استایل و مد بانوان

مد ایتالیایی در خدمت حجاب به روش آلیس مارجی

مد و حجاب اسلامی

ALICE GIANI MARGI AT #HijabStyle

مد و لباس اسلامی (Hijab/Islamic Fashion) امروزه تبدیل به یک پدیده نوظهور در دنیای فشن شده و مقوله ای مختص به بانوان در کشورهای اسلامی یا زنان مسلمان نیست. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص شبکه های مجازی مانند اینستاگرام سبب شده تا مد و لباس اسلامی با طرح ها و رنگ های متنوع در شبکه های اجتماعی به راحتی در دنیای لایک و فالو به اشتراک گذاشته شود و شمار گسترده ای از بانوان غربی به خصوص دختران را عاشق فلسفه و استایل مد اسلامی با پوشش کامل کند.

مد و لباس اسلامی که تا یک دهه پیش مقوله ای ناشناس و منحصر به کشورهای مسلمان بود، امروزه آنچنان گسترش پیدا کرده و با استقبال بین المللی به خصوص در کشورهای غربی مواجه شده که شاهد اتفاقات عجیب و منحصر به فردی در این حوزه هستیم. برگزاری نخستین فشن ویک با حجاب نیویورک در سال ۲۰۱۶ میلادی که آثار خلاقانه انیسه حسبیان، طراح مد اندونزیایی مقیم آمریکا را با مانکن های محجبه به نمایش گذاشت، تنها گوشه ای از رخدادهای دنیای فشن اسلامی را به تصویر می کشد که بازتاب جهانی پیدا کرد.

حجاب اسلامی در دنیای مد و فشن

ماریا ادریسی، دختر مهاجر مقیم سوئد که این روزها به عنوان مدل محجبه غول مد و لباس اسکاندیناوی یعنی H&M فعالیت می کند، در واقع یکی از مانکن های محجبه صنعت فشن امروز قرن بیست و یکم بوده که به نظر می رسد ماه به ماه بر شمار مخاطبانش در حال افزایش است.  در واقع شرکت های مد و لباس جهان از اچ اند ام تا زارا و دیگر غول های صنعت مد و حتی محصولات آرایشی و بهداشتی به این نتیجه رسیدند که نباید بازار بزرگ مد اسلامی را از دست بدهند و به همین خاطر، بخشی از توان بازاریابی، تبلیغاتی و توسعه محصول و برندینگ را به مقوله مد و لباس اسلامی اختصاص داده اند. یعنی استایلی که قابل استفاده زنان مسلمان در چارچوب مقتضیات شرع بوده و بتواند آن ها را وارد این بازار بزرگ چند صد میلیونی در سراسر جهان کند.

مطلب مرتبط : چه خبر از دنیای مد و لباس ایرانی-اسلامی؟

اکنون بیش از ۱۳ میلیون صفحه درباره مد اسلامی در گوگل و سایر موتورهای جستجوی دنیا ایندکس شده است که مصداق بارزی از عزم بین المللی برندها و فعالان کسب و کار و صنعت فشن به موضوع حجاب در خدمت فشن به شمار می رود. این فقط H&M و UNIQLO و D&G نیستند که به موضوع حجاب در تبلیغات و محصولات توجه میکنند. از نایک تا حتی فشن بلاگرهای فعال در حوزه حجاب نیز به صورت خلاقانه ای وارد مقوله مد و لباس اسلامی مدرن شده و مخاطبان زیای را به سمت خود جذب کرده اند.

(آلیس جیانی مارجی، بانوی طراح مد ایتالیایی فعالیت های گسترده ای در رونق بخشی به سبک جدید پوشش بانوان عربستان سعودی انجام داده  است)

اگر قبلا درباره فشن بلاگر (fashion blogger) ها گفتیم، می بایست در کنار این فعالان مد نویس، حجاب بلاگر ها (Hijabi Blogger) ها را هم اضافه کنیم که توانسته اند در اطلاع رسانی مد و لباس اسلامی منطبق بر معیارهای شرع، فعالیت گسترده ای را در اینترنت به خصوص در شبکه های اجتماعی در دستور کار خود قرار دهند. ۲۸ تن از تاثیر گذار ترین حجاب بلاگرهای اینستاگرام را در این URL مشاهده کنید که شما را در جریان سبک زندگی، فوتوشوت ها و نظرات این بلاگرهای محجبه کاریزماتیک قرار می دهد. نشریه تلگراف در اکتبر ۲۰۱۶ میلادی در مقاله ای به موضوع حجاب اسلامی به عنوان یک مد سطح بالا (HIGH-FASHION) اشاره میکند و دلایل ترغیب جهانی به آن را در این LINK توضیح می دهد که خواندنی است.

به هر حال، مد و لباس اسلامی مقوله ای است که بزودی وارد کورس های دانشگاهی شده و راه اندازی کرسی های اندیشه ورزی، کمیته های مطالعاتی و حتی  تاسیس رشته هایی میان رشته ای در حوزه مد اسلامی در کالج ها و دانشکده های طراحی پارچه و لباس در سالهای آینده پیش بینی می شود تا متخصصان این عرصه نوین کسب و کار را در صنعت فشن با نیازها و کارکردها و ارزش های این اکو سیستم بیشتر آشنا کند.

به هر حال، اشتیاق بین المللی دانشجویان به تحصیل در رشته های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه طراحی پارچه و لباس و فناوری دوخت و کسب و کار لاکچری فشن درحال افزایش بوده و اکنون شاهد ترغیب جهانی به مطالعه این رشته های آکادمیک در مراکز علمی هستیم که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

(از طرح های جدید برند AMO)

گزارش امروز مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران شما را با یکی از حجاب بلاگرهای غربی آشنا می کند. کسی که هم مد نویس است و هم طراح مد و لباس به سبک اسلامی و تلاش دارد مد اسلامی را با طعم خانه های مد میلان ایتالیا در اختیار بانوان مد گرای مسملان قرار دهد. آن هم نه در میلان. بلکه در عربستان سعودی!

با مد گردی امروز ما با آلیس جیانا مارجی، طراح مد و لباس ایتالیایی فعال در حوزه حجاب اسلامی همراه باشید.

(دنیای مد و لباس اسلامی را میتوان در هشتگ HIJABSTYLE جستجو کرد که بیش از ۱۲ میلیون عکس بر روی ان تگ شده است و طراحان این عرصه و مشتریان مد اسلامی،محصولات این حوزه را از سراسر جهان معرفی می کنند که فضای ایده پردازی و نیازسنجی خوبی برای مشاوران مد و دانشجویان طراحی لباس است)

داستان آلیس مارجی : از میلان تا عربستان

آلیس جیانا مارجی (ALICE GIANA MARGI) خود را نخستین طراح مد میانه (MODEST) ایتالیایی می داند که امروزه در حوزه طراحی مد و لباس اسلامی با وقار مخصوص بانوان مسلمان در کشورهای جهان اسلام مشغول به کار است. او بانوی جوان ایتالیایی است که به اتفاق همسر مصری خود که در سوریه با ایشان آشنا شد، به ریاض، پایتخت عربستان سعودی رفته و اکنون در زمینه طراحی مد اسلامی مشغول به کار است. او را میتوان یکی از مد نویس های فعال در حوزه حجاب اسلامی دانست که در لابلای تصاویری که روی هشتگ: HIJABSTYLE بارگذاری شده است میتوان کارهای خلاقانه و جذابش را مشاهده کرد.

او در سال ۲۰۰۹ میلادی از میلان به ریاض رفت و کارهای طراحی مد و لباس و کالکشن های دوست دوز (اوت کوتور) خود را در این کشور اسلامی که قوانین سختی برای حجاب زنان و سبک زندگی آنان وضع کرده است در دستور کار قرار داد. آلیس در سال ۲۰۱۵ میلادی، برند ALICE GIANA MARGI که نخستین برند تخصصی فعال در حوزه مد میانه/با وقار (MODEST) است را در ایتالیا، پایتخت مد اروپا ثبت کرد.

آلیس، در سال ۱۹۸۷ میلادی در شهری کوچک در نزدیک میلان، پایتخت اقتصادی ایتالیا و یکی از مراکز مد قاره سبز به دنیا آمد به دلیل آنکه پدرش یک سوار کار حرفه ای بود، از کودکی به اسب سواری علاقمند شد. همین علاقه به اسب سواری باعث شد تا ماریا با همسر اسب سوارش در سوریه آشنا شود و به عربستان سعودی برود و یکی از برندهای فعال در عرصه لباس اسلامی را در این کشور خاص اسلامی توسعه دهد.

(پشت صحنه فوتوشوت هایی که برای معرفی لباس های طرح عبا محصول آلیس جیانی مارجی طراح مد ایتالیایی در میلان ایتالیا انجام می شود)

مادر آلیس، در شرکتی مشغول به کار است که پدر بزرگش از مدت ها قبل تاسیس کرده و یکی از کسب و کارهای موفق ایتالیا محسوب می شود به طوری ثروت فراوانی را برایش به ارمغان آورد. شرکت پدر بزرگ آلیس، تولید تورهای کشی را برای انواع و اقسام صندلی و مبلمان اداری و خانگی تولید می کند و به گفته او، تنها شرکت بین المللی در این حوزه به شمار می رود.

آلیس با اینکه در رشته روانشناسی در ایتالیا تحصیل کرد، اما علاقمند به دنیای جذاب و رنگارنگ و میان رشته ای مد و لباس شد و فعالیت های خود را در این عرصه ادامه داد. آلیس در مصاحبه ای گفته بود که پدر بزرگش با تلاش فراوان توانست محصولات خود را به کشورهای مختلف دنیا معرفی کند و اکنون کارخانه هایی در چین و ایتالیا و تونس دارد.

پدر بزرگ آلیس، از جمله شخصیت های الهام بخش برای ایشان است که توانسته آلیس را برای حرکت فعال در عرصه فشن تشویق کند. او برند خود را چند سال پیش ثبت کرد اما ظرف مدت کوتاهی، با استقبال مشتریانی در داخل و خارج عربستان سعودی مواجه شد و اکنون صدها سایت در اینترنت به معرفی محصولاتش پرداخته اند.

(فوتوشوتی برای نمایش لباس های اسلامی طراحی شده توسط آلیس جیانی مارجی ایتالیایی)

او برند خود را مترادف با سبک زندگی می کند. چرا که سبک زندگی از نظر آلیس، یعنی واقعی، کاربردی و شیک که سه معیاری است که با آن میتوان شکوه طراحی مد اسلامی آلیس را در محصولاتش احساس کرد. محصولات او، هم واقعی، هم کاربردی و هم برای بانوان لاکچری گرد مشکل پسند مسلمان، گزینه های خوب و رسمی و شکیل است. او در طراحی لباس های اسلامی خود که تا حدودی با رهیافت هایی از مولفه ها و مختصات مد ایتالیا الهام گرفته است، تلاش دارد تا در هنگام طراحی کردم لباس ها، زنان واقعی را با زندگی و نیازهای واقعی آن ها در نظر بگیرد و هر محصول را متناسب با سبک زندگی خاص جامعه هدف طراحی و تولید کند.

(از کالکشن ۲۰۱۵ میلادی برند AMO محصول آلیس جیانی مارجی)

او هم مثل بسیاری از طراحان لباس معروف  و بعضا کمتر شناخته شده جهان، در رشته طراحی لباس تحصیل نکرده است و هر چه دارد، بر اساس تجربه و تلاش و مطالعه و کارهای فردی است و یکی از عواملی که او را به این عرصه جذب کرد، علاقه وافرش به طراحی و نقاشی بود که در اوقات فراغت انجام می داد.

عبا : لباس محبوب آلیس

عبا، نخستین لباسی است که با اندیشه یک دختر طراح مد ایتالیایی در عربستان سعودی به شیوه آلیس، طراحی و عرضه شد. بانوان در عربستان سعودی، حجاب دارند. البته استثناهایی در برخی شهرها مثل جده وجود دارد. عبا می پوشند و بعضا از نقاب استفاده می کنند. البته بانوان نقاب دار محجبه در عربستان را میتوان بیشتر در شهرهای زیارتی مثل مکه و مدینه مشاهده کرد و اوضاع در ریاض و جده که شهرهای بین المللی تر این دیار هستند کمی فرق می کند.

آلیس برای توسعه کسب و کارش در عربستان، تلاش کرده است تا به عنوان یک مهاجر، به دنبال عباهایی باشد که هم شیک و هم جذاب و کاربردی بوده و مورد استقبال زنان عربستانی قرار بگیرد. او برای این کار، به مطالعه بازار و فرهنگ و سنت و سبک زندگی بانوان عربستان پرداخت تا درک بهتری از شرایط یک زن عربستانی مسلمان بدست آورد. بعد از این فاز، او عباهای مورد نظر خود را طراحی کرد که در چند سال اخیر تبدیل به یک مجموعه متنوع شده است که در بخش کالکشن های آلیس مشاهده میکنید. هر کالکشن، منطبق به تجربیات و رهیافت هایی است که آلیس در طول مدت بازاریابی و مطالعه بازار فشن عربستان سعودی بدست آورده و در طراحی و برش و دوخت محصولاتش نمود پیدا کرده است و در واقع سیر رشد نظری و عملی او را نشان می دهد.

بانوان عربستانی در نخستین ماه های طراحی و ارائه محصولات این دختر طراح مد ایتالیایی از محصولات ایشان استقبال نکردند. اما پس از گذشت زمان، با محصولات متنوع آلیس آشنا شدند و مشتری های زیادی بدست آورد. او معتقد است که مشتری هایش در قلب او جای گرفته اند، همانطور که آلیس هنگام طراحی محصولات اسلامی برای آنها، خود را در قلب و روح آن ها تصور می کرد تا بر اساس خواسته هایشان، ترکیباتی خلاقانه ارائه کند. او این فرآیند ارتباطات مشارکتی را پروسه درک مشترک می نامد که مقوله مهمی برای طراحان مد و لباس است.

(عباهای گلدوزی شده مشکی جیب دار بلند محصولی از آلیس جیانی مارجی، طراح مد ایتالیایی)

آلیس، میلان و مد های ان و اکو سیستم حاکم بر فضای طراحی و تولید خانه های مد این شهر را عاملی الهام بخش در مجموعه های مد اسلامی خود در عربستان سعودی معرفی می کند ولی مهم ترین الهام ایشان برای تولید لباس های اسلامی، زنان مسلمان هستند. او برای شناخت زنان عربستان، ساعت ها بیرون خانه می نشیند و به آن ها نگاه میکند که چگونه راه می روند و لباس بر تن دارند و چطور زندگی میکنند و همه اینها، الهام بخش آلیس برای طراحی مد و لباس اسلامی است.

(جلوه ای از طرح ایتالیایی برای لباس اسلامی مختص زنان عربستان سعودی که توسط برند AMO محصول آلیس جیانی مارجی طراحی شده است)

او معتقد است که سبک زندگی زنان مسلمان عربستانی باید در کانون توجه وی باشند و نه فقط عبایی که بر تن دارند. لباس، زیبایی زنان را جلوه گر می کند و می بایست همراه و یار او در فعالیت های روزانه زندگی باشد. بنابراین در طراحی لباس های پوشیده تلاش میکند تا زنانی که لباس را بر تن کرده اند در کانون توجه باشند و نه طراحی و استایل لباسی که بر تن دارند.

(کالکشن ۲۰۱۵ میلادی برند AMO را مشاهده میکنید که برای اطلاعات بیشتر به این لینک رجوع کنید)

به همین خاطر، او همواره از دیدن اوت کوتورهایش بر تن زنان عربستانی در کوچه و خیابان شادمان می شود و حس غرور و افتخار دارد. او علاوه بر عبا، به دنبال تولید شال و شال های روپوش دار (HOODED SCARF) است که رنگ و طرح های متنوعی دارد و از نقش های جذابی در طراحی آن استفاده کرده است. شال های روپوش دار، که برای پوشاندن سر  یا شانه بانوان مسلمان استفاده می شود، توسط بسیاری از مشتریان آلیس، هنگام سفر پوشیده می شود که در طراحی مدرن استایل بانوان جوان جلوه خوبی دارد.

(آلیس جیانی مارجی تلاش کرده تا لباس های مفهومی و چند منظوره را برای بانوان مسلمان در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی طراحی و تولید کند و از رنگ و طرح های متنوع در دوخت و تولید ان ها بهره ببرد)

آلیس تلاش دارد تا با توسعه فعالیت های خود در سال ۲۰۱۸ میلادی و پس از آن، همچون کیارا فراگنی، وبلاگ نویس معروف مد و لباس جهان، وارد دنیای کیف و کفش شده و پوشیدنی های مختلفی با الهام از مد ایتالیایی-اسلامی روانه بازار کند به گونه ای که همه محصولات با هم، هارمونی داشته باشند. گویا کپی رایت طراحی محصولات روپوش دار در انحصار این طراح مد ایتالیایی جوان است.

(از مدل های کژوال برند AMO که کالکشن ۲۰۱۵ را معرفی میکند)

او قصد دارد در آینده ای نزدیک، محصولاتش را با مانکن های محجبه در فشن شوهای کشورهای مختلف جهان به نمایش عمومی بگذارد.

مد گردی با آلیس

آلیس مدتی است که به اینستاگرام آمده است و فعالیت هایی در این شبکه دارد او با انتشار قریب به ۱۴۰ پست در ۲ سال اخیر، بیش از ۷ هزار فالور دارد و قریب به ۱۲۰۰ صفحه را نیز دنبال میکند. دنیای اینستاگرامی آلیس جیانی مارجی را در این نشانی دنبال کنید.

(در این تصویر که در صفحه اینستاگرامی طراح مد ایتالیایی جوان فعال در عرصه حجاب اسلامی بارگذاری شده است، یکی از عباهای طراحی شده توسط آلیس را مشاهده میکنیم که از جدید ترین محصولات ایشان به شمار می رود. این لباس توسط دانا مرسر، فشن بلاگر عرب پوشیده شده است که ۳۰ هزار فالور دارد. صفحه ایشان را در این لینک جستجو کنید)

روندهای تولید عبا و مد اسلامی و هشتگ های پر طرفدار مد در عربستان سعودی، مقولات مورد علاقه آلیس است که به همین خاطر، او در بسیاری از پست های اینستاگرامی خود از هشتگ های زیر استفاده می کند تا زمینه دیده شدن بهتر و بیشتر تصاویر خود را فراهم کند:

#ItalianMade #Abaya#AbayaTrend #Abayafashion #sportswear#readytowear #Abayalover

#luxurytravel#saudifashion #riyadhfashion #jeddahfashion#dubaifashion #mydubai

#modestfashion#modestfashionista #modestfashionblogger#italiandesigner #modesty #milan #london

(استایل مد و لباس دانا مرسر، فشن بلاگر اماراتی را مشاهده میکنید که عبای روشنی را در سفر به ریاض عربستان بر تن دارد و در صفحه اینستاگرام پر مخاطبش به اشتراک گذاشته است)

(در این عکس که عبارت برای همه زمان ها: FOR ALL TIME درج شده است، از جدید ترین طرح عباهای مشکی رنگ پوشیده آلیس، طراح مد ایتالیایی را شاهد هستیم که برای دیده شدن بیشتر عکس از هشتگ ها استفاده کرده است:‌ #NeroSublime #AintNoFastFashion#AliceGianiMargi #Italian #ModestFashion)

(در این پست اینستاگرامی  که فوتوشوتی از محصول عبا آلیس بر تن یکی از مانکن های عربی است، او می گوید که زنان، لباس سیاه را می پوشند تا ضمیر خود را بیان کنند. او از کالکشن NERO SUBLIME در این پست رونمایی کرده است که اطلاعات بیشتر را در این هشتگ مشاهده کنید)

(او زیر این پست که به معرفی کالکشن NERO SUBLIME می پردازد نوشت:

Inspired by Saudi women, their traditions and their modernity

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا