یا از اسکوچیچ حمایت قاطع کنیم یا برکنار شود

عبدالله ویسی که زمانی با استقلال خوزستان به مقام قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کرد حالا مدتی است از سطح اول فوتبال ایران دور شده است. او در گفت‌وگویی تلفنی با برنامه ورزشی رادیو ایران به سوالات مختلفی پاسخ داد که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به سرمربی‌های تیم بزرگسالان و امید ایران بود. مشروح این مصاحبه را در این صفحه می‌خوانید:

*چند وقتی است از شما بی خبریم، چه خبر آقای ویسی؟

ویسی: وقتی بازی‌های لیگ تمام می‌شود قاعدتاً دیگر خبری از ما مربیان نیست؛ قبل از آن هم با توجه به شرایطی که در خیبر خرم آباد و فولاد برایم پیش آمد دیگر مربی‌گری نکردم و فعلا خانه نشین هستم تا ببینیم آینده چگونه رقم می‌خورد.

*دو شب قبل تیم ملی‌مان مقابل الجزایر با نتیجه دو بر یک باخت و یکی از اصلی ترین محک‌ها برای آقای اسکوچیچ و تیم ملی ایران بود. ما به اکثر تیم هایی که رده‌بندی‌شان در فیفا زیر ۵۰ است باختیم. 

ویسی: متاسفانه یا خوشبختانه تیم ژاپن و کره با برزیل بازی می‌کنند و متاسفانه ما با تیم‌هایی بازی می‌کنیم که یا هزینه ای نپردازیم یا خیلی راحت باشد. آن آژانس‌هایی که بازی ها را برای ما هیچ وقت برنامه ریزی خوبی نداشتیم، تمام تیم ها در حال برنامه ریزی برای سال آینده هستند و ما هنوز منتظریم که فلان تیم به ما جواب بدهد؛ در یک هفته ۳ بازی را به هم زدیم کانادا، ارگوئه و حتی شایعه شد که با نیجریه می‌خواهیم بازی کنیم، بعد هم با تیم سوم الجزایر بازی کردیم و خوشحال هم بودیم! متاسفانه جامعه ی ما، جامعه‌ای است که از نظر اقتصادی مردم مشکل دارند، ورزشکاران و تیم‌های ملی وظیفه دارند تمرکز بیشتری داشته باشند تا بتوانند مردم را خوشحال کنند. ما منافع شخصی خودمان را به منافع ملی ترجیح می‌دهیم و چنین اتفاقاتی پیش می‌آید؛ بحث اسکوچیچ پیش آمد و از اول هم طرفدار داشت و هم منتقد؛ ولی چون بازیکنان تیم ملی ما بردهای خیلی خوبی رقم زدند و مستقیم به جام جهانی راه پیدا کردیم، مردم خوشحال بودند و هیچ کس هیچ اعتراضی نکرد. یک تیم ملی با این عظمت که می‌خواهد در جام جهانی بازی کند، با این همه بازیکن لژیونر، به اعتقاد منِ مربی، این‌ها نیازی به مربی ندارند، این‌ها به یک مدیر نیاز دارند که از بازیکنان مراقبت کند. بازیکنان همه از نظر تاکتیکی و تکنیکی آماده هستند.  اما متاسفانه آنقدر در همه جای ایران، مخصوصاً در فوتبال، روابط جای ضوابط را گرفته اند که قدرت تصمیم گیری از کارشناسان و مردم ما سلب شده.

یا از اسکوچیچ حمایت قاطع کنیم یا برکنار شود

*ما با آقای اسکوچیچ خیلی راحت وارد جام جهانی شدیم، حریفان را بسیار راحت بردیم تا زمانیکه به کره‌ی جنوبی رسیدیم و مقابل این تیم شکست خوردیم. الان هم خیلی از بازیکنان مصاحبه کرده‌اند...

ویسی: الان در شرایط فعلی تیم ملی مربی جوانی دارد که در رقابت‌های لیگ برتر نامی برای خودش به دست آورده است. تیم ملی ما با آقای اسکوچیچ و این همه ستاره که احتیاجی به مربی ندارند، می‌تواند در مقابل انگلستان، ولز و آمریکا موفق باشد؟ در مملکت ما کسی کاری به رزومه‌ی یک مربی ندارد. شاید از ۲۵ بازیکنی که آنجا بودند ۹۰ درصدشان پس از برگشت مصاحبه کردند و آن ۱۰ درصد که مصاحبه نکردند بازیکنان تازه وارد تیم ملی بودند و جرأت مصاحبه نداشتند؛ بعضی از فدراسیون ناراحت بودند، بعضی از برنامه ریزی و بعضی از خود مربی و احساس می‌کنم اختلاف بین بازیکنان هم هست. حالا اختلاف سر چیست؟ بعضی بازیکنان طرفدار فدراسیون هستند و برخی مخالف؛ برخی طرفدار سرمربی و دستیارانش هستند و بعضی دیگر مخالف آنها هستند‌. این اتفاقات به تیم ملی ما ضربه می‌زند. خواهش می‌کنیم که به عنوان ایرانی برنامه‌ریزی کنند و بگویند آیا وقتش نیست سرمربی عوض کنیم؟ این را کارشناسان برنامه‌ریزی کنند. یا با اسکوچیچ ادامه دهند یا اگر می‌خواهند کاری کنند دست دست نکند. یکی از دلایلی که همه بازیکنان مصاحبه کرده‌اند این است که فدراسیون شل گرفته است. من مربی باشگاه بودم و بحث تعویض من بود؛ از آن لحظه به بعد بازیکنان برایم بازی نمی‌کردند. یا تمرکزشان به هم خورد یا می‌گفتند این که می‌رود. تیم ملی هم همین است باید سریعتر تصمیم‌ بگیریم‌؛ یا با قدرت پشت اسکوچیچ بایستیم یا سریع تعویضش کنیم و یک مربی بیاوریم که کارش را به نحو احسن انجام دهد‌.

*چند گزینه برای نیمکت ایران مطرح می‌شود و گفته می‌شود کی‌روش با یک تیم آسیایی در جام جهانی خواهد بود. از طرفی گفته می‌شود پولی نیست که بخواهیم سرمربی را تعویض کنیم.

ویسی: متاسفانه فدراسیون درگیر بحث‌های مدیریتی رئیس فدراسیون، مجمع و... است. ما بین خودمان مشکل درست می‌کنیم. فدراسیون مشخص نیست کی به کی است! در مملکتی که این همه پول داریم، می‌گویند برای فوتبال پول نداریم. آوردن کی‌روش و مربی‌هایی امثال کی‌روش پول می‌خواهد و قیمت‌های آنها معلوم است. اگر کی‌روش را می‌خواهیم بیاوریم چرا ردش کردیم و گفتیم تیم ملی زیبا بازی نمی‌کند؟ آیا مردم و فوتبالیست‌ها از نحوه بازی راضی بودند؟ آیا بعد از هشت سال با او به چیزی که می‌خواستیم دست پیدا کردیم‌؟ الان کسی به صعود به جام جهانی راضی نمی‌شود و همه می‌گویند باید به مرحله دوم برویم. چیزی که مردم را قانع و خوشحال می‌کند رفتن بالا از گروه است. الان آسیا شش سهمیه در جام جهانی دارد و ما هم یکی؛ اگر قرار بود ما نرویم باید فوتبال را تعطیل و خودکشی می‌کردیم!

*کی‌روش در بازگشت مجدد می‌تواند به ما کمک کند؟

ویسی: من خودم طرفدار کی‌روش بودم ولی او هیچ کمکی به تیم ملی ما نمی‌کند. شاید نظم و دیسیپلین و مدیریتی توسط فدراسیون تحت تاثیر نام کی‌روش به وجود آید ولی از نظر فنی و اینکه یک جامی بیاورد یا تیم را به مرحله بالا ببرد انجام نداده است. او زیرساخت‌های ما را درست کرده و نظم انضباط ویژه‌ای حاکم بوده ولی از نظر کیفیت خوب نبودیم. ما می‌خواهیم از مرحله اول جام جهانی بالا برویم.

*شما با تعویض اسکوچیچ موافق هستید؟ چه گزینه ایرانی را مناسب می‌دانید؟

ویسی: من می‌گویم هرکاری می‌خواهند بکنند سریع‌تر باشد‌. یک کمیته‌ای تشکیل دهند و از بزرگان فوتبال ایران مثل حشمت خان مهاجرانی کمک بگیرند و نظر خواهی کنند. مگر مربی ایرانی چه اشکالی دارد؟ علی دایی نامش در تیم ملی برود تن آنها می‌لرزد. اگر قرار به تعویض باشد نام، مدیریت و رزومه‌ای که دایی در دوران بازیگری دارد می‌تواند کمک کند و تمام بچه‌ها هم دوستش دارند‌. من مربی هستم؛ یک‌جایی مربی باید بدبختی بکشد و تیمش را بسازد و یک جا باید مربی باید سایه‌اش بالای سر تیم باشد‌. آیا علی دایی می‌خواهد بغل پا یاد مهدی طارمی دهد؟ آیا باید جایگیری یاد سردار بدهد؟ آیا باید دریبل یاد قلی‌زاده بدهد؟ این تیم یک مدیر می‌خواهد که بچه‌ها حساب ببرند تا کارایی لازم را داشته باشد. از نظر فنی هم می‌تواند چند مربی فنی خوب کنارش قرار بدهد که کارهای تاکتیکی کنند‌. من نمی‌توانم کار تاکتیکی با تیمی که سه روز جمع می‌شود بکنم. باید حواسم به نقاط ریز بازیکن باشد‌. اینجا مدرسه فوتبال نیست که بازی یاد جهانبخش و طارمی بدهیم‌.

*به آقای مهدوی‌کیا امیدوار بودیم که تیم ملی امید در ازبکستان رتبه خوبی بگیرد ولی از گروهش هم صعود نکرد‌. نظرتان راجع به آن تیم چیست؟

ویسی: ما خوشحال بودیم که در گروه ژاپن، استرالیا، عربستان و کره نیفتادیم و فکر کردیم حیلی راحت بالا می‌رویم. حالا بهترین بهانه برای تیم ما این است که بگویند تجربه نداشتند، ما زیر ۲۱ سال‌مان را بردیم و برای آینده برنامه‌ریزی کردیم. تمام تیم‌های حاضر در آنجا برنامه‌شان همین بوده به جز یکی، دو تیم که بالا هم نیامدند‌. همه تیم‌ها با بازیکنان جوان‌شان آمدند که کسب تجربه کنند. ما تیم را به آقای مهدوی کیا دادیم که سابقه ملی و باشگاهی نداشت، اسم مهدوی‌کیا گُنده بود و خیلی هم خوب کاری کردیم که او را وارد عرصه مربی‌گری کردیم؛ اما اینکه پس از این بازی‌ها بگوییم مهدوی‌کیا را عوض کنیم اشتباه روی اشتباه است‌. شما مهدوی‌کیا را آوردید سه بازی کرد و حذف شد؛ او الان تیمش را شناخته تا تیم را به جام جهانی ببرد. اگر می‌خواهید او را عوض کنید برای چه آوردید؟ شما گفتید برنامه سه ساله تا المپیک می‌خواهیم پس بگذارید برنامه‌اش را پیش ببرد. اگر بالا می‌رفتیم شاید نقاط ضعف ما مشخص نمی‌شد، به به و چه‌چه می‌کردیم که مهدوی‌کیا را آوردیم‌.