سینما یا استادیوم فوتبال؟

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا،مسابقات یورو۲۰۱۲ که از دیشب آغاز شد احتمالا در چند سینمای پایتخت به نمایش درخواهد آمد تا در شرایطی که کمتر کسی حاضر به تماشای فیلمهای روی پرده است، اکران فوتبال در سینماها دخل کساد سینماداران را پررونق کند.

این تنها یکی از تسهیلات سینماداران برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر است. برخی سالن‌ها کنار اکران فیلم، نمایش‌های عامه‌پسند روی صحنه می‌برند. در شهرستان‌ها از سالن سینما برای برگزاری مراسم‌های مختلف استفاده می‌شود و در اعیاد، ارگان‌ها از سالن‌های سینما برای برپایی مراسم استفاده می‌کنند. در برخی شهرها سالن سینما به انبار علوفه تغییر کاربری داده است و در صورت تداوم شرایط نامطلوب فعلی باید منتظر اتفاق‌های عجیب و غریب دیگری هم بود.

سال گذشته یک پخش‌کننده باسابقه سینما، پیش‌بینی کرد در صورت تداوم وضعیت نامطلوب فعلی دور نیست روزی که از سالن‌های سینما برای برگزاری مراسم عروسی استفاده شود!اما اکران فوتبال در سینماها مسبوق به سابقه است و ۲ سال پیش تعدادی از بازی‌های جام‌جهانی فوتبال در چند پردیس سینمایی به نمایش درآمد.

شب‌هایی که علاقه‌مندان فوتبال فضای سینما را شبیه استادیوم کردند و شور و نشاطی را با خود به سالن سینما بردند که مدت‌هاست کمتر در این مکان فرهنگی مشاهده شده است.

بدیهی است که اکران فوتبال در سینما به‌عنوان یک درمان مقطعی می‌تواند به سود سینمادارانی باشد که حالا در آستانه ورشکستگی به‌سر می‌برند ولی آیا این اقدام به سود سینمای ایران نیز هست؟ به‌خصوص اینکه هر شب یکی از مسابقات جام‌ملت‌ها ساعت ۸:۳۰ برگزار می‌شود که از معدود سانس‌های نسبتا پرمخاطب سینماها نیز به‌شمار می‌آید. آیا حالا باید از یورو ۲۰۱۲ به‌عنوان رقیب تازه سینمای ایران نام ببریم؟ سینمایی که حالا آنقدر دچار مشکل شده که هر اتفاقی می‌تواند آن‌را تحت‌الشعاع قرار دهد.

با چراغ سبز اداره نظارت و ارزشیابی به درخواست سینماداران، حالا اگر اداره اماکن نیروی انتظامی هم با پخش فوتبال در سینماها موافقت کند، تیفوسی‌ها می‌توانند سینماهای تهران را به تسخیر خود درآورند. تماشاگرانی که با پیراهن و پرچم تیم مورد علاقه خود به سالن سینما خواهند رفت و برخی از آنها احتمالا آخرین بار در مقطع جام جهانی پا به سینما گذاشته بودند.

۶ شرط ارشاد برای اکران فوتبال

اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در نامه‌ای به انجمن سینماداران، ۶ شرط خود را برای نمایش مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۲ در سینماها اعلام کرده است؛ شروطی که حداقل اجرای بند اول آن با اما و اگر‌های بسیاری روبه‌روست. به گزارش ایسنا، در نامه مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به انجمن سینماداران ایران آمده است: بدین‌وسیله اعلام می‌دارد با درخواست فوق، مشروط بر رعایت دقیق موارد ذیل موافقت به عمل آید:
۱ - هماهنگی و اخذ مجوز از اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی.
۲ - حضور مدیر سینما تا پایان پخش مسابقات در محل سینما.
۳ - عدم‌تداخل با فیلم‌های در حال نمایش.
۴ - رعایت کامل شئونات اسلامی.
۵ - سینماهای متقاضی می‌بایستی شرایط لازم جهت پخش همزمان را دارا باشند.
۶ - اعلام لیست سینماهای متقاضی ۴۸ ساعت قبل از شروع مسابقات به این اداره کل.

در نامه اداره‌ کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در حالی به اخذ مجوز از اداره اماکن اشاره شده است که ۳سال قبل و در جریان مسابقات جام ملت‌های آسیا، پس از چند روز پخش مسابقات در سینماها متوقف شد. در همان مقطع، «احمدی مقدم» - فرمانده نیروی انتظامی - در پی توقف پخش فوتبال در سینماها گفته بود: «مشکلاتی که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سینماها رخ داد، اصلاً‌ خوشایند نبود، بر همین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی پخش فوتبال از سینماها ممنوع شد».

وی همچنین عنوان کرده بود: «سینماداران باید خود تمهیداتی را برای پخش فوتبال از سینماها اتخاذ می‌کردند تا شاهد بروز این مشکلات نباشیم که از آن جمله تقسیم‌بندی سینماها و اختصاص آن به زنان و مردان بود». احمدی‌مقدم گفته بود: «در کشورهای اروپایی مسابقات فوتبال از تلویزیون پخش نمی‌شود و مردم مجبورند برای مشاهده مسابقات فوتبال به سینماها رفته و با پرداخت پول مسابقه را تماشا کنند، اما حال که در ایران تمامی مسابقات از تلویزیون پخش می‌شود، نیازی به پخش آن از سینماها نیست.»

در همین زمینه، غلامرضا فرجی - نایب‌رئیس انجمن سینماداران - درباره نمایش بازی‌های فوتبال یورو ۲۰۱۲ در سینما گفت: «در پی درخواست انجمن سینماداران از اداره نظارت و ارزشیابی مبنی بر پخش بازی‌های جام ملت‌های اروپا در سینماها، این اداره پاسخ مثبت داد... با توجه به اینکه اسامی یکسری از سینماهای متقاضی را می‌دانیم، تاکنون هیچ سینمایی درخواست مجوز از اداره اماکن را نداشته است. سینماداران علاقه‌مند هستند، شنبه با اداره نظارت رایزنی کنند تا خود اداره کل از اماکن مجوز بگیرد.»

حواشی نمایش مسابقات فوتبال در سینما دیگر ایجاد نمی‌شود

مدیر سینما آزادی درباره نمایش مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۲ در این سینما گفت: طبق قانون، همه سینماها برای نمایش فوتبال موظف به اخذ مجوز از اداره اماکن نیروی انتظامی هستند و به‌دلیل آنکه چنین مجوزی صادر نشده است، امکان نمایش مسابقات فوتبال در سینماها وجود ندارد.

رضا سعیدی‌پور در گفت‌وگویی با ایسنا، در پاسخ به سؤالی درباره شروط وزارت ارشاد برای نمایش فوتبال در سینماها اظهار کرد: در نامه اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که براساس درخواست انجمن سینماداران صادر شده است، ۶شرط برای نمایش مسابقات فوتبال در سینماها گذاشته شده که یکی از آنها اخذ مجوز اداره اماکن نیروی انتظامی از سوی سینماداران است. وی خاطرنشان کرد: من در صحبتی که با وزارت ارشاد کردم، به آنها گفتم که دریافت مجوز از سوی اداره اماکن توسط تک‌تک سینماها امکان‌پذیر نیست.


این درحالی است که اگر یادمان باشد، ۲سال قبل و طی درخواست نمایش مسابقات فوتبال جام جهانی آفریقای جنوبی، اداره اماکن با این درخواست مخالفت کرد و در پایان مسئولیت این کار را به آقای سجادپور واگذار کردند. سعیدی‌پور افزود: اداره اماکن در آن مقطع هم مجوزی کتبی برای نمایش مسابقات فوتبال در سینما به ما نداد.

امسال هم احتمالا با این مشکل مشابه روبه‌رو خواهیم بود. مدیر سینما آزادی در پاسخ به این پرسش که آیا این سینما برای نمایش مسابقات فوتبال به اداره اماکن مراجعه کرده است، گفت: قرار شد انجمن سینماداران برای معرفی تمام سینماهای متقاضی نمایش فوتبال یورو ۲۰۱۲ نامه‌ای به سازمان سینمایی بفرستد و سازمان هم طی نامه‌ای این موضوع را به اداره اماکن اعلام کند.


رضا سعیدی‌پور در پایان سخنانش اظهار کرد: در سانس‌های موظف سینما یا حتی در جشنواره‌های سینمایی، مدیر مجموعه به برقراری نظم، امنیت و… متعهد است، بنابراین او می‌تواند در هنگام نمایش فوتبال هم‌چنین کاری را انجام دهد. ضمن آنکه مدیران سینما تجربه نمایش فوتبال در سینما را دارند و همین امر باعثمی‌شود حواشی‌ای که در گذشته دیده شده بود، دیگر ایجاد نشود.