خداحافظی اشلی بارتی از تنیس

اشلی بارتی استرالیایی دو ماه بعد از فتح اوپن استرالیا تصمیم گرفت در سن ۲۵ سالگی و در اوج از میادین خداحافظی کند.

دارنده سه عنوان گرند اسلم این خبر را در مصاحبه‌ای با دوست خود کیسی دلاکوآ بازیکن بازنشسته استرالیایی اعلام کرد و در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت. 

او در پیام خود گفت: «امروز روزی دشوار و مملو از احساسات برای من است چراکه می‌خواهم خبر بازنشستگی خود را اعلام کنم. برای تمام چیزهایی که تنیس به من داد و باعث شد تا به آرزوهایم برسم سپاسگزارم. اما حالا آماده‌ام تا کنار بروم و از این بابت خوشحال هستم، می‌دانم که در حال حاضر برای من به عنوان یک فرد این تصمیم درستی است. می‌خواهم به دنبال رویاهای دیگر خود بروم.»

بارتی که اهل ایالت کوئینزلند است سال ۲۰۱۴ نیز به علت مشکلات روحی به طور موقت از مسابقات کناره گرفت و حتی برای مدتی هم مشغول ورزش کریکت شد. او که سال ۲۰۱۶ پس از غیبتی ۲۴ ماهه به میادین برگشت، در این‌باره گفت: «می‌دانم که قبلاً هم این کار را انجام داده‌ام، اما با احساسی بسیار متفاوت. در مرحله دوم از دوران ورزشی‌ام یک تغییر دیدگاه در من ایجاد شد؛ فهمیدم که شاد بودن به نتایج بستگی ندارد و موفقیت برای من این است که بدانم تمام تلاشم را انجام داده‌ام. ارائه بهترین عملکرد به تلاش و پشتکار زیادی نیاز دارد که من آن را دیگر در خود نمی‌بینم. دیگر نیروی فیزیکی و انگیزه و نیاز عاطفی و هر چیزی که برای به چالش کشیدن شما در سطح بالا لازم است را ندارم.»

بارتی که سال گذشته قهرمان ویمبلدون شد دومین زن شماره یک تنیس جهان است که در زمان صدرنشینی تصمیم به بازنشستگی می‌گیرد.

ژوستین هنین بلژیکی زن شماره یک سابق جهان نیز در سال ۲۰۰۸ در حالی که تنها ۲۵ سال داشت به دنبال چند ناکامی در شروع فصل از دنیای تنیس کناره‌گیری کرد. اما بارتی در حالی تصمیم به بازنشستگی گرفت که سال ۲۰۲۲ را با ۱۱ پیروزی متوالی و کسب سومین گرند اسلم خود در ملبورن آغاز کرده بود.

از این جهت خداحافظی او یکی از غیرمنتظره‌ترین خداحافظی‌ها در تاریخ تنیس زنان محسوب می‌شود.

بارتی با ۱۵ عنوان قهرمانی انفرادی از جمله سه گرند اسلم اعلام بازنشستگی کرد؛ او سال ۲۰۱۹ با فتح اوپن فرانسه به اولین گرند اسلم خود رسید و در ویمبلدون ۲۰۲۱ و اوپن استرالیا ۲۰۲۲ نیز جام قهرمانی را بالای سر برد. بارتی در مسابقات دونفره نیز موفق بود و ۱۲ قهرمانی کسب کرد.