حسابرسی داخلی چیست ؟

حسابداری داخلی چیست

تعریف حسابرسی داخلی : حسابرسی داخلی نوعی سیستم کنترلی بوده که مدیران سازمان برای مشخص شدن کیفیت هزینه کردها و عملیات های مالی و آگاهی از وضعیت مالی شرکت و دارایی ها انجام می دهند .

ارائه خدمات حسابرسی در محاسبان تلاشگر خبره

حسابرس داخلی به لحاظ حقوقی چه کسی می تواند باشد ؟

حسابرس داخلی یکی از افراد مالی و حسابداری شرکت بوده که اختیار دسترسی به همه اسناد و مدارک مالی و غیر مالی را داشته و امکان برقراری ارتباط با مدیران ارشد سازمان را هم دارد .

 حسابرسی داخلی به چه علتی باید انجام شود ؟ ( هدف حسابرسی داخلی )

  • حسابرسی داخلی به منظور کنترل منابع مالی و انحرافات آن بایستی در سازمان انجام شود تا از بروز مشکلات مالی و اشتباهات فاحش و زیان های ناشی از آن پیشگیری نماید .
  •      ”          ”     در واقع وظیفه بررسی رعایت الزامات قانونی را در سازمان بر عهده دارد و اگر این الزامات انجام نشده و یا ناقص انجام شده باشند انها را کشف و درصدد رفع ان برآیند .
  •      ”          ”     در صورت بروز سوء استفاده های مالی انها را شناسایی کرده و از ضرر های بیشتر پیشگیری می نماید .
  •      ”          ”     می تواند محل هایی که منابع مالی در حال هدر رفتن هستند را شناسایی کرده و به مدیران ارشد به منظور متوقف کردن آن گزارش دهد .
  • حسابرسی داخلی فقط معطوف به شناسایی انحرافات مالی نبوده و سایر انحرافات سازمان که می تواند ضرر مالی برای شرکت داشته باشد هم شناسایی می کند .

حسابرسی داخلی با حسابرسی خارج سازمانی چه تفاوتی با هم دارند ؟

  • حسابرس داخلی از افراد داخل سازمان می باشد اما حسابرس خارجی از موسسه خدمات مالی و حسابرسی به شرکت اعزام میشوند
  • حسابرسی خارجی توسط قانون الزام شده است و عدم انجام ان تخلف قانونی محسوب میشود اما در مورد حسابرس داخلی الزام قانونی وجود ندارد و توسط مدیریت سازمان برای بررسی انحرافات و رفع آن انجام میگردد .
  • حسابرس خارجی باید به مراجع قانونی و اعضا هیت مدیره پاسخگو باشد اما حسابرس داخلی به مدیران سازمان پاسخگو خواهد بود .
  • حسابرسی خارجی و مستقل فقط انحرافات مالی و اسناد مالی را بررسی کرده و به مسایل دیگر سازمان کاری ندارد اما حسابرس داخلی علاوه بر بررسی های مالی سایر الزامات و قوانین جاری در سازمان را هم بررسی و انحرافات انها را در صورت وجود کشف می کند .

حسابرس داخلی باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

  • حسابرس داخلی باید مستقل باشد و تحت نفوذ هیچ یک از افراد سازمان در هر جایگاه و سمتی که هستند قرار نگیرد.
  •      ”          ”     باید فن گزارش دهی را بلد بوده و اختیار امضا و مهر داشته و گزارش تهیه شده را با مهر و امضا خود ارائه دهد .
  •      ”          ”     باید امکان دسترسی به کلیه اسناد مالی و غیر مالی داشته باشد و از مقام مستقلی برخوردار باشد .
  • حسابرس داخلی می تواند در کلیه بخش های شرکت اعم از مالی ، مدیریتی ، استراتژیک ، سرمایه گذاری ، اداری و حقوق و دستمزد ، برنامه های آموزشی و غیره وارد و به بررسی اسناد و مدارک ان بپردازد .

وظایف اصلی حسابرس داخلی شامل چه مواردی می تواند باشد ؟

  • حسابرس داخلی باید گردش مالی و حساب های بانکی سازمان را بررسی و کنترل نماید .
  •      ”          ”     باید به عملیات های مالی مربوط به بودجه و هزینه ها اشراف کافی داشته و انها را تحت کنترل داشته باشد .
  •      ”          ”     باید عملیات های مالی مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد و جزییات و نحوه پرداخت انها را به خوب شناخته و اسناد و مدارک ان را بررسی نموده و از بروز انحرافات جلوگیری کند
  •      ”          ”     باید بر تنخواه واحد های مختلف و خرید های داخلی نظارت کرده و کلیه فاکتور و اسناد خرید و هزینه کردها را مطابقت داده و صحت و درستی آنها بررسی نماید .
  •      ”          ”     باید بر فرایند انبارگردانی و جزییات ان مسلط بوده و ورود خروج کلیه اجناس و مواد و غیره را به انبار تحت کنترل اسنادی داشته باشد .
  • حسابرس داخلی برای بررسی کلیه قسمتها برنامه داشته و سرفصل ارزیابی برای انها تهیه کرده و بر اساس فرمت و سر فصل برنامه ریزی شده به بررسی بپردازد .

حسابداری داخلی چیست

آیا نحوه گزارش دهی در حسابرس داخلی و حسابرس خارجی تفاوت دارد ؟

گزارش دهی در حسابرسی داخلی و خارجی متفاوت است . در حسابرسی داخلی گزارش فقط در دسترس مدیران ارشد سازمان قرار گرفته و سایر پرسنل و عموم مردم از ان مطلع نخواهند شد اما در حسابرسی مستقل این گزارش در اختیار اعضا هیت مدیره و سهام داران و حتی عموم مردم هم می تواند قرار گیرد .

حسابرسی داخلی به طور کلی یک بخش خیلی مهم در رده های سازمانی به خصوص شرکت های بزرگ با فرایند های پیچیده مالی می باشد . انجام صحیح و هدفمند فرایند حسابرسی داخلی می تواند از انحرافات مالی بزرگ و حیف و میل منابع و دارایی ها پیشگیری کرده و در حفظ آنها کمک شایانی نماید. شرکت ها و موسسات دارای عملیات مالی می توانند برای تربیت حسابرس داخلی خبره و کارآمد از موسسات خدمات مالی و حسابرسی کمک گرفته و آموزش هایی را برای افراد ذیربط در سازمان خود ترتیب دهند . شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره با در اختیار داشتن یک تیم خبره حسابرسی هم در مبحث حسابرسی داخلی و هم حسابرسی مستقل می تواند مشاوری امین و کارامد برای شرکت ها و موسسات باشد .


 

بیشتر بخوانید :

حسابرسی داخلی چیست ؟ (تعریف حسابرسی داخلی ) : به طور کلی حسابرسی بررسی اسناد و مدارک مالی شرکتها و بنگاههای اقتصادی بوده که بدون جانب داری و شفافیت باید توسط کارشناسان مستقل حسابرسی انجام شود . این کارشناسان چه به حسابرسی داخلی یا حسابرسی خارج سازمانی می پردازند باید اختیار عمل داشته و بصورت مستقل و ازاد بتوانند صورت ها و اسناد مالی را بررسی و نتیجه را بدون هیچ گونه ترسی اعلام نمایند .

حسابرسی انواع مختلفی دارد

انواع حسابرسی :

حسابرسی شامل حسابرسی داخلی و حسابرسی خارج سازمانی بوده که هر دو با اهداف خاصی انجام میشوند . حسابرسی داخلی توسط یکی از کارشناسان مالی همان شرکت به منظور تشخیص انحرافات مالی و غیر مالی ، جلوگیری از هدر رفت منابع ، پیگیری استقرار اهداف مالی تعیین شده و بسیاری اهداف دیگر انجام میشود اما حسابرسی خارجی توسط کارشناسی خارج از شرکت که از موسسات خدمات مالی و حسابرسی و حسابداری معتمد معرفی میشوند انجام شده و هدف کلی ان بررسی صورت های مالی شرکت و تشخیص و بررسی تخلفات احتمالی مدیران ، گزارش دهی در خصوص  عملکرد مالی مدیران ، حفظ منابع مالی شرکت می باشد .

تفاوت حسابرسی داخلی و خارجی در چیست ؟

حسابرسی داخلی و خارجی از جنبه های مختلفی با هم تفاوت دارند .

اهداف حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل با هم متفاوت است

هدفهای تعیین شده برای حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل کاملا با هم متفاوت است . حسابرسان داخلی کلیه اسناد مالی و غیر مالی شرکت را به منظور پیگیری اهداف مالی و کشف انحرافات مالی مدیران بررسی می کنند در حالیکه حسابرسان مستقل فقط به بررسی صورت های مالی و اسناد مربوط به ان می پردازند تا بتوانند گزراشی در خصوص صحت عملکرد شرکتها در زمینه مالی ارائه دهند .

نحوه انتخاب حسابرسی داخلی با حسابرس مستقل متفاوت است

حسابرسان داخلی از داخل خود سازمان انتخاب میشوند یا اینکه مدیران ارشد تصمیم میگیرند از شخصی مستقل و متخصص خارج سازمان استفاده کنند اما حسابرسان مستقل باید از موسسات خدمات حسابداری و حسابرسی مورد تایید سازمان حسابرسی انتخاب شده و به کار گرفته شوند .

دستور کاری حسابرسان داخلی با حسابرسان مستقل متفاوت است

حسابرسان خارجی یا مستقل زیر نظر مدیران سازمان نبوده و مجبور به پذیرش دستورات آنها نیستند و فقط بر اساس استاندارد های حسابرسی و اهداف مشخص عمل می کنند اما حسابرسان داخلی زیر نظر مدیران سازمان فعالیت کرده و به دنبال اهداف تعیین شده توسط آنها می باشند .

حسابرسان داخلی به لحاظ پاسخگویی با حسابرسان مستقل متفاوت هستند

حسابرسان داخلی پس از بررسی های مالی و غیر مالی خود موظفند به مدیریت و هیت مدیره پاسخگو بوده و گزارشات خود را به آنها اعلام نمایند اما حسابرس مستقل پس ار بررسی صورت های مالی باید به سهامداران و ارگان های دولتی ذیربط گزارش دهند .

فرمت گزارش دهی در حسابرسی مستقل و داخلی با هم تفاوت دارد

حسابرسان داخلی می توانند در هر فرمتی که خواستند یا مدیران ارشد برایشان تعیین می کنند گزارش خود را آماده نمایند اما حسابرس مستقل بر اساس استاندارد های موجود باید گزارش دهی کرده و آزادی عمل در انتخاب فرمت گزارش ندارند .

الزام قانونی برای حسابرس مستقل و داخلی تفاوت دارد

حسابرسی مستقل به صورت سالانه برای شرکت ها و بنگاههای اقتصادی الزام قانونی بوده و با توجه به نیاز بانکها ، سهام داران  و مراجع قانونی صورت می گیرد اما الزامی قانونی برای حسابرسی داخلی وجود ندارد و شرکت ها برای بررسی عملکرد مالی و غیر مالی خود این کار را انجام می دهند .

گزارش حسابرس داخلی خصوصی و حسابرس مستقل عمومی است

حسابرسان داخلی گزارش خود را به صورت عمومی منتشر نمی کنند و به صورت خصوصی به مدیران مربوطه اعلام می دارند اما حسابرسان مستقل گزارش را برای اطلاع عموم و سهامداران منتشر می نمایند .

حسابرسی به طور کلی یک امر مهم در شرکت ها و بنگاههای اقتصادی بوده و می تواند از بسیاری انحرافات مالی و تقلب ها و حتی اختلاس ها پیشگیری کند برای همین شرکت ها و بنگاههای اقتصادی می توانند برای حسابرسی داخلی و حسابرسی مستقل خود از موسسات خدمات مالی و حسابداری استفاده کنند .

موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره با سال ها تجربه در خصوص حسابرسی مستقل و داخلی و سایر امور مالی می تواند به کارفرمایان و صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی خدمات تخصصی ارائه نماید .

 

16 پاسخ ها
  1. بی نام
    بی نام می گوید:

    من رشتم حسابرسی و یا حسابداری نیست.
    اما از پرسنل واحد مالی شرکتمون هستم. برا اینکه یه حسابرس داخلی خوب بشم، چکار باید بکنم؟
    لطفاً جواب دقیق و سریع بدین.
    متشکرم

    پاسخ
    • آرش
      آرش می گوید:

      باید در رشته تخصصی خودتون فعالیت کنید . این همه دکتر و لیسانس بیکار حسابداری داریم . شما با پارتی بازی رفتی سر کار . مطمنم گند میزنی

      پاسخ
      • س. ص
        س. ص می گوید:

        جواب مزخرفی دادین .. حتما استعدادی در این زمینه داشتن که تو اون شغل موندگار شدن و الان هم تمایل به پیشرفت دارن .منم حسابداری نخوندم ولی مدیر مالی یه شرکت معتبر هستم. حدود ۱۲ ساله کار مالی میکنم.
        و خیلی از نیروهایی که تا به امروز باهاشون کار کردم و فوق لیسانس حسابداری هم بودن درکی از کار اجرایی نداشتن .خیلی ها علمشون محدود به دانشگاهه . میان بیرون نمیتونن یه خطشم اجرایی کنن..

        پاسخ
      • موسوی
        موسوی می گوید:

        چرا حرف الکی میزنی همکار من دیپلم هست از بهترین حسابدارهاست . لیسانس ها به پاش نمیرسن

        پاسخ
    • ناشناس
      ناشناس می گوید:

      باید حسابداری رو کامل اشنا باشید وکار کنید …تا بتونید اظهار نظر بکنید که فلان کار درسته یا نه

      پاسخ
    • محمد مقدم
      محمد مقدم می گوید:

      نخست :تابع نوع کارتون در واحد مالی جزوات و مدارک لازم را در اینترنت جستجو و یک بایگانی قدرتمند برای خودتان تهیه کنید . دوم اگر میخواهید در محدوده مالی باقی بمانید سریعا نسبت به شرکت در کلاسهای دانشگاهی از همان مقطع فوق دیپلم اقدام تا دروس و دانش حسابداری را بطور منظم و اصولی و بر حسب ترتیب و نیاز فرا بگیرید . در دوره کارشناسی و کاردانی شما ۷۵ واحد ریاضی و شبه ریاضی اموزش می بینید مثلا اموزش حسابداری پیشرفته یک و دو و پژوهش های عملیاتی ۱ و ۲ در کلیه ارزیابی ها استخدامی مبنای اصلی میباشد . حسابداری را اگر می خواهید در محیط ملموس فرا بگیرید از مدارک ناقص شروع کنید . مدارک ناقص یعنی سازمان مالی که فعالیت کرده و اسنادی را همانند انبوهی از فاکتورها تولید کرده و بس . شما وارد میشوید نخست فاکتورها را دسته بندی میکنید و بر حسب نوع سازمان اعم از فروشکاه – صنعت – و……. و نسبت به تعریف سیستم کدینگ بشکل ساده برای هر دسته از هزینه ها اقدام میکنید مثلا ۰۰۱۰ برای سوخت – ۰۰۱۱ برای مواد غذائی ۰۰۱۲ برای حمل و نقل و برای زیر مجموعه مثلا سوخت برای بنزین ۰۰۱۰۰۱ برای گازوئیل ۰۰۱۰۰۲ و همین طور یک کتابچه تهیه کیند و یک طبقه بندی منظم برای کارتون تهیه کنید و در این وسط از کارشناسان نزدیک کمک بگیرید . سپس خواه دستی و یا سیستمی یعنی با حسابداری رایانه ای شروع به سند زدن کنید و سپس دفاتر روزنامه – کل و حسابدهای معین دفاتر هرچند کوچک تهیه کنید و سپس دو گزارش مهم را هر چند غلط تهیه کنید البته از روی نمونه های موجود که در اختیار دارید . بعدا غلط های کاری و نارسایی و نقاط مبهوم را یاداشت کنید و با سئوال و جواب رفع کنید . سپس همه چیز را در سیستم حسابداری قفل شکسته بر روی رایانه خود نصب و به سیستم کامپیوتری منتقل کنید انقدر ادامه بدهید تا ملکه ذهن شود و در اخر همه مراحل را حفظ کنید و بطور مرتب در ذهن خود مرور کنید تا برای همه عمر یادتان باشد . موفق باشید

      پاسخ
  2. مجتبی
    مجتبی می گوید:

    سلام
    چگونه میتوان از تخصصهای مهندسی در فرآیند حسابرسی داخلی استفاده کرد/ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
  3. محمد مقدم
    محمد مقدم می گوید:

    = equal that is determined between the main formula of accounting, but the important and basic point is to accept that accounting and its basis is not more than one cycle and this cycle is closed since 1850 with the discovery New foundations and in recent years, with the development of trade, although branches such as stock exchanges, etc. have adapted to the accounting structure or vice versa, but it has the same Jackmith cycle and now due to the unbalanced economic situation of this science in the same cycle only for management What we have is trying and answering, not to find a solution and define logical principles. The scientific meaning of comparing accounting with physics – mathematics – chemistry – astronomy and medicine, etc., which is like the mouth of seven open and our dear accounting mouth has eight mouths. Profit is a solution, not profit.
    اطلاعات بیشتر درباره این نوشتار مبدأبرای اطلاعات ترجمه بیشتر، نوشتار مبدأ لازم است
    ارسال بازخورد
    پانل‌های کناری

    حسابداری هر چند که یک علمه چون علمی بودنش در همان = مساوی که فی مابین فرمول اصلی حسابداری تعیین میشود اما نکته مهم و اساسی این است که قبول کنیم که حسابداری و اساس ان یک چرخه بیشتر نیست و این چرخه بسته است از سال ۱۸۵۰ با کشف مبانی جدید و در سالهای اخیر با توسعه تجارت هر چند شاخه های همانند بورس و غیره خود را با ساختار حسابدای و یا برعکس وفق داد ولی همان چرخه جاکمیت دارد و در حال حاضر با توجه به وضعیت نامتعادل اقتصاد این علم در همان چرخه فقط برای مدیریت انچه داریم تلاش میکند و جواب میدهد نه برای چاره کردن و اصول منطقی تعریف کردن . منظور از علمی بودن مقایسه جسابداری با فیزیک – ریاضی – شیمی – نجوم و طب و غیره است که همانند دهانه هفت باز و لی حسابداری عزیز ما دهانش هشت است به هر سخن فعلا وضعیت ما بر اساس این بیت بیشتر اساس دارد چو در کاسه افتاد لغزنده سود چاره ای باید کرد نه سود .

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *