استایل و مد آقایان

چگونه مانند جنتلمن ها لباس بپوشیم ؟ | ایده های شیک پوشی برای آقایان

اصول جنتلمن شدن

۲۱Tips on How to dress like a gentleman

آقایان بر خلاف بانوان که میتوانند با لوازم آزایشی و بهداشتی و بر تن کردن لباس های کژوال و آفیشیال بر اساس قد و وزن و میمیک چهره و استایل و به قولی با جادوی مد و لباس و کلکسیون طلا و جواهرات، زیبا به نظر برسند، از برخی از این فاکتورها محروم هستند. بنابراین، انتخاب های آقایان برای شیک پوشی و جذابیت، محدود تر از بانوان است اما به هر حال این محدودیت ها سبب نمی شود که آقایان نتوانند هم در نظر بانوان و هم مردان، جذاب و خوش پوش به نظر نرسند.

برای شیک پوشی آقایان، کتاب ها و مقالات بسیاری ارائه شده است و فشن بلاگرهای مرد بسیاری در این زمینه مشغول به مد نویسی و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی عکس محور و ویدیو محور هستند. اما به نظر می رسد یکی از مهم ترین راهکارهای خوش پوشی برای آقایان، توجه به اصل ساده گرایی در شیک پوشی است که باید به آن توجه شود.

(یکی از اصول شیک پوشی، تناسب استایل با سن و قد است)

در این گفتار، لوکس تهران تلاش کرده است فاکتورهایی برای جنتلمن پوشی آقایان علاقمند به شیک پوشی و خوش پوشی پیشنهاد کند که امیدواریم مورد استقبال خوانندگان آقا قرار بگیرد.

با ما همراه باشید.

نکته شماره ۱:

راحتی ، اصل شیک پوشی است

در طراحی مد و لباس، یک اصل اساسی و کلی وجود دارد و هم برای آقایان و هم بانوان در همه گروه سنی هم ثابت است. این اصل می گوید که بانوان و آقایان در همه گروه های سنی، می بایست برای خوش پوشتی، شیک پوشی و حتی لاکچری گردی، لباسی را بر تن کنند که در ان احساس راحتی داشته باشند. حس راحت بودن یا ناراحت بودن شما در لباسی که بر تن دارید، خیلی زود در دید دیگران قرار می گیرد. میخواهد پالتو پوست باشد یا تی شرت یا حتی کفش!

(اصل تناسب و راحتی، در جنتلمن نمایی مردان بسیار مهم است)

اصل اول می گوید که برای خوش پوشتی آقایان، اصل راحت بودن لباس بسیار پر اهمیت است. لباس راحت، لباسی  است که حس خوب و شاد و مثبتی را به شما می بخشد و اجازه میدهد راحت فکر کنید. لبخند بزنید و به خوبی راه بروید. همه این المان ها در نگاه بیننده، به خوش پوش دیدن شما کمک میکند. هیچ گاه لباس های تنگ و چسبانی که حرکت را برای صاحبش سخت میکند به خصوص در میان آقایان، راهکار موثری برای خوش پوشی نبوده است.

نکته شماره ۲:

عدم آویزان کردن لوازم به کمربند

عدم آویزان کردن لوازم گوناگون مثل کلیدها، جا سوییجی، کیف گوشی موبایل، جا عینکی و ابزاری نظیر اینها به کمربند شلوار ، عامل منفی در خوش پوش و شیک به نظر رسیدن آقایان در دید بیننده به خصوص بانوان جوان است. وقتی شما این واسایل را به کمربند خود آویزان می کنید، جلوه پیراهن و شلوار و کفشی که بر تن کرده اید را گرفته و بخشی از ذهنیت مخاطب در نگاه نخست به استایل شما، جذب این وسایل می شود.

چون در اختیار داشتن و نشان دادن این وسایل روی مد و لباس شما، نشان از بیزی بودن و شلوغ بودن مد شما دارد، در مجموع نمیتواند حس مطلوبی را به مخاطب انتقال دهد. البته در اختیار داشتن این وسایل و آویزان کردنش به کمربند، شرط لازم یا شرط کافی برای خوش پوشتی و جنتلمن نشان دادن نیست.

اما به هر حال، ما در کمتر مدل های لباس مردانه توسط مانکن های گران قیمت، شاهد نمایش عمومی عینک و موبایل و لوازمی اینچنین بر روی کمربند هستیم. پس برای خوش پوشی تلاش کنیم که وسایل غیر ضروری که نیاز نیست در مد ما قرار بگیرد، در طراحی لباس  و استایل ما نقش منفی بازی کند.

همواره نسبت به قرار دادن گوشی موبایل در جیب پیراهن خود اجتناب کنید چرا که سیگنال های دریافتی موبایل، روی ضربان قلب شما تاثیر مطلوبی ندارد. قرار گیری موبایل یا هر وسیله بزرگی در جیب کت و شلوار شما نیز در صورتی که مشخص باشد، تاثیر منفی در خوش پوشی آقایان دارد. این نکته طلایی مدگردی آقایان را در نظر داشته باشید.

نکته شماره ۳:

انتخاب صحیح کفش ها

بخشی از شیک پوشی و خوش پوشی و اصطلاحا لاکچری گردی آقایان به خصوص نوجوانان و جوانان* به انتخاب درست کفش ، ست بودن آن با رنگ شلوار و کیف و همچنین تناسب آن با سن ارتباط دارد. یعنی کفشی که شما برای مراسم گوناگون بر تن میکنید، باید متناسب با سن شما باشد و ارتباط معناداری از نظر زیبایی شناسی یا کت و شلوار یا لباس های کژوال داشته باشد.

برخی از بانوان همواره در نظر سنجی هایی که در زمینه مد و لباس انجام می شود بر این موضوع تاکید دارند که از کفش های آقایانی که نوک آنها به صورت منحنی نیست و مربعی  هست، حس خوبی ندارند. در واقع نوع کفش شما هم میتواند در ذهنیت مخاطب نظر مثبت و منفی ایجاد کرده و در فهم خوش پوشی یا شیک پوشی شما تاثیر گذار باشد.

پس حتی المقدور سعی کنید که کفش هایی با شکل مربعی نیپوشید که حس مثبتی به بیننده نمی دهد. مگر اینکه بخواهید در مراسم کرژوال و استایل های خیابانی با کفش های ورزشی باشید که قضیه فرق می کند.

نکته شماره ۴:

برای لاغر تر به نظر رسیدن

بعضی از آقایان به خصوص آنهایی که کمی چاق هستند، می بایست در انتخاب مد و لباس خود حساسیت بیشتری داشته باشند. پوشیدن لباس های خیلی روشن و به قولی رنگ های جیغ!، در چاق تر به نظر رسیدن آنها تاثیر دارد. همچنین پوشیدن شلوارهایی که مربع های کوچک و بزرگی روی ان ها هست ، در چاق به نظر رسیدنشان تاثیر زیادی دارد.

(برای خوش پوش بودن، حتما اندازه خود را بدانید)

وقتی شما اندام چاقی دارید، رنگ ها روی بدن شما سریع تر به چشم می اید. پس برای خوش پوشی× اصول مد و لباس آقایان چاق را در نظر داشته باشید. بعضی از طراحان مد و لباس به آقایان چاق همواره توصیه میکنند که لباس های طرح ساده و شلوارهای صاف بلند را بر تن کرده و همیشه در کلکسیون کت و شلوار خود، کت سرمه ای در اختیار داشته باشند که با شلوارهای مختلف میتواند ست شود و در لاغر به نظر رسیدن آن ها تاثیر گذار است.

نکته شماره ۵:

دست دوز خریدن !

مردان خوش تیپ، معمولا به خرید لباس های دست دوز علاقه زیادی دارند. لباس های دست دوز، معمولا ظریف کاری شده و خوش دوخت بوده و جنس پارچه ان ها قوام خوبی را برای خوش پوش به نظر رسیدن آقایان ارائه میکنند. اگر شما برای مراسم رسمی، پیراهن و کت های دست دوز داشته باشید تا سری دوزی شده، اشکالات ان بر شما بهتر مشخص و برای رفع ان بهتر میتوانید تلاش کنید. این لباس ها چون به تناسب اندام شما طراحی و دوخته شده است، در شیک پوشی و جنتلمن نشان دادن شما موثر است.

(دست دوز خریدن و توجه به مد زمانه، اصلی در شیک پوش به نظر رسیدن است)

البته دست دوز خریدن مد و لباس نه شرط لازم برای خوش پوشی است و نه شرط کافی.

نکته شماره ۶:

جیب پر ممنوع!

در جیب پیراهن، کت و شلوار آقایان خوش پوش و شیک پوش، هر گونه ابزار حجیم و وسایلی که سبب جذب نظر بیننده می شود نباید قرار داده شود. این اصل مهم را در نظر داشته باشید که هیچ کس از جیب های قلمبه کت و شلوار و پیراهن آقایان و حتی بانوان، حس خوبی ندارد و این نشان از بی نظمی فرد است و حس منفی به ذهن بیننده می دهد.

بنابراین برای کاهش سیگنال های انرژی منفی که از قلمبه شدن وسایل در جیب شما به ذهن و نظر بیننده منتقل می شود، همواره هم از آویزان کردن این وسایل در کمربند خودداری کنید و هم اینکه به جای قرار دادن در جیب، در جای مناسبی بگذارید. شاید همراه داشتن یک کیف چرمی با طرح صنایع دستی ایرانی بتواند هم از قلمبه شدن وسایل در جیب جلوگیری کند و هم حس بهتری به ذهن مخاطب نسبت به طراحی مد و لباس خود منتقل کنید.

(نحوه قرار گیری دکمه های کت هم اهمیت دارد)

به همین منظور، از کیف های شیک به رنگ قهوه ای یا سیاه استفاده کنید تا در جیب کناری کت شما قرار بگیرد و حتی المقدور از قراردادن کیف های بزرگ در جیب پشت شلوار خودداری کنید. این وضع نیز در طراحی مد و لباس آقایان خوش پوش توصیه نمی شود. یادتان نرود!

نکته هفتم:

تراژدی جوراب

جوراب اگر چه برای بانوان، بخشی از طراحی مد و لباس است و یکی از المان های مهم در طراحی محسوب می شود، اما برای آقایان، انتخاب جوراب بر خلاف آنچه تصور می شود که بی ارزش است، اهمیت دارد. مخصوصا در مهمانی هایی که نیاز هست شما روی صندلی در ملا عام نشسته یا سر میزی باشید که امکان مشاهده جوراب شما فراهم شود.

البته برای آقایانی که علاقه زیادی به پوشیدن شلوار بلند روی کفش ندارند، انتخاب درست جوراب و رنگ آن اهمیت دارد. بنابراین توصیه می شود که آقایان خوش پوش، از پوشیدن جوراب های رنگی خودداری کنند. مگر اینکه در مراسم هیجان انگیز و فقط برای fun آن را بر تن کرده باشند. معمولا مانکن های مد آقایان و سلبریتی ها و حتی شخصیت های رسمی و دیپلمات را با جوراب های رنگی مشاهده نمی کنیم.

دستمال جیب کت

(استفاده از دستمال در جیب کت و همرنگ بودن آن با کت و کراوات شما هم در خوش پوشی تاثیر فراوان دارد)

قانوان شماره ۸:

جاهایی که نباید جوراب پوشید

بر تن کردن جوراب با صندل معمولا توصیه نمی شود. همچنین بر تن کردن جوراب با دمپایی در استایل های خیابانی معنی ندارد. اگر شما قصد دارید که پای خود را با چیزی بپوشانید، میتوانید کفش رو بسته پوشیده و حتی جوراب هم بر پا نکنید یا از جوراب های ساق کوتاه استفاده کنید.

نکته شماره ۹:

جوراب های ساق کوتاه و شلوار کوتاه

اصول شیک پوشی

(حتی در استایل های سفری هم نباید اصول شیک پوشی را فراموش کرد)

نکته دیگری برای خوش پوشی استایل های خیابانی یا ساحلی آقایان وجود دارد و آنهم پرهیز از پوشیدن جوراب های نیمه بلند با شلوار کوتاه است. از پوشیدن شلوارک با جوراب نیمه بلند و غیر ساق کوتاه خودداری کنید. هیچ چیز بد تر از این در نگاه بانوان نیست که مردان جوان را با شلوارک و جوراب بلند و نیمه بلندی رنگی بیینند! مگر در مراسم بالماسکه!

نکته شماره ۱۰:

همرنگ بودن کمربند و کفش

دیوید گندی

(مد ۲۰۱۷ دیوید گندی، مدل بریتانیایی و یکی از گران ترین مانکن لباس های آقایان)

بسیار مدل های مرد را دیده ایم که کمربند و کفش آنها و حتی کمربند و کفش و کیفی که بر تن دارند در RGB رنگ متناسبی است و بعضا همرنگ است. مثلا اگر کمربند قهوه ای سوخته دارید، استفاده از کفش سفید بسیار بی تناسب است و حس خوبی در ذهن مخاطب ایجاد نمی کند. بنابراین تلاش کنید در انتخاب رنگ کمربند و کفش که سریعا در پوشش های مد و لباس تابستانی و بهار و حتی پاییزه، به چشم می آید، خودداری کنید.

همواره سعی کنید که کفش و کیف متناسب با کمربندهای خود خریداری کنید تا در ست کردن و خوش پوشی، دچار مشکل نشوید.

نکته دوازدهم:‌

تناسب لباس تا تناسب اندام

قد و وزن و سن و رنگ پوست و فرم بدن و استایل شما در طراحی مد و لباس اهمیت بسیار دارد. اگر این المان ها در یک راستا نباشد، ظاهر شما خیلی جذاب نخواهد بود. بهترین استایل ها و بهترین میمیک ها و حتی برترین بدنسازهای اصلاحا چهار شانه و حتی سلبریتی ها، اگر تناسب لباس با اندام را رعایت نکنند، مد انها به چشم نمی اید و از نظر معیارهای خوش پوشی، خوش پوش تلقی نمی شوند. پس به این موضوع توجه کنید.

 کت و شلوار

(در تصویر بالا، تناسب انتخاب رنگ لباس و استایل لباس با سن و رنگ پوست به خوبی رعایت شده است. به همراستا بودن رنگ کفش و رنگ کت و شلوار توجه کنید)

لباسی که به اندازه فرم و همراستا با بدن شما و استایل شما باشد، یعنی نه خیلی بزرگ و گشاد و نه خیلی کوچک و بدن نما، پر اهمیت است. جنتلمن بودن، یعنی لباس بدن نما بر تن نکنید. این موضوع ساده را آقایانی که دوست دارند جنتلمن به نظر برسند توجه کنند.

نکته سیزدهم:‌

از پوشیدن لباس هایی که همرنگ هم نیستند پرهیز کنید

جنتلمن شدن با شیک پوشی

(شیک پوشیدن هنر است . این هنر نیازمند صبوری و شناخت ظرافت های زیبایی شناسی – استایل شناسی و ترکیب رنگ ها و طرح ها است)

این لباس ها با چنین ساختار رنگی، سیگنال های منفی به ذهن مخاطب منتقل می کنند. مثلا پوشیدن شلوار زرد یا پیراهن آبی، شاید شاد به نظر برسد، اما حس جنتلمنی در ذهن مخاطب ایجاد نمی کند و ترکیب زیبایی هم نیست. پس در انتخاب لباس، توجه شود که دو لباس، حتی المقدور هم رنگ و خیلی شبیه هم باشد که از دور نتوان تفاوت رنگ را تشخیص داد.

در لباس های مفهومی و لباس هایی که به منظورهای خاصی طراحی می شوند، میتوان نکته سیزدهم را نادیده گرفت.

نکته چهاردهم:

داستان جین پوشی

جین پوشی و استایل های آن، گفتار مجزایی را طلب می کند که در لوکس تهران به آن خواهیم پرداخت. جین پوشی، برای آقایان جوان و میانسال، هر دو میتواند عاملی برای خوش پوشی و جنتلمن نشان دادن باشد. اما توجه کنید که بر تن کردن شلوار پارچه ای با کت جین ( هر رنگی که میخواهد باشد)، ترکیب جذابی را ایجاد نمی کند. روزگاری که این تیپ را در فیلم ها و استایل های خیابانی در ایران و سایر نقاط جهان مشاهده می کردیم تمام شد. الان دیگر در قرن بیست و یک، چنین ترکیبی جذاب نخواهد بود.

نکته شماره پانزدهم:‌

شلوار و کفش ورزشی

استایل پاییزی دیوید بکهام

(استایل پاییزی دیوید بکهام- کایپیتان اسبق شیاطین سرخ منچستر یونایتد)

باید تناسب بین پوشش و طراحی مد و لباس شما با کفش ورزشی باشد. پوشیدن کفش ورزشی با شلوار پارچه ای مرسوم نیست و سیگنال های مثبتی در ذهن مخاطب نسبت به پوشش شما ایجاد نمی کند. پوشیدن کفش های ورزشی رنگی با شلوار های رنگی هم مرسوم نیست. بنابراین سعی شود که شلوار جین با کفش های ورزشی رنگ روشن بر تن نکنید تا المان های خوش پوشی و جنتلمنی شما تحت تاثیر قرار نگیرد.

نکته شانزدهم:

اصل درست راه رفتن در خوش پوشی

در خوش پوشی اصل صحیح راه رفتن اهمیت دارد . شما باید بتوانید درست و با وقار راه بروید. این با وقار راه رفتن شما، حس اعتماد و اطمینان در نظر بیننده درباره شما ایجاد می کند. این اصلی است که طراحان خانه های مد در مصاحبه های خود درباره طراحی مد آقایان جنتلمن بر زبان می آورند. درست راه رفتن، همچون درست سخن گفتن، بخشی از آداب و سبک زندگی جنتلمن ها و خوش پوش ها است.

نکته هفدهم‌:

  پاره پوشی

گر چه چند سال است استایل های پاره پوشی در شلوارها مد شده است و نوجوانان و حتی جوانان و میان سال هایی را شاهد هستیم که شلوارهای پاره بر تن می کنند، اما باید توجه کنید که پاره پوشی، اصلی از مد افتاده در دنیای خوش پوشان است. این کار نه تنها شما را مد روز نشان نمی دهد بلکه تصویر منفی در ذهن مخاطب دباره شما ایجاد می کند. حتی اگر خودش شلواری با مد پاره پوشی بر تن داشته باشد. این موضوع برای آقایان جنتلمن اهمیت زیادی دارد.

مخصوصا در حضور در مراسم رسمی و مراکز اداری چنین استایلی میتواند تاثیر گذاری غیر مستقیمی در صحبت هاو نظر شما روی ذهن مخاطب /شنونده داشته باشد. به هر حال روانشناسی طراحی مد و لباس هم مقوله مهمی است که در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی مد و لباس تدریس می شود.

قانوان هجدهم:

تراژدی جوراب سفید

همواره بدانید که جنتلمن ها از پوشیدن جوراب سفید با شلوار تیره خودداری میکنند چرا که سریع به چشم امده و نشان از عدم توانایی یا اقدام آقا به انتخاب صحیح رنگ در تنظیم مد و لباسش دارد. انتخاب جوراب سفید تنها برای کفش سفید انتخاب خوبی است.

قانوان نوزدهم:

دمپایی ممنوع

حتی برای قدم زدن های کوچک هم بیرون از خانه از پوشیدن دمپایی خودداری کنید. انتخاب صندل های ظریف برای این مواقع به خصوص استایل های خیابانی در تابستان گزینه بهتری است.

نکته بیستم:

تعادل در خوش پوشی

 طراحی مد و لباس آقایان

در طراحی مد و لباس آقایان، همه چیز باید متناسب و متعادل باشد تا در ذوق اطرافیان نخورد. هم در انتخاب رنگ، هم در انتخاب استایل و هم در انتخاب نوع لباس باید تناسب رعایت شود. برای همین است که سادگی در انتخاب لباس آقایان هم میتواند نوعی شیک پوشی باشد. انتخاب ادکلن و تناسب در میزان استفاده از ان نیز در خوش پوشی شما موثر است. باید از افراط در زدن ادکلن پرهیز کرد. بوی زیاد هر اندازه خوب باشد، موجب آزار دیگران به خصوص در محیط های کوچک می شود و ذهیت مثبت ایجاد نمی کند.

نکته بیست و یکم:

پرهیز از طرح های بزرگ درهم

در اصل تناسب، می بایست لباس ها، طرح های ترکیبی مختلف و پیچیده نداشته باشد تا چشم مخاطب را به خود مشغول و ذهن را خسته کند. سادگی به همین خاطر توصیه می شود. پوشیدن لباس های راه راه یا مربعی ترکیبی تاثیر مثبتی در خوش پوشی و شیک پوشی شما ندارد.

شما با کدام یکی از قوانین خوش پوشی ارائه شده در این گفتار موافق هستید؟ فکر میکنید آقایان جوان کدام نکته را بهتر است بیش از سایر نکات در طراحی مد و لباس خود رعایت کنند؟

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز در سرویس مدگردی لوکس تهران دنبال کنید.

یک نظر

یک نظر

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا