشمولان مالیات را ذکر کرده است که در ادامه  مرور می کنیم. توجه داشته باشید که سیستم مالیاتی علی الراس که به دلیل رد دفاتر قانونی مودیان  و استناد به قراین و ضرایب مالیاتی بود، از ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۷ منسوخ شد.

خارج شدن دفاتر از پلمپ

هر مودی مشمولان قانون مالیات، بایستی دفاتر قانونی پلمپ شده روزنامه و کل را تهیه کرده و ان را به خوبی ضبط و نگهداری کند تا اگر با درخواست رسیدگی ممیزان سازمان امور مالیاتی مواجه شد، مراتب را به آن ها تسلیم کند. دفاتر قانونی  مودیان، پلمپ شده تسلیم آن ها می شود و نباید از پلمپ خارج شود.

اگر دفاتر قانونی از پلمپ به هر دلیلی خارج شود، مصداق عدم پذیرش دفتر است و ثبت رویدادهای مالی در آن، حتی با شماره گذاری، بی فایده و مورد رسیدگی و ممیزی اداره دارایی قرار نمی گیرد.

جدید ترین اطلاعیه ها و بخشنامه های مالیاتی به خصوص درباره پایانه های فروشگاهی

(جدید ترین اطلاعیه ها و بخشنامه های مالیاتی به خصوص درباره پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را در tax.gov.ir دنبال کنید)

فقدان یک یا چند برگ دفاتر پلمپ شده

اگر شما یک دفتر قانونی پلمپ شده x برگی را تحویل گرفته و به هر دلیلی، ۱ یا چند برگ از این دفتر قانونی پلمپ شده، کنده یا پاره شده باشد، دفتر، مورد رسیدگی و ارزیابی ممیزان قرار نگرفته و مصداق رد دفاتر قانونی است.

عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی و پولی

از دیگر مصداق های رد دفاتر قانونی شرکت ها، عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی و پولی در آن است. اگر ممیزان مالیاتی در زمان بررسی مدارک و مستندات شرکت ها و موسسات مشمول مالیات، طبق مدارک مثبته ای که بر اساس استعلام از نهادها  و مراجع دولتی و بانکی و قضایی بدست می‌اورند، متوجه شوند که مودی، آگاهانه نسبت به عدم ثبت رویداد مالی در فلان تاریخ به فلان مبلغ اقدام نکرده است، دفاتر مورد پذیرش قرار نگرفته و رد می شود.

تقدم ثبت

طبق آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر  و نگهداری دفاتر قانونی پلمپ شده، در صورتی که رویدادهای مالی را به ترتیب وقوع در دفاتر ثبت نکرده و تقدم و تاخر نداشته باشد، این موضوع، انسجام دفاتر و بررسی و ممیزی آن را با مشکل روبرو کرده و قانون گذار، این اتفاق را مصداق رد دفاتر قانونی پلمپ شده مودیان مالیاتی اعلام کرده است.

حتما بخوانید : معرفی نرم افزارهای حسابداری ،همراه راهنمای خرید

رد دفاتر بخاطر ثبت یک فعالیت در حاشیه

حسابداران و مسئولان بخش حسابداری و تحریر دفاتر قانونی، نمی توانند طبق آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگهداری دفاتر قانونی پلمپ شده، کل یا بخشی از یک فعالیت و رویداد مالی را در حاشیه دفاتر درج کنند. این کار خارج از استاندارد بوده و موجبات رد دفاتر را را به ارمغان می آورد.

رد دفاتر بخاطر ثبت رویداد مالی در میان سطور

در میان سطور در دفاتر قانونی پلمپ شده، نباید چیزی درج شود. همه چیز باید روی خطوط درج شود. اگر در زمان ثبت رویداد های مالی در دفاتر قانونی مودیان، تمام یا بخشی از یک فعالیت (ARTICLE یا موضوع) در میان سطور کاغذ درج شود، مورد پذیرش اداره دارایی نخواهد بود و موجبات رد دفاتر را فراهم می کند.

رد دفاتر بخاطر تراشیده شدن

اگر صفحات پلمپ شدن دفاتر قانونی به هر دلیلی توسط هر وسیله ای، خراش داده شود تا از مندرجات، سوء استفاده شود، طبق آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر دفاتر قانونی، مصداق عدم پذیرش دفاتر خواهد بود.

پاک کردن مندرجات دفاتر

اگر مشخص شود که بخشی از دفاتر به منظور سوء  استفاده مودی، پاک شده است، دفتر رد می شود.

رد دفاتر بخاطر صفحات سفید

اگر در یک دفتر قانونی، تعداد صفحات سفید دفاتر، بیش از حد معمول باشد، این موضوع، مصداق رد دفاتر خواهد بود و شائبه سوء استفاده از دفاتر را تقویت می کند.

حذف کردن رویدادهای مالی با وسایل شیمیایی

اگر مشخص شود که قسمتی از دفاتر قانونی پلمپ شده توسط  وسایل شیمیایی،  پاک شده یا تغییر یافته است، این موضوع مصداق سوء استفاده در دفاتر قانونی بوده و موجبات رد دفاتر قانونی را فراهم می کند.

مجو کردن مندرجات دفاتر قانونی با جوهر

اگر مودی با جوهر یا نظایر آن به منظور سوء استفاده از دفاتر،مندرجات دفاتر را تغییر یا محو کند، این موضوع طبق ماده بیستم آیین نامه تنظیم دفاتر قانونی، مصداق رد دفاتر خواهد بود.

استنکاف از تسلیم یک یا چند دفتر به ممیزان

اگر مودی مالیاتی به هر دلیلی از تسلیم یک یا چند دفاتر قانونی پلمپ شده مربوط به سال مالی مورد رسیدگی ممیزان دارایی، پرهیز کند، دفاتر مربوطه در همان سال مورد رسیدگی، رد تلقی می شود. حتی اگر در یکی از دفاتر قانونی،‌هیچ چیزی نوشته نشده باشد و کاملا سفید باشد، باز بایستی این دفاتر نگهداری شده و به محض درخواست اداره مالیاتی، تسلیم ممیزان شود. حتی اگر همه صفحات خالی باشد.

رد دفاتر بخاطر بستانکاری حساب های بانکی

اگر حساب های بانکی مودی، بستانکار شود یا بستانکار شدن حساب  بانکی یا نقدی، ناشی از تقدم و تاخر ثبت حساب ها یا دریافت و پرداخت نباشد، موجب رد دفاتر قانونی مودیان مالیاتی خواهد شد. به این موضوع توجه کنید.

رد دفاتر به خاطر تاخیر تحریرات

اگر تحریر روزنامه و دفاتر مشاغل و دفتر کل پلمپ شده مودی، دارای تاخیری بیش از حد مجاز مقرر در آیین نامه باشد، موجبات رد دفاتر قانونی مودیان را فراهم میکند.

رد دفاتر به خاطر استفاده از دفاتر نانویس سال های قبل

استفاده از دفاتر خالی و استفاده نشده سال مالیاتی قبل یا سال های مالیاتی پیشین که مشخصات آن طبق ماده ۱۷  آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر دفاتر،‌ به حوزه مالیاتی اعلام نشده باشد،‌ مصداق رد دفاتر خواهد بود. مودی بایستی در صورتی که از دفاتر ثبت و پلمپ شده خالی و سفید سال یا سال های قبل استفاده می کند، بایستی ظرف ۳۰  روز از تاریخ شروع سال مالیاتی جدید، مراتب را با ذکر مشخصات دفاتر مزبور، به حوزه مالیاتی مربوطه  اعلام کند تا مشکی از نظر پذیر  دفاتر ایجاد نشود.

نکته ای که باید توجه کرد آن است که سال مالیاتی ، عبارت است از یک سال شمسی و نه میلادی که از اول فروردین ماه هر سال آغاز و به آخر اسفند ماه همان سال منتهی می گردد. اگر سال مالی مشمولان حقوقی مالیات، با سال مالی مالیاتی تطبیق  نکند (مثلا سال مالی آن ها منتهی به ۳۰ دی ماه باشد)، درآمد سال مالی آن به جای سال مالیاتی، مبنای تشخیص مالیات طبق ماده یک صد و پنجاه و پنج قانون مالیات های مستقیم قرار می گیرد.

رد دفاتر بخاطر سفید ماندن همه صفحات

اگر مودی به منظور  سوء استفاده از دفاتر روزنامه و دفتر مشاغل، همه صفحات را سفید بگذارد و برای ثبت تراز افتتاحی نباشد، مجاز نبوده و دفاتر مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار نمی گیرد. اما توجه کنید که سفید باقی گذاشتن پایین صفات دفاتر در آخر هر روز یا هر آخر هر ماه به شرطی که اسناد، دارای شماره ردیف بوده و قسمت سفید مانده یا خط بسته  شود، به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد شد.

رد دفاتر به خاطر عدم ثبت خلاصه عملیات شعب

اگر خلاصه عملیات  شعبه یا شعبه های یک مودی در نفاط مختلف،‌ در دفاتر مرکز ثبت نشود، مصداق رد دفاتر مالیاتی خواهد بود. موسساتی که دارای شعبه  هستند، بایستی با توجه به روش های حسابداری خود، خلاصه عملیات  شعیه را در صورتی که دارای دفاتر  پلمپ شده باشند، سالی  یک  بار یا ماه به ماه در دفاتر موسسه ثبت کنند.  طبق ماده  ۱۴ آیین نامه تحریر روزنامه و دفتر مشاغل، این موضوع الزامی است.

رد دفاتر به خاطر عدم ارائه روش کار با اتوماسیون حسابداری

اگر دستورالعمل کار با اتوماسیون حسابداری مودی، تحویل کارشناسان و ممیزان سازمان امور مالیاتی قرار نگیرد و مودی از سیستم های مکانیکی یا الکترونیکی استفاده کرده باشد، موجبات عدم پذیرش دفاتر را فراهم می کند. هم چنین اگر اشتباه حساب حاصل در ثبت عملیات دیده شود و نسبت به اطلاح آن طبق تبصره ماده ۱۰ آیین نامه اقدام نشده باشد، موجب رد دفاتر قانونی می شود.

پاسخ به سوالات

آیا مفقود شدن دفاتر قانونی، موجب  رد دفاتر مودیان می شود؟

طبق ماده ۱۳ آیین نامه تحریر دفاتر قانونی و تبصره ۳ این ماده، اگر دفاتر قانونی پلمپ شده مودیان مالیاتی، به علتی خارج از  اختیار مودی، از دسترس او خارج شود با توسط  مقامات قضایی ظبط شود، صاحب دفتر، از زمان وقوع این رخداد، ظرف ۳۰  روز، دفاتر جدید تهیه و عملیات را در آن منتقل کند، تاخیر ثبت عملیات در این مدت، به اعتبار دفاتر قانونی، خللی وارد نمی کند.

اما اگر غیر اختیاری بودن در دسترس نبودن دفاتر اثبات شود و غیر اختیاری بودن موضوع، مورد تایید اداره امور مالیاتی استان قرار  نگیرد، دفاتر مشمول بنده ۳ ماده ۹۷ شده و رد شده محسوب می شود.

جریمه عدم ارائه دفاتر چقدر است؟

طبق قانون، جریمه عدم ارائه دفاتر قانونی، معادل ۲۰ درصد مالیات متعلق بوده و اگر دفاتر پلمپ شده شرکت، به دلایلی که در بالا گفته شد یا هر دلیلی، توسط ممیزان اداره دارایی رد شود، جریمه ای معادل  ۱۰ درصد مالیات، در  نظر گرفته خواهد شد و این رقم می تواند هر سال، تغییر کند.

برای دریافت پلمپ دفاتر قانونی سال ۱۳۹۹، از چه زمانی فرصت داریم؟

برای پلمپ دفاتر قانونی از ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ فرصت خواهید داشت. هزینه دریافت پلمپ دفاتر قانونی سال ۱۳۹۹ بر  اساس اطلاعات سیستم، ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است و تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ فرصت پرداخت دارید.

برای سفارش پلمپ دفاتر چگونه اقدام کنیم؟

برای سفارش پلمپ دفاتر چگونه اقدام کنیم؟

برای دریافت پلمپ دفاتر قانونی، باید اظهارنامه الکترونیکی مربوطه را در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه تکمیل کنید. برای کسب  اطلاعات بیش تر به این نشانی مراجعه کنید که تصویر صفحه اول آن در عکس بالا به نمایش در آمده است.

اگر اشتباه حسابی در ثبت عملیات رخ دهد و در همان سال،‌ اصلاح شود، موجب رد دفاتر خواهد بود؟

خیر. طبق  تبصره ماده دهم آئین نامه تنظیم و تحریر دفاتر قانونی، هر  اشتباه حسابی در  ثبت عملیات رخ دهد، اگر در اثنای  عملیات سال  مربوطه  مورد توجه واقع و به اصلاح آن در دفاتر، اقدام شود و مستند آن نیز ارائه شود، به اعتبار دفاتر پلمپ شده،‌ خللی وارد نخواهد شد.

رد دفاتر، چه تاثیری از نظر مالیات خواهد داشت؟

  • اگر دفاتر پلمپ شده قانونی شما که دفاتر ابرازی است، با توجه به مطالب این گفتار و مستند به موارد آیین نامه تنظیم دفاتر قانونی، مورد تایید ممیز و سرممیز مالیاتی قرار نگرفته و غیر قابل رسیدگی،‌ تشخیص داده شود یا به دلیل عدم رعایت موازین قانونی و استاندارد های حسابداری، مورد قبول نباشد. مردود خواهد بود و ممیز مالیاتی بایستی مراتب را با ذکر دلیل به صورت مکتوب به مودی ابلاغ کند و به هیات مربوطه ظرف ۳۰ روز، ارجاع دهد. تشخیص درآمد مشمول مالیات بر اساس رسیدگی به دفاتر است.
  • اگر دفاتر اسناد و مدارک، مورد قبول باشد، از نوع تخلف مثل تراشیدن، پاک  کردن، محو کردن مندرجات، سفید گذاشتن صفحات دفاتر، موجب تعلق جریمه است.
  • حداکثر جریمه رد دفاتر قانونی از نظر مالیاتی، بر اساس تبصره ۱ ماده ۹۵  قانون مالیات های مستقیم، ۱۰ درصد مالیات متعلقه است در صورتی که ۱۰ درصد مزبور از ۱۰۰ هزار ریال بیش تر شود.

همراه گرامی

اگر شما هم درباره ثبت رویداد های مالی در دفاتر قانونی پلمپ شده و هم  چنین مصداق های رد دفاتر، با سوالی روبرو شدید یا سابقه شرکت در هیات های مالیاتی داشته و با چالشی با ممیزان دارایی مواجه شده اید، مراتب را با رعایت حریم  خصوصی، از طریق بخش کامنت به اطلاع ما برسانید.

کلیه امور مربوط به پلمپ دفاتر تجاری در کوتاه ترین زمان ممکن توسط تیم های مجرب و کارآزموده شرکت محاسبان تجارت خبره انجام می شود. شما می توانید با کارشناسان ما در ساعات اداری تماس بگیرید تا اطلاعات لازم در اختیار شما قرار بگیرد.

لینک این گفتار را به اطلاع همکاران خود از طریق کانال هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، برسانید. همواره جدید ترین اطلاعیه ها و بخشنامه های سازمان امور مالیاتی را در tax.gov.ir دنبال کنید.


 

دلایل رد دفتر قانونی و جریمه مربوط به آن

گزارش بالا به روز رسانی شده در پاییز ۹۸

دلایل رد دفاتر قانونی ( دفتر روزنامه و دفترکل ) و جریمه مربوط به آن

برای ثبت رویداد های مالی، صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی باید از دفاتر قانونی شامل دفتر کل و دفتر روزنامه استفاده نمایند و برای ارائه عملیات های مالی در این دفاتر باید از دستورالعمل های ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی پیروی کرده و قواعد آن را رعایت کنند در غیر این صورت اگر در بازدید های ماموران مالیاتی مغایرت و یا تخلفی مشاهده شود دفاتر قانونی رد شده و جرایمی هم برای آن در نظر گرفته شده است .

حتما بخوانید : دفاتر قانونی چیست و چرا اهمیت دارد ؟

مواردی که باعث رد دفاتر قانونی توسط بازرسان اداره مالیات میشود شامل موارد ذیل است :

  • دفاتر اگر با مداد نوشته شده باشند توسط ماموران اداره مالیات رد میشود .
  • دفتر روزنامه و دفتر کل اگر قبل از هر گونه ثبت رویدادهای مالی به تایید ثبت اسناد یا ماموران مالیاتی نرسیده باشند رد می گردد .
  • چند برگ دفاتر قانونی دفتر روزنامه یا دفتر کل کنده شده باشد .
  • اگر ثابت شود فعالیت مالی وجود داشته که در دفتر ثبت نشده باشد دفاتر قانونی رد میگردد .
  • ثبت رویدادهای مالی در حاشیه دفتر انجام شود .
  • ثبت رویدادهای مالی در بین سطور انجام شود .
  • حتما بخوانید : راهنمای مصور دریافت پلمب دفاتر قانونی [ پاسخ به سوالات مهم ]
  • پاک کردن ، تراشیدن صورت هایی مالی که به دفاتر وارد شده است .
  • تاخیر در ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه و دفتر کل و دفتر معین به قصد سوء استفاده
  • خالی گذاشتن صفحات سفید بین قسمتهایی که رویدادهای مالی ثبت شده است .
  • بستانکار شدن حسابهای نقدی و بانکی ، مگر اینکه حسابهای بانکی با صورت حساب بانک مطابقت نماید و یا بستانکار شدن حسابهای بانکی یا نقدی ناشی از تقدم و تاخر ثبت حسابها باشد که در اینصورت موجب رد دفاتر نیست.
  • اگر بنگاه اقتصادی دارای شعب متعدد باشد و رویدادهای مالی شعب در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت نشود دفاتر قانونی کلا رد میگردد .
  • در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی دفاتر قانونی ۰ دفتر روزنامه و دفتر کل ) نیز رد میگردد .
  • اگر بنگاه اقتصادی یا شرکتی چندین دفتر روزنامه و دفتر کل داشته باشد ولی از ارائه همه آنها امتناع کند همه دفاتر قانونی آن رد میشود .
  • اشتباه در ثبت رویدادها و عملیات های مالی در صورتیکه که این اشتباهات اصلاح نگردد .
  • در صورتیکه شرکت برای ثبت رویدادهای مالی خود از نرم افزارهای کامپوتری استفاده می کند و آیین نامه و دستورالعمل کار با این نرم افزارها و خلاصه عملکرد مالی خود را در دفاتر قانونی ارائه ندهد همه دفاتر قانونی آن شامل دفتر روزنامه و دفتر کل باطل میشود .
  • استفاده از یک دفتر برای ثبت رویدادهای مالی چند سال متوالی باعث رد دفاتر قانونی می گردد .
  • ثبت صوری و غیرواقعی رویدادهای مالی که رخ نداده است باعث رد دفاتر قانونی میشود .

رد دفاتر قانونی

موارد ذکر شده در صورتیکه در دفتر روزنامه و دفتر کل رخ دهد باعث رد این دفاتر میگردد و رد دفاتر قانونی به موجب قانون دارای جرایمی می باشد که برخی از آنها به شرح ذیل می باشد :

عدم ارائه دفاتر روزنامه و دفتر کل باعث جریمه ۲۰ درصدی مالیات دهنده می گردد و در صورتیکه که دفاتر را ارائه دهند ولی دفاتر رد گردد معادل ۱۰ درصد جریمه خواهند شد .

بنابراین مودیان باید توجه داشته باشند در ثبت دفتر روزنامه و دفتر کل و به طور کلی دفاتر قانونی و اسناد مالی خود دقت کافی را به عمل آورده برای اطلاع از جزییات و تکالیف خود در این خصوص میتوانند با موسسات خدمات حسابداری و حسابرسی مشورت کرده تا مشمول جریمه نگردند . موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره با سالها تجربه در خصوص مشاوره مالیاتی و امور مالی و حسابرسی و حسابداری امادگی هر گونه همکاری با صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی را دارد .

5 پاسخ ها
  1. K
    K می گوید:

    سلام وقت بخیر
    من موقع تحریر دفتر روزنامه قانونی یه شرکت صفحه اول و دوم رو جا گذاشتم و از صفحه سوم به بعد شروع به نوشتن کردم که سند افتتاحیه در صفحه سوم نوشتم و تا پایان ادامه دادم بعدمتوجه شدم که صفحه اول و دوم رو جا گذاشتم الان باید چکار کنم؟
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید از لطف شما سپاسگزارم

    پاسخ
  2. محمد
    محمد می گوید:

    سلام
    اگر مجموعه ما چند شرکتی باشه و اشتباها دفتر روزنامه در شرکت دیگر ثبت شود (یعنی شرکت الف در دفتر شرکت ب ثبت شود) قابل اصلاح می یباشد؟ لطفا راهنمایی بفرماید. تشکر

    پاسخ
    • زهرا
      زهرا می گوید:

      سلام خسته نباشید من در ثبت دفتر کل یک شرکت جمع انتها رو نوشتم و خط بستن را در سطر بعد بستم میخواستم ببینم این موضوع باعث رد دفاتر میشود یا جریمه دارد؟؟؟؟
      و اینکه در دفتر روزنامه و کل تا چند تا اشتباه بخشیده می‌شود

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *