۵راهکارپرتغال برای حذف چک ورسیدن به نیمه‌نهایی

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، لایو اسکورر در گزارشی پیش از اولین بازی مرحله یکچهارم نهایی میان دو تیم پرتغال و جمهوری چک ۵ عاملی را برشمرده است، که پرتغال در صورت اجرای آنها میتواند به نیمهنهایی رقابتها صعود کند.

پرتغال به دنبال تکرار موفقیت یورو ۲۰۰۸ است که توانست با نتیجه ۳ بر یک جمهوری چک را شکست دهد. آیا رونالدو خواهد توانست عملکرد باورنکردنی خود مقابل هلند را تکرار کند؟

این دو تیم در زمانی که چک هنوز " چک و اسلواکی " بود، یازده بار مقابل یکدیگر به میدان رفته‌اند. آخرین نتایج یا یک پیروزی برای پرتغال و یک پیروزی برای چک بود.

پرتغال قادر نخواهد بود آخرین رویارویی این دو تیم را مرحله حذفی یورو ۱۹۹۶ از یاد ببرد که کارل پوبورسکی پس از یک ضربه چیپ بسیار زیبا از بالای سر ویتور بایا، چک را به مرحله بعد رساند.

این بار به نظر می‌رسد پرتغال حداقل روی کاغذ شانس بیشتری داشته باشد. پرتغالی‌ها بازیکنانی با کلاس جهانی دارند که بسیاری از آنها در بهترین لیگ‌های فوتبال و تیم‌های دنیا بازی می‌کنند. مشخصا همه این‌ها در زمین فاکتوری برای پیروزی پرتغال نخواهد بود، اما چک انگیزه بسیار بیشتری برای این بازی دارد.

* استفاده از اعتماد به نفس رونالدو

کریستیانو رونالدو اگر نخواهیم بگوییم بهترین، شاید یکی از بهترین عملکردهای خود را از هنگام کاپیتانی در تیم ملی پرتغال داشته است. فشار کاپیتانی مشکلاتی را هم برای رونالدو به همراه داشته، اما هواداران پرتغال امیدوار هستد که عصبانیت وی از بین رفته باشد.

رونالدو عملکردی فوق‌العاده مقابل تیم‌هایی داشته است که به اعتقاد بسیاری ضعیف‌ترین خط دفاعی‌ گروه دوم مسابقات بوده‌اند، رونالدو باید همین شیوه را ادامه دهد.

وی با اعتماد به نفس بالا مقابل چک و در مرحله یک‌چهارم نهایی به میدان خواهد رفت. هم‌تیمی‌های وی مسلما خوشحال خواهند بود که رونالدو را در بهترین شرایط مثل بازی با هلند ببینند و اکنون آنها هم باید پنج‌شنبه شب نقش‌شان را به خوبی اجرا کنند.

با رونالدوی باانگیزه همه چیز برای راهیابی پرتغال بسیار آسان‌تر خواهد بود. بازیکنان پرتغالی باید از اعتماد به نفس کاپیتان خود برای صعود به جمع ۴ تیم برتر استفاده کنند.

* در حمله صبور باشند و از موقعیت‌ها استفاده کنند

چک به خوبی خواهد دانست که تیم ضعیف‌تر میدان است و بدون شک از شیوه بازی منسجم و فشرده‌ای استفاده خواهد کرد تا در ضد حملات پرتغال را شکست دهد.

برخی از بازیکنان پرتغال در گذشته نشان داده‌اند که به آسانی خشمگین می‌شوند، اما نمی‌توانند اجازه دهند که در بازی پنجشنبه هم چنین اتفاقی رخ دهد.

چک آماده و پرتکاپو خواهد بود تا پرتغال را از هر راهی که می‌تواند عصبانی کند.

آنها در ۳ بازی ۵ گل دریافت کرده‌اند و تنها ایرلند در مرحله گروهی گل خورده بیشتری نسبت به این تیم دارد. به این ترتیب مشخص است که چک بهترین خط دفاعی را ندارد و پرتغال باید از این مسئله نهایت استفاده را ببرد. پرتغال که در مرحله گروهی چند موقعیت طلایی را از دست داده است، باید مطمئن شود که این بار چنین فرصت‌هایی را به آسانی از دست نخواهد داد.

* مهار کردن پیلار و ژیراسک

چک ۴ گل در مرحله گروهی به ثمر رسانده که سهم پیتر ژیراسک و واکلاو پیلار هر کدام دو گل بوده است. آنها استعداد فراوانی در حمله کردن دارند و دوست دارند در هر موقعیتی که بتوانند از میانه میدان در نقش یک فوروارد عمل کنند. میلان باروس تهدیدی در خط حمله چک به حساب نمی‌آید، بنابراین پیلار و ژیراسک به خوبی برای پر کردن این خلا با یکدیگر هماهنگ می‌شوند.

در حالی که این دو نفر تنها گلزنان چک در مرحله گروهی بودند، پرتغال باید توجه بیشتری بر روی آنها داشته باشد. رائول میرلیس و میگوئل ولوسو باید در برابر تهدیدی که این دو برای خط دفاع پرتغال دارند، هشیار باشند. چک در ۳ بازی مرحله گروهی تلاش زیادی کرد که توسط بازیکنان دیگرش حمله کند، بنابراین مهار این دو بازیکن برای جلوگیری از گلزنی پرتغال را یک گام به پیروزی نزدیک‌تر خواهد کرد.

* منظم و منسجم بودن خط دفاعی

پرتغال در مرحله گروهی ۴ گل دریافت کرده است؛ در حالی که مقابل آلمان صدرنشین تنها یک گل، ۲ گل روی ۲ اشتباه مقابل دانمارک و یک گل نیز مقابل شاگردان فان‌درفارت دریافت کرده است.

به جز آن خط دفاعی پرتغال بسیار منظم و منسجم بوده است.

په‌په لنگر کشتی پرتغال خواهد بود و بازی هجومی و عملکرد خستگی‌ناپذیر وی نقشی اساسی در دفاع منسجم پرتغال بازی می‌کند.

مطمئن باشید که هر فرصتی که چک به دست می‌آورد برای پرتغال مهم خواهد بود. آنها نباید به راحتی فرصتی در اختیار بازیکنان چک قرار دهند تا اعتماد به نفس این تیم تقویت نشود. خفه کردن و عصبانی کردن آنها به راحتی شاگردان مایکل بلیک و فرصت‌های حمله آنان را آزار خواهد داد.

* به چک اجازه ندهید اعتماد به نفس پیدا کند

چک به عنوان تیم ضعیف‌‌تر وارد میدان می‌شود و هرچه این مسابقه پایاپای‌تر باشد، بیشتر به نفع چک خواهد بود. آنها تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند پرتغال را دور از گلزنی نگه‌دارند تا اعتماد به نفس‌شان بالا رود و به این باور برسند که می‌توانند با شکست پرتغال به نیمه‌نهایی برسند.

اگر پرتغال پیش از دقیقه ۶۵ یا ۷۰ گل نزند، ۲۰ دقیقه پایانی بازی بسیار حساس خواهد شد.