نگاهی به عملکرد نمایندگان کاراته ایران در المپیک ۲۰۲۰

پرونده مسابقات المپیک توکیو در حالی به پایان رسید که تیم ملی کاراته کشورمان با کسب یک مدال طلا به کار خود پایان داد.

تیم ملی کاراته کشورمان در ابتدا چهار سهمیه از سوی سارا بهمنیار، بهمن عسگری، حمید عباسعلی و سجاد گنج‌زاده کسب کرده بود، که، اما تست دوپینگ بهمن عسگری مثبت شد و او از قافله کاروان کاراته برای حضور در مسابقات المپیک توکیو جا ماند.

به همین اساس کاروان کاراته کشورمان با ۳ ورزشکار عازم مسابقات المپیک توکیو شد تا در اولین حضورش در اوردگاه جهانی بتواند مدال‌های رنگارنگ کسب کند.

سارا بهمنیار، ملی‌پوش کاراته ایران در رده وزنی ۵۵ کیلوگرم، پس از برتری بر قهرمان جهان در نخستین مسابقه، با قبول شکست در دو دیدار بعدی، از رقابت‌های کاراته زنان در المپیک توکیو کنار رفت.

گنج‌‌زاده جور کاروان کاراته ایران را در المپیک کشید

حمیده عباسعلی ملی‌پوش کاراته زنان ایران که قبل از مسابقات المپیک توکیو پای آسیب دیده‌اش زیر تیغ جراحان رفت، اما با کمک پزشکان و ریکاوری‌های مناسب به این مسابقات رسید یکی از شانس‌های کسب مدال در المپیک بود، اما متاسفانه او در آخرین مسابقه خود دوباره پایش آسیب دید و به بیمارستان منتقل شد.

عباسعلی با کسب ۲ پیروزی و ۲ شکست به کار خود در المپیک پایان داد.

گنج‌‌زاده جور کاروان کاراته ایران را در المپیک کشید

سجاد گنج‌زاده ملی پوش کاراته کشور ما یکی از امید‌های کسب مدال در المپیک توکیو بود قبل این مسابقات از ناحیه دست دچار آسیب‌دیدگی شده بود، اما هیچ کس از این موضوع اطلاع نداشت و این ورزشکار با دست مصدوم به مصاف رقبای خود رفت.

گنج‌زاده در نخستین دیدار خود مقابل وسیچ از کرواسی با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی رسید. کاراته‌کا کشورمان در دومین مبارزه خود مقابل حمدی از عربستان به تساوی صفر_صفر رسید.

نماینده کشورمان در سومین مبارزه خود مقابل برایان ایر از آمریکا با نتیجه ۶ بر صفر به پیروزی رسید.

سجاد گنج‌زاده در آخرین مبارزه خود مقابل گایسینسکی از کانادا با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید و به عنوان صدرنشین راهی نیمه‌نهایی شد.

گنج‌زاده در حالی‌که مسابقه آخرش برابر طارق حامدی از عربستان با نتیجه ۴ بر ۱ عقب افتاده بود، با ضربه پای چپ بیهوش شد. در پی این اتفاق، پنج داور میدان وارد زمین شدند و طارق حامدی را به دلیل خطا و ضربه غیرمجاز بازنده اعلام کردند.

بدین ترتیب گنج‌زاده توانست مدال طلای مسابقات المپیک را با توجه به خطالی حریف عربستانی خود در دیدار فینال به دست آورد.

گنج‌‌زاده جور کاروان کاراته ایران را در المپیک کشید

به هر حال با توجه به کسب یک مدال طلا در اولین حضور کاراته کشورمان در مسابقه المپیک عملکرد نسبتا خوبی این رشته ورزشی در المپیک داشت.

به احتمال زیاد این اولین و آخرین حضور رشته کاراته در مسابقات المپیک است. مسابقات این رشته ورزشی دیگر در المپیک پاریس برگزار نمی‌شود.