افت مهاجمان استقلال

تیم فوتبال استقلال در هفته نوزدهم لیگ برتر و پیش از سفر به عربستان برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ، مقابل پیکان مهدی تارتار قرار گرفت. آبی‌ها می‌توانستند با پیروزی در این دیدار فاصله امتیازی‌شان را نسبت به صدر کمتر کنند اما مقابل تیم تدافعی پیکان به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل نرسیدند. با علی لطیفی، پیشکسوت استقلال درباره این دیدار و شرایط این تیم گفت‌وگو کردیم.

در حالی که انتظار می‌رفت استقلال مقابل پیکان بازی سختی نداشته باشد اما به سد محکم این تیم برخورد کرد تا نتیجه‌ای بهتر از تساوی حاصل نشود؛ تحلیل شما از این دیدار چیست؟

به اعتقاد من هواداران استقلال پس از مربیگری استراماچونی در تیم، این مربی را نماد یک مربی باکیفیت را دانستند. همین اتفاق باعث شد مربی‌های جانشین نتوانند کارایی خود را نشان دهند، چرا که آن تیم جذاب و باکیفیتی را که مربی ایتالیایی ساخته بود، فرهاد مجیدی در دور اول و سپس محمود فکری نتوانستند بسازند. البته در رابطه با بازی اخیر برابر پیکان نباید فراموش کنیم استقلال مقابل یک تیم تدافعی بازی کرد. تیم تارتار در دور رفت هم با همین سبک بازی کرد؛ یعنی تراکم مدافعان و چشم بستن به ضدحمله‌ها. حتی از پرتاب‌های بلند بازیکنش نیز برای رسیدن به دروازه استقلال استفاده می‌کرد، البته نمی‌توان به این مربی هم خرده گرفت. از این رو کادر فرهاد باید یک پلن جدید برای رسیدن به گل استفاده می‌کرد. استقلال در این مواقع که تیم روبه‌رو با تعداد زیاد مدافع بازی می‌کند، باید از ارسال از جناحین، شوت از راه دور و ضربات ایستگاهی استفاده کند.

به نظر می‌رسد هنوز جای خالی علی کریمی در تیم حس می‌شود و بازیکنان جایگزین نتوانسته‌اند جای او را پر کنند.

من با نظر شما صد درصد موافقم. استقلال پرمهره‌ترین تیم ایران است اما هنوز نتوانسته یک بازیکن با خصوصیت علی کریمی پیدا کند. کریمی توپ‌گیر بود، به بازی سرعت و نظم می‌داد و کاملا نقش یک لیدر را به عنوان هافبک ایفا می‌کرد. یکی از عوامل ناکامی استقلال در بازی‌های این فصل نبود یک بازیکن محوری مثل کریمی است. در واقع بازیکنی را که موتور استقلال باشد، در تیم نداریم. با وجود اینکه بهترین بازیکنان در پست‌های مختلف جذب شدند اما در این پست بازیکن شاخصی جذب نشد. اگر همه تیم‌های دنیا را نگاه کنید، هر تیمی که در این پست بازیکن محوری دارد، قوی‌ نشان داده است.

شاید بتوان گفت مجیدی کمی هم بدشانس بوده که بازیکنی با خصوصیت علی کریمی در ترکیب تیمش نیست که بتواند تأثیرگذار باشد.

با آنکه می‌توان گفت فرهاد بدشانس بوده اما اینکه یک بازیکن باعث موفقیت یا عدم موفقیت یک تیم باشد می‌تواند به عنوان نقطه ضعف برای هر مربی باشد. استقلال مهره کم ندارد و باید مربی روی داشته‌ها و ابزاری که در اختیار دارد، کار کند تا جای خالی بازیکنی که از تیم رفته، پر شود. اینکه مربی متکی به یک بازیکن باشد، درست نیست.

بازیکنانی مثل شجاعیان، اسماعیلی، رضاوند و مهدی‌پور هر کدام به عنوان جانشین کریمی در ترکیب قرار گرفتند اما هرگز نتوانستند مثل او نمایش فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

تک‌تک بازیکنانی که اسم بردید، بازیکنان بسیار قابلی هستند اما مربیان بزرگ تأثیر بسزایی در موفقیت یک تیم بویژه بازیکنان دارند. یکی از کارهایی که فرهاد مجیدی برای نشان دادن توانایی‌هایش باید انجام دهد، این است که بازیکنانش را به شرایط ایده‌آل برساند که هم خودش سود ببرد و هم بازیکنان تیمش.

استقلال مهاجمان قابلی دارد اما به نظر می‌آید نسبت به فصل گذشته افت کرده‌اند. بازیکنی مثل شیخ دیاباته که فصل قبل آقای گل لیگ شد، در همین دیدار برابر پیکان، ۲ موقعیت مسلم گلزنی را از دست داد.

دلیل اینکه این بازیکنان در افت هستند، به کل تیم ارتباط دارد نه فقط این بازیکنان. افت مهاجمان بازمی‌گردد به افت هافبک‌های تیم. اگر هافبک‌های استقلال در اوج باشند، حتی اگر مهاجمان تیم در افت باشند، حداقل از ۷ تا موقعیت، ۲ تای آن را گل می‌کنند. موقعیت‌های استقلال هر بازی کم و کمتر می‌شود. البته وجود بازیکنی مثل کریمی می‌توانست شرایط مهاجمان را در زمین مسابقه تغییر دهد.

در فصل نقل و انتقالات زمستانی صحبت از خرید امین قاسمی‌نژاد ، مهاجم پدیده مشهد بود؛ به نظر شما اگر این بازیکن به استقلال می‌آمد، مشکل تیم حل می‌شد؟

من این تصور را ندارم. چون بدون تعارف استقلال به اندازه کافی بازیکن دارد اما آن چیزی که باعث شد باشگاه نتواند این بازیکن را جذب کند، تبعیض بود، چرا که تیم پرسپولیس هم یک بازیکن در همین مقطع از باشگاه پدیده بدون دردسر جذب کرد اما استقلال موانعی سد راهش شد. دیگر هواداران هم به این حرف رسیده‌اند که وزارت ورزش بین ۲ تیم تبعیض قائل می‌شود. من همیشه در مصاحبه‌هایم گفته‌ام اینکه می‌گویند وزارت به تیم پرسپولیس بیشتر پول داده درست نیست اما این را بارها گفته‌ام آنها در انتخاب مدیران ناکارآمد در استقلال نقش دارند. برای پرسپولیس مدیران موفق بر سر کار می‌آیند اما در استقلال برعکس آن اتفاق می‌افتد.

چیزی به شروع مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نمانده و استقلال باید در گروه مرگ آسیا به مصاف حریفان سرسختش برود. با توجه به اینکه در این فصل شرایط صعود به مرحله حذفی سخت‌تر از قبل شده، امیدی به صعود استقلال هست؟

اعتقادم این است که اگر نوع فوتبالی که استقلال مقابل پیکان بازی‌ کرد در این مسابقات هم ارائه دهد، تیم به مشکل می‌خورد. البته استقلال شخصیت فوق‌العاده‌ای در آسیا دارد که هیچ تیم ایرانی ندارد؛ آن هم به خاطر نتایج فوق‌العاده‌ای است که در طول تاریخ باشگاه به دست آمده است. شما نگاه کنید تیم بزرگی مثل رئال‌مادرید شاید در لالیگا نتایج ضعیفی بگیرد اما به دلیل شخصیتی که در سطح اروپا دارد، در آنجا نتایج خوبی می‌گیرد. همچنین بازیکنان خلاق استقلال هم می‌توانند به کمک تیم بیایند.