توصیه استقلالی دو آتیشه به ساپینتو

پیروز قربانی ، بازیکن و کاپیتان اسبق استقلال درباره دیدار این تیم مقابل مس رفسنجان و شرایط تمدید قرارداد احتمالی با ریکاردو ساپینتو اظهاراتی را مطرح کرد:

اوضاع تیم استقلال پس از ناامیدی کامل درباره کسب عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی این فصل را چطور ارزیابی می‌کنید؟؟

استقلال امسال تیم خوبی بود. هم به لحاظ سبک بازی و هم ساختار تیمی. مشخص بود که این مربی یکسری چیزها را بلد است. گرچه یکسری اتفاقات باعث شد که در نهایت نتیجه مورد نظر هواداران رقم نخورد. اما فکر می‌کنم اگر استقلال دربی را نمی‌باخت الان شرایطش فرق می‌کرد استقلال زمان بدی به پرسپولیس باخت. نکته مهم دیگر درباره تیم استقلال این بود که مقابل رقبای اصلی‌اش یعنی سپاهان و پرسپولیس نتیجه نگرفت وگرنه در سایر رقابت‌ها خیلی خوب بود. سبک بازی‌اش عالی بود و به رغم مشکلات مدیریتی شدید در باشگاه، به نظرم بد کار نکرد.

فکر می‌کنید عملکرد ساپینتو با وجود شرایط این فصل چطور بود؟

به نظرم برای سال اولش خوب بود. او در یارگیری دخالتی نداشت، در نیم‌فصل هم بازیکنی برایش نگرفتند. ضمن اینکه شرایط مالی و مشکلات زیادی هم داشت. ضمن اینکه اگر استقلال این فصل را با پارسال مقایسه کنیم تیم پارسال اصلا قابل قیاس با تیم ساپینتو نبود. این تیم از بالا پرس می‌کرد و خط تهاجمی‌اش عالی بود.
می‌دانید که استقلال با ۴۵ گل زده بعد از سپاهان ۴۷ گله بهترین خط حمله را دارد؟

اصلا به آمار کاری ندارم. استقلال به طور کلی در فاز هجومی پیشرفته‌تر کار می‌کرد و از سپاهان هم بهتر بود.
به نظر شما به عنوان کاپیتان اسبق استقلال ساپینتو می‌تواند فصل بعد هم سرمربی استقلال باشد؟

به نظرم او باید بماند اما بیشتر کنترل شود. هر مربی یک برند دارد. برند ساپینتو هم اکتیو بودنش است. خیلی خوب است که هیجانش را به تیمش منتقل می‌کند. شاید از این نظر من هم شبیه ساپینتو هستم ولی گاهی اوقات بعد از بازی‌هایی که شلوغ کاری می‌کنم در خلوت خودم وقتی به رفتارم فکر می‌کنم احساس می‌کنم شاید اگر آن کارها نمی‌کردم بیشتر به نفع تیمم بود. این مسایل باید به او منتقل شود. بیژن طاهری امسال در کنار ساپینتو به اندازه ۱۰ سال پیر شد. آقا بیژن شخصیت ویژه‌ای دارد و به نظرم حضورش کنار ساپینتو خیلی مفید بود ولی برای خودش سخت شد.
وقتی شما می‌گوید باشگاه باید کنترل بیشتری روی ساپینتو داشته باشد یعنی باید در قراردادش ذکر شود که اگر بی اخلاقی کند جریمه‌اش می‌کنند؟

نه منظورم این است که به هر حال مربی هم باید تحت فشار قرار بگیرد. به هرحال ۷ جلسه محرومیت و نبودن کنار تیم کم نیست. این بیش از همه به خود ساپینتو ضرر زد. از نظر من باشگاه باید از او بخواهد روی بحث اخلاقی کنترل بیشتری داشته باشند. ضمن اینکه خیلی‌ها هم روی ساپینتو زوم کرده بودند.
منظورتان کادر فنی تیم‌های مقابل است؟

قطعاً همین طور است! از حق نگذریم یکسری تیم‌ها مثل مس کرمان که مربی هفتمش به خودش اجازه می‌دهد به سرمربی تیم بزرگ استقلال بی احترامی‌کند و او را هل بدهد برای از بین بردن تمرکز او دست به هر کاری زدند. ساپینتو حالا دیگر فهمیده که در ایران برای نتیجه گیری همه کار می‌کنند و طرف کاری ندارد که با رفتارش دچار محرومیت و جریمه میشود. اینجا هدف وسیله را توجیه می‌کند و این نیست که هدف وسیله را توجیه نکند.
ساپینتو در نشست خبری بعد از بازی با مس رفسنجان گفت چرا باشگاه بعد از قهرمانی استقلال در سوپرجام، با او درباره تمدید قراردادش حرف نزده! به نظر شما باید در این باره به ساپینتو حق داد؟

او به لحاظ حرفه‌ای حرف درستی می‌زند. در اروپا وقتی باشگاهی تمایل دارد با مربی فعلی برای فصل بعد همکاری داشته باشد یک سال زودتر به او می‌گوید. همینطور اگر او را برای فصل بعد نخواهد لااقل شش ماه زودتر به او اعلام می‌کند که ما فصل بعد تو را نمی‌خواهیم اما ساپینتو باید بداند که اینجا ایران است و نباید به دل بگیرد. اینجا همان جایی است که مدیر باشگاه استقلال هم نمی‌داند هفته بعد روی صندلی‌اش نشسته یا نه! اتفاقی که برای رئیس قبلی فدراسیون فوتبال افتاد. ولی به لحاظ حرفه‌ای حرف او درست است.

توصیه استقلالی دو آتیشه به ساپینتو


بازی با تراکتور را چطور پیش بینی می‌کنید؟

به نظرم تراکتور بهترین تیم‌ نیم‌فصل دوم است. حیف که این مربی از ابتدای فصل کنار تراکتور نبود. از وقتی مربی اسپانیایی آمد کیفیت تیم تراکتور بالاتر رفت. افسوس که بازی استقلال و تراکتور تشریفاتی است. گرچه تقابل تفکرات دو مربی خارجی می‌تواند یک بازی زیبا را رقم بزند.
درباره جام حذفی صحبتی دارید؟

بعید می‌دانم استقلال در نیمه نهایی مشکل پیدا کند. تیمی‌با این کیفیت که مس رفسنجان را در خانه‌اش شکست می‌دهد می‌تواند به فینال برسد. خیلی دوست دارم پرسپولیس به فینال بیاید و آنجا استقلال پرسپولیس را شکست بدهد و قهرمان شود. این خیلی بیشتر به همه می‌چسبد.
اما استقلالی‌ها نسبت به مسائل رخ داده داوری طی هفته‌های گذشته به ویژه در خصوص داوری دربی نگران رو در رو شدن دوباره با پرسپولیس هستند؟

من کاری با داوری ندارم اما به طور کلی خود استقلال آنجایی که نباید گاف می‌داد، گاف داد و امتیاز از دست داد. البته پرسپولیس هم جزو تیم‌هایی است که وقتی کاری لازم داشته باشد هر کاری از دستش بر بیاید انجام می‌دهد و از اتفاقات پیش آمده نهایت استفاده را می‌برد. ما باید برای سال‌های بعد خیلی مراقب این مسائل باشیم.