صورت‌های مالی فدراسیون باید به صورت شفاف در اختیار ما قرار گیرد

مهرداد سراجی در حاشیه مراسم تجلیل از بانوان والیبالیست باشگاه سایپا اظهار داشت: امروز روز خیلی خوبی برای ما بود. افتخار داشتیم مراسم تجلیل از بانوان افتخارآفرین تیم والیبال سایپا را که در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرد و جزو 4 تیم برتر قاره کهن شد، داشته باشیم. این افتخار برای اولین بار به دست آمد. باشگاه سایپا تلاش‌ها و پیگیری‌های قابل توجهی انجام داده، والیبال بانوانمان پس از قهرمانی در سال گذشته، به عنوان نماینده کشور عازم مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در تایلند شد و در جمع 4 تیم برتر قرار گرفت.

مدیرعامل سایپا در مورد رای دادگاه CAS برای تیم فوتبال این باشگاه، گفت: اولین جلسه دادگاه حکمیت ورزش را در ادامه اعتراضی که به رأی کمیته استیناف داشتیم، روز جمعه به صورت ویدئوکنفرانس با قاضی پرونده خواهیم داشت. طرفین دعوا  یعنی باشگاه پیکان و فدراسیون هم حضور دارند. امیدواریم نتایج طوری باشد که حق سایپا که مورد تضییع قرار گرفته، برگردد.

صورت‌های مالی فدراسیون باید به صورت شفاف در اختیار ما قرار گیرد

سراجی در مورد اعتراض سرمربی سایپا به کیفیت بد زمین‌های لیگ دسته اول عنوان کرد: باشگاه‌ها مبالغ قابل توجهی به بازیکنان و مربیان می‌دهند. هزینه‌های سنگینی را برای ترنسفر بازیکنان، جابجایی تیم، هتل‌ها و هواپیماها پرداخت می‌کنند که عدد قابل توجهی است. متأسفانه زیرساخت‌های ورزشی به تبع آن رشد نکرده و به آن بودجه‌ای اختصاص داده نشده است. لازم است به این مساله پرداخته شود. من به عنوان نماینده مدیرعامل باشگاه‌ها از آن‌ها خواهش می‌کنم به بخش‌ زیرساخت‌ها توجه کنند. گذشته از اینکه سایپا در چند بازی گذشته به خاطر نامناسب بودن کیفیت زمین به خصوص در شیراز آسیب دید، این مسأله مهمی است که باشگاه‌ها خودشان باید به آن بپردازند.

وی تصریح کرد: امروز آماده کردن زیرساخت یک زمین هزینه زیادی را نمی‌خواهد. شاید به اندازه یک بازیکن لیگ برتری متوسط باشد. با این رقم می‌توان زیرساخت یک زمین را مهیا و چمن طبیعی در آن ایجاد کرد. باید فضایی را مهیا کنیم که تیم‌ها بتوانند فوتبال روی زمین انجام بدهند و حرکات تاکتیکی، تکنیکی و پاسکاری‌های مناسب داشته باشند. در این شرایط وقتی زمین نامناسب است، بازیکنان رو به زیر توپ زدن روی می‌آورند که این زیبنده فوتبال ما نیست، امیدوارم باشگاه‌های ما بتوانند زیرساخت‌های خود را تا حد قابل قبول ارتقا بدهند.

سراجی در خصوص اینکه آیا نمی‌شد اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به ماجرا اختلاف طارمی و اسکوچیچ ورود کنند، گفت: مواضع تیم ملی در شرایط حساسی که در مسابقات انتخابی جام جهانی قرار دارد باید به صورت حرفه‌ای دنبال شود. ورود اعضای هیأت رئیسه به اتفاقی که منشأ آن یک مصاحبه رسانه‌ای بود و معلوم نیست در ترجمه آن چقدر دقت نظر خرج وجود داشته، رفتاری حرفه‌ای نیست. فکر می‌کنم این مشکل حل و مواضع بازیکن ارزشمند ما و سرمربی زحمتکش تیم ملی به هم نزدیک می‌شود. این مسأله جزو وظایف کادر فنی و سرپرستی تیم و نهایتا دبیر کل است.

وی در مورد اینکه اگر رأی دادگاه CAS به نفع سایپا اعلام شود، با توجه به اینکه چند هفته از مسابقات فصل جدید سپری شده چه اتفاقی می‌افتد، عنوان کرد: اینکه پس از اعلام رأی دادگاه CAS سازمان لیگ و فدراسیون چه تصمیمی می‌گیرند باید بعدا به آن بپردازیم اما من وظیفه دارم حقوق تضییع شده باشگاه را مطالبه کنم. کار کارشناسی حقوقی بسیار گسترده و متمرکزی انجام دادیم. یک تیم حقوقی شامل دو وکیل و همکاران حقوقی باشگاه سایپارا داریم. وظیفه من این است که حقوق از دست رفته سایپا را در محاکم بین المللی پیگیری کنم. حق قانونی ما است. طرح دعوا را انجام دادیم. امیدوارم رأی به نفع ما صادر شود.

عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در مورد آخرین وضعیت پرونده ویلموتس اظهار داشت: این مسأله را تیم حقوقی فدراسیون فوتبال در حال پیگیری است. به این بخش خیلی ورود نکردم و اطلاعی ندارم. امیدوارم نتیجه‌ای که حاصل می‌شود به نفع فدراسیون کشورمان باشد.

مدیرعامل باشگاه سایپا درباره بحث تبلیغات محیطی، گفت: سازمان لیگ باید مبالغ قراردادها را شفاف اعلام کند تا باشگاه‌ها مطلع باشند. من به عنوان مدیرعامل باشگاه سایپا هیچ ارتباط سیستماتیک و منظمی برای مطلع شدن از میزان درآمدهایش ندارم. به عنوان هیأت رئیسه فدراسیون گزارشات جسته و گریخته‌ای به من می‌رسد اما لازم است این اصلاح شود. باشگاه‌ها باید مطلع شوند. جلسات مشخصی برگزار شود و سازمان لیگ هم در راستای شفاف‌سازی عملکرد مالی گزارش را به صورت رسمی در اختیار مدیران عامل باشگاه‌ها قرار دهد.

سراجی در مورد اینکه باشگاه سایپا سال گذشته از تبلیغات محیطی چقدر درآمد داشته، گفت: مبلغ محدود و ناچیزی بوده است. باید صورت‌های مالی را ببینم. این عدد خیلی مغفول بوده است.

وی در مورد اینکه جرایم کمیته انضباطی و 2.5 درصد از قرارداد بازیکنان به سازمان لیگ می‌رسد و در قبال این، چه خروجی وجود دارد، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که خودم به شخصه در فدراسیون فوتبال دنبال می‌کنم این است که صورت‌های مالی به صورت شفاف، حداقل در اختیار اعضای هیأت رئیسه قرار بگیرد. بارها این موضوع را در هیأت رئیسه مطرح کردم و از دبیرکل به صورت مکتوب خواستم به عنوان دستور جلسه مورد توجه قرار بدهد. تا الان این اتفاق نیفتاده، به اعضای هیأت رئیسه، رئیس فدراسیون فوتبال و دبیرکل اعلام می‌کنم لازم است صورت‌های مالی و گزارش عملکرد مالیِ 8-7 ماهه‌ای که این هیأت رئیسه بر سر کار آمده، حداقل در اختیار اعضای هیأت رئیسه قرار بگیرد. تا بحال این اتفاق نیفتاده است.

سراجی گفت: صورت‌های مالی یعنی درآمدها و مصارف، باید مشخص شود. یک فدراسیون به عنوان یک بنگاه، شرکت، مجموعه یا سازمان درآمدها و هزینه‌هایی دارد که در صورت‌های مالی ثبت و در سال مالی گزارش داده می‌شوند. این گزارش باید به تایید هیأت رئیسه برسد. برای اینکه با مسائل حسابرسی مواجه نشویم لازم است در هر بازه‌ای، گزارش عملکردی از رفتار مالی فدراسیون به اعضای هیأت رئیسه داده شود. اینکه چه کسی چه مقدار حقوق و پاداش گرفته، چه کسانی در سفر تیم ملی را همراهی کردند، آیا با هزینه شخصی خودشان بوده یا فدراسیون، این‌ها در صورت‌های مالی و در گزارش عملکرد دیده می‌شود. اگر این گزارش عملکرد در اختیار اعضای هیأت رئیسه قرار بگیرد من می‌توانم بسیاری از سؤالات را پاسخ بدهم.

رئیس سابق کمیته فوتسال در مورد وضعیت این کمیته اظهار داشت: من از کمیته فوتسال استعفا دادم. در حال حاضر عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هستم و از منافع اعضای مجمع فدراسیون فوتبال در هیأت رئیسه دفاع می‌کنم. در کمیته فوتسال بعد از اینکه دو تورنمنت خوب بین المللی قبل از جام جهانی برگزار و مقدمات اعزام تیم به جام جهانی فراهم شد، همه کارها اعم از واکسیناسیون، ویزا و... را انجام دادیم. هنگام اعزام تیم به لیتوانی استعفا دادم و گفتم دیگر کاری برای انجام دادن ندارم و فکر می‌کنم باید تمرکزم را در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال بگذارم. چون قول و وعده‌ای که ما به اعضای مجمع دادیم مغفول واقع شده، باید برای استیفای حقوق مجمع تلاشم را در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال انجام بدهم.