موفقیت جدید آزمون ادامه خواهد داشت؟

سردار آزمون نیز در کنار طارمی به جمع بازیکنان ایرانی پیوست که موفق شده اند دروازه یوونتوس را باز کنند. مهاجم پورتو فصل قبل در دراگائو به شزنی گل زد و سردار این کار را شب گذشته و در استادیوم آلیانز تورین تکرار کرد. گلزنی مهاجم تیم ملی ایران برابر یووه در لیگ قهرمانان اروپا، باعث شد تا او به طلسم گلزنی در بزرگترین تورنمنت باشگاهی جهان پایان دهد.

سردار در لیگ روسیه به هر آنچه که می خواسته، رسیده است. همگی در انتظار تابستان بعدی هستند تا از مقصد جدید آزمون مطلع شوند. مهاجم ایرانی چندی پیش رسما اعلام کرد در پایان قراردادش با زنیت، این تیم را ترک می کند. سردار در پنجره های نقل و انتقالاتی گذشته تقریبا به بیشتر بزرگان فوتبال اروپا لینک شده است. میلان، اینتر، رم، تاتنهام، لیون، لورکوزن و... تیم های مطرحی هستند که سعی در شکار مسی ایرانی داشتند ولی موفق به انجام این کار نشدند.

در بخشی از انتقاداتی که از عملکرد آزمون می شد، به عدم گلزنی او در اروپا باز می گشت. از آخرین گلی که سردار در لیگ قهرمانان اروپا زده بود، 764 روز می گذشت. او در تاریخ دوم اکتبر 2019 و دیدار برابر بنفیکا موفق شد در ورزشگاه گازپروم سن‌پترزبورگ گل سوم تیمش را وارد دروازه تیم پرتغالی کند. حالا سردار ایرانی در آلیانز تورین به روزه گلزنی اش در اروپا پایان داده تا اینگونه به منتقدانش پاسخ دهد که قادر است به قهرمان 9 دوره از 10 دوره گذشته لیگ ایتالیا گل بزند.

موفقیت جدید آزمون ادامه خواهد داشت؟

البته عملکرد سردار تنها به باز کردن دروازه شزنی برنمی گردد. او بهترین بازیکن زنیت برابر یوونتوس بود و با کسب نمره 7.4 عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص داد. سردار علاوه بر اینکه 2 دوئل زمینی را از مدافعین یووه برد، روی هوا نیز در 4 مورد از 7 دوئلی که داشت، پیروز بود.

در واقع تلاش سردار برای یک دوئل هوایی بود که منجر به گل نخست زنیت شد. حرکت ویاچسلاو کاراوائف از سمت چپ باعث شد تا سردار با یک استارت ناگهانی به دهانه دروازه و تلاش برای زدن ضربه سر، مدافعین یووه را سر در گم کند و در حالیکه ارسال کاراوائف به روی دروازه در حال رسیدن به آزمون بود، لئوناردو بونوچی مدافع با تجربه بیانکونری برای زدن توپ و اینکه مانع از سرزنی آزمون شود، مجبور شد به هوا بپرد و ارتفاع زیاد توپ نیز باعث شد که مدافع یووه سایشی به روی توپ داشته باشد و همین مسئله کافی بود تا توپ به کنج دروازه شزنی رفته و گل تساوی قهرمان روسیه به ثمر برسد. در واقع چنانچه بونوچی روی این توپ اثر نمی گذاشت، سردار برای زدن ضربه سر کمین کرده بود و می توانست دروازه بیانکونری را با تهدید جدی روبرو کند.

سردار اولین گل اروپایی خود را در سال 2013 به ثمر رساند. در جریان دیدار انتخابی لیگ اروپا، او دروازه مولده نروژ را گشود و همین آغازی بود برای باز کردن دروازه بزرگان اروپا. او در سال 2016 به همراه روستوف در گروه دشواری قرار گرفت. جایی که بایرن مونیخ، اتلتیکو مادرید و آیندهون نیز حضور داشتند. سردار 3 دیدار دور رفت را با ناکامی پشت سر گذاشت اما در دور برگشت موفق شد دروازه بایرن و اتلتیکو را باز کند. هر چند که روستوف موفق به صعود از دور گروهی نشد اما این شروعی بود برای گلزنی های بعدی سردار.

او در ادامه و در لیگ قهرمانان اروپا برابر تیم هایی نظیر لیون و بنفیکا و در لیگ اروپا دروازه فنرباغچه، آژاکس، اندرلخت و ویارئال را باز کرد. حالا یوونتوس نیز به جمع تیم هایی که مقابل سردار آزمون قربانی شده اند، اضافه شد. شمار گل های سردار در تمامی رقابت های قاره سبز به عدد 12 رسید. او فرصت این را دارد که در بازی برگشت برابر چلسی نیز گلزنی کند و نام یک تیم مطرح اروپایی دیگر را به لیست تیم هایی که دروازه آنها را فتح کرده، اضافه کند.

گذشته از این مسائل، زنیت در صورت کسب یک تساوی برابر مالمو سوئد نیز می تواند راهی لیگ اروپا شود و در آنجا نیز سردار فرصت درخشش با لباس تیمش را دارد. البته زنیت روی کاغذ هنوز شانس صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان اروپا را دارد اما آنها باید با اختلاف 2 گل و یا بیشتر چلسی را در خانه شکست دهند ضمن اینکه مدافع عنوان قهرمانی در استمفوردبریج باید برابر یوونتوس مغلوب شود. تمام اینها در شرایطی است که زنیت در خانه مالمو هم برنده شود که کمی سخت و بعید به نظر می رسد ولی تقریبا حضور آنها در لیگ اروپا قطعی است.

با همه این، آزمون در سال پایانی قراردادش با زنیت فرصت این را دارد تا با درخشش در بازی های باقیمانده اروپایی، به منتقدانش ثابت کند که او مرد بازی های بزرگ است و برابر بزرگان اروپا نیز تشنه گلزنی است. کاری که بارها در تیم ملی ایران انجام داده و در زنیت نیز توانایی آن را دارد. تا در این صورت علاقه مندان به فوتبال در ایران با رغبت بیشتری تابستان داغ 2022 را دنبال کنند و در انتظار تیم بعدی سردار بمانند.