هشدار سازمان لیگ در خصوص حرفه‌ای شدن

به گزارش افکار نیوز به نقل از ورزش سه،غلامرضا بهروان درباره ابهامهايي که نسبت به کاهش تعداد تيمهاي ليگ برتري وجود دارد و اينکه ممکن است در ليگ برتر امسال هم اين کاهش وجود داشته باشد، اظهار کرد: اگر هر ۱۸ باشگاههاي ليگ برتري بتوانند در زمان مقرر اقدامات مربوط به استانداردسازي را انجام داده و مجوز حرفهاي بگيرند، ليگ برتر (ليگ دوازدهم) امسال با ۱۸ تيم در چهارم تيرماه قرعهکشي ميشود اما ليگ سيزدهم در سال آينده با ۱۶ تيم برگزار خواهد شد.



باشگاه‌ها فرصت کافی برای استانداردسازی را داشتند

وی افزود: از مدت‌ها پیش در زمان ریاست عزیزالله محمدی در سازمان لیگ برتر انواع ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها در بحثاستانداردسازی امکانات باشگاه‌ها برای صدور مجوز حرفه‌ای به تیم‌های لیگ برتری داده شده و ما هم در مسوولیت قبلی به تمام باشگاه‌های لیگ دسته یک چنین ابلاغیه‌هایی را داده‌ بودیم. بنابراین باشگاه‌ها فرصت کافی را داشته‌اند و دیگر فرصتی برای تلف کردن نیست و AFC بر ما سخت می‌‌گیرد که مجبور هستیم بر باشگاه‌ها سخت بگیریم. بنابراین احتمال کاهش تعداد تیم های لیگ برتر برای لیگ امسال هم وجود دارد.



بدون تعارف از حضور باشگاه‌های بدون مجوز حرفه‌ای در لیگ امسال جلوگیری می‌کنیم

بهروان در توضیح بیشتر این مساله گفت: چهارم تیرماه زمان قرعه کشی لیگ دوازدهم، بی‌شک آخرین فرصت باشگاه‌هاست و بدون تعارف از حضور باشگاه‌هایی که امکانات لازم را نداشته باشند در لیگ برتر جلوگیری می‌کنیم. در حال حاضر غیر از باشگاه گهر زاگرس که تازه به لیگ برتر آمده باشگاه‌های متعدد دیگری هم هستند که با مشکلاتی دست به گریبان هستند.



مشکل بحرانی باشگاه‌ها بدهی‌هایشان است که اکثرا احکام حقوقی قطعی دارد

سرپرست سازمان لیگ برتر در پاسخ به این سوال که عمده مشکلات باشگاه‌ها مربوط به چیست؟ گفت: مشکل عمده و تقریبا بحرانی همه این باشگاه بحثبدهی‌هایشان با احکام حقوقی قطعی است. ممکن است آنها بدهی‌های خارجی مثلا به هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی و… داشته باشند که ما در این مسایل ورود نمی‌کنیم اما شکایات متعددی در حوزه فوتبال از آنها شده که اکثرا احکام قطعی هم دارد و باید پیش از فصل جدید تمام بدهی‌ها که حجم قابل توجهی هم دارد پرداخت یا حل و فصل حقوقی شود.

وی افزود: البته باشگاه‌ها در موضوع تشکیل آکادمی‌ها، تیم‌های پایه، تجاری‌سازی ها و…هم مشکل دارند که برای صدور مجوز حرفه‌ای باید آنها را حل کنند. باید شرایطی ایجاد شود تا اسپانسرهای قوی جذب باشگاه‌ها شوند و برای همین زیرساخت‌های آنها باید کاملا فراهم باشد.



چاره‌ای نداریم جز آن که سخت‌گیری AFC را اعمال کنیم

بهروان درپاسخ به این سوال که اگر باشگاه‌ها نتوانند تا چهارم تیر این مشکلات را حل کنند، از ورودشان به لیگ برتر جلوگیری می‌شود و نگرانی از بابت ۱۶ تیمی یا حتی ۱۴ تیمی شدن لیگ برتر امسال ندارید؟ به گفت: یک مساله‌ای کاملا واضح و روشن است و آن هم حضور بازرسان AFC در زمان‌های مقرر است. باشگاه‌های ما تا پایان سال ۲۰۱۲ تقریبا اواسط لیگ برتر امسال فرصت دارند تمامی شرایط و امکانات مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا را احراز کنند تا اجازه حضور در لیگ برتر را داشته باشند.


اگر تعداد باشگاه‌هایی که شرایط را احراز می‌‌کنند کمتر از دوازده باشد، لیگ برتر ما به طور رسمی از حرفه‌ای به آماتوری تغییر ماهیت می‌دهد. بنابراین ما باید محدودیت فوق را اعمال کرده و روی آن پافشاری کنیم تا باشگاه‌ها بتوانند تا آن زمان شرایط را احراز کرده و مجوز حرفه‌ای بگیرند.



ممکن است لیگ برتر امسال با ۱۴ تیم برگزار شود

وی افزود: اگر باشگاه‌ها نتوانند تا چهارم تیر شرایط لازم برای حضور در لیگ امسال را کسب کنند، قطعا در قرعه‌کشی شرکت داده نشده و ما مشکلی با کاهش تعداد تیم‌های لیگ در رقابت‌های امسال نداریم. کاهش تعداد تیم‌های لیگ اتفاق خوبی برای فوتبال ما خواهد بود که به طور رسمی قرار است از لیگ سیزدهم اعمال شود، حالا اگر این اتفاق زودتر برای فوتبال ما بیافتد باید بگوییم چه بهتر. باشگاه‌هایی که نتوانند مجوز بگیرند در لیگ امسال هم حضور نخواهند داشت و اگر لیگ امسال با ۱۴ تیم هم برگزار شود ما مشکلی با آن نداریم.



بازرسان AFC مردادماه برای تعیین سهمیه‌های لیگ قهرمانان می‌آیند

بهروان همچنین از حضور بازرسان AFC در مردادماه امسال خبر داد و گفت: اولین دوره بازرسی‌های بازرسان AFC از امکانات باشگاه‌های ایرانی مردادماه خواهد بود که فوق‌العاده اهمیت دارد. البته بازرسی‌‌ها و ارزشیابی‌ها در آن دوره با هدف تعیین تعداد سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان فصل آینده خواهد بود.



یک بازی ملی رسمی باید حداقل سابقه دروازه‌بانان خارجی باشد

وی درباره شرایط استفاده تیم‌ها از دروازه‌بان خارجی و تبصره ملی‌پوش بودن که برای آنها گذاشته شده نیز تصریح کرد: طبق شرایط جدید تیم‌ها می‌توانند از دروازه‌بان خارجی استفاده کنند اما به شرط آنکه دروازه‌بان مدنظرشان حداقل یک مسابقه رسمی در تیم ملی بزرگسال یا امید کشورش داشته باشد.



روی اعمال قانون سقف قرارداد نظارت مستقیم داریم

سرپرست سازمان لیگ همچنین با اشاره به برنامه‌های آتی سازمان لیگ، گفت: تمام برنامه‌ریزی‌های ما برای شروع دوازدهمین دوره لیگ برتر انجام شده و الان بیشترین تمرکز و تلاش مجموعه سازمان لیگ روی موضوع صدور مجوزهای حرفه‌ای برای باشگاه‌ها قرار دارد. ما همچنین به طور مستقیم روی ثبت قراردادهای باشگاه‌ها که مطابق با قانون سقف باشد نظارت خواهیم کرد و البته این کار علاوه بر نظارتی است که کمیته نظارت و ارزشیابی با ریاست حجت‌الاسلام علیپور انجام می‌دهد.