فرق بزرگ جواد نکونام با حجازی‌و قلعه‌نویی‌ و مظلومی

جواد نکونام در حالی به سرمربیگری تیم استقلال منصوب شد که به لحاظ سوابق ملی نسبت به دیگر ایرانی‌هایی که برای اولین بار سرمربی این تیم شده اند که یک سر و گردن بالاتر است.

جواد نکونام با داشتن ۱۵۱ بازی ملی در تیم بزرگسالان و ۳۸ گل زده، همچنین ۱۰ بازی در رده امید ایران و ۲ گل زده در همین رده یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است. هرچند که در رکورد تعداد بازی ملی هنوز هیچ فوتبالیستی به جواد نکونام نرسیده است.

این بازیکن پس از درخشش در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان یکی از عوامل موثر در صعود دوباره تیم ملی مان به این سطح از رقابت‌ها پس از سال ۱۹۹۸ فرانسه بود که ایران بعد از ۲۰ سال توانست باز هم خودش را بین بزرگان فوتبال جهان ببیند.

نکونام در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در دیدار مقابل مکزیک، پرتغال و آنگولا هم در ترکیب تیم ملی به میدان رفت. این بازیکن سپس به رغم عدم صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی با تداوم حضور در رده ملی توانست در جام جهانی ۲۰۱۴ نیز جزو ملی‌پوشان اعزامی به کشور برزیل قرار بگیرد و در هر سه دیدار مقابل آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین نیز در ترکیب تیم ملی ایران با بازوبند کاپیتانی به میدان برود. به همین دلیل او در قیاس با دیگر مربیان ایرانی که برای اولین بار سرمربیگری استقلال را بر عهده گرفته اند از جمله ناصر حجازی، منصور پورحیدری و امیر قلعه‌نویی و خیلی‌های دیگر، یک سر و گردن از سایرین برتر است.

نکونام

ناصر حجازی گرچه پس از حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین و ورود به عرصه مربیگری، سرمربی استقلال شد ولی تنها یک دوره حضور در این رقابت‌ها را تجربه کرده بود و ۶۲ بازی ملی داشت. منصور پورحیدری نیز تنها ۳ بازی ملی داشت هرچند که بعدها در کسوت سرمربی تیم ملی افتخارات زیادی برای تیم ملی بدست آورد و استقلال را هم در کسوت سرمربی قهرمان آسیا کرد ولی در سطح ملی هرگز قابل مقایسه با نکونام نیست.

امیر قلعه نویی هم به رغم قهرمانی‌هایش با استقلال در دوران سرمربیگری اش در این تیم ولی وقتی برای اولین بار هدایت این تیم را در دست گرفت تنها ۲۰ بازی ملی داشت.

از این رو می‌توان گفت جواد نکونام در عرصه افتخارات ملی نسبت به همه مربیان ایرانی که پیش از این هدایت تیم استقلال را در طول تاریخ تشکیل این باشگاه بر عهده داشته اند یک سر و گردن بالاتر است.

فراموش نکنیم جواد نکونام در این حد فاصل در جام ملت‌های آسیا نیز حضوری موفق در ترکیب ملی فوتبال کشورمان داشته و حالا هدایت تیم استقلال را در دست گرفته است.