واگذاری ۲ ورزشگاه به استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟

علی جوادی درمورد آخرین وضعیت واگذاری ۲ ورزشگاه امام رضا(ع) و شهید کاظمی به ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس ، اظهار داشت: شنبه هفته گذشته با معاون قهرمانی وزارت ورزش، رئیس فراکسیون برنامه و بودجه شورای شهر، رئیس املاک و مستغلات شهرداری تهران درمورد همین مباحث جلسه‌ای برگزار شد‌. موارد قانونی باید دیده شود. اعلام کردیم این ۲ ورزشگاه که در زمان شهردار بودن قالیباف از محل مسئولیت‌های اجتماعی به استقلال و پرسپولیس هبه شده، باید فرآیند قانونی‌اش طی شود.

وی افزود: ما قائل بر این هستیم فقط فضای ورزشی می‌خواهیم و به این دلیل که سرانه ورزشی بالا نیست، نباید این فضا خیلی گاهش پیدا کند. دوستان در شهرداری عنایت کرده و زاکانی نیز نگاه ویژه‌ای دارد‌. قرار شد کارشناسانی که کانون کارشناسان دادگستری از ۲ طرف تعیین کرده، ارزش ریالی این مقدار مساحتی که در طرح قرار گرفته مشخص کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان تهران تاکید کرد: باید ارزش اماکنی که شهرداری می‌خواهد در تهاتر قرار بدهد هم مشخص شود. اگر شهرداری از محل این ۲ معوض تهاتری بدهکار باشد، برای ما به التفاوتش دنبال املاک دیگری هستیم که به سرانه ورزشی استان اضافه کنیم.

واگذاری ۲ ورزشگاه به استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟

جوادی درمورد زمان طی شدن این مسیر قانونی، گفت: انتهای کار هستیم. بخش زیادی از این فرآیند مثل کارشناسی‌ها، معرفی مکان‌های معوض از طریق شهرداری و..... طی شده و اگر ۲ طرف رقم‌های کارشناسی را مشخص و به صورت رسمی از طرف دادگستری به ما اعلام کنند، مشخص خواهد شد چه مقدار املاک باید به فضای ورزشی استان تهران اضافه شود.

وی درخصوص اینکه امید می‌رود این ۲ ورزشگاه برای سرخابی‌ها بماند زیرا برای امرار معاش سند ورزشگاه‌های خود را در اختیار بانک می‌گذارند، توضیح داد: یک نکته وجود دارد. ۲ باشگاه اکنون شرکت خصوصی هستند و املاک مجموعه ورزشی تختی دولتی. این فرآیندها و موارد قانونی باید دیده شود. در جلسه مذکور فلاح، مدیرکل حقوقی وزارت ورزش نیز حضور دارد و حتما ملاحظات قانونی هم داریم که باید سریع آن را به نتیجه برسانیم. قطعا تصمیم‌ها به شکلی خواهد بود که برای استقلال و پرسپولیس نگرانی ایجاد نشود.

مدیرکل ورزش و جوانان درمورد اسناد مربوط به مالکیت فردی داشتن ورزشگاه درفشی‌فر، عنوان کرد: متاسفانه خیلی از املاکی که در سال‌های گذشته به عنوان پروژه ورزشی تعریف شده در حال حاضر دارای معارضین است. مثل مجموعه ورزشی قیطریه که قبل از انقلاب به عنوان موقوفه در اختیار سازمان ورزش قرار گرفته بود. پس از انقلاب نیز این مجموعه یکی از اماکن ورزشی تهران بود اما در ادامه یک معارض پیدا و در دادگاه صالحه حکم داده شد. این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم سرانه ورزشی تهران را حفظ کنیم.

جوادی تصریح کرد: برخی از اماکن ورزشی متاسفانه بدون اینکه مسائل و جریانش مشخص و مبرهن باشد، به عنوان پروژه ورزشی تعریف شده و برایشان اعتبار گذاشته‌اند اما پس از مدت‌ها معارض برای آنها پیدا شده است. بحث ورزشگاه درفشی‌فر خیلی جدی نیست اما مسائل دا پیگیری می‌کنیم. حکم اولیه برای آن گرفته‌اند اما حکم تجدیدنظر هم معنا و مفهومی دارد. حتما درخواست تجدیدنظر خواهیم داد. این ورزشگاه اکنون در اختیار باشگاه پرسپولیس است و بخش حقوقی‌اش باید پیگیری کند. البته تمام اسناد و مدارکی که در اختیار اداره کل است هم در اختیار این باشگاه قرار می‌دهیم تا دفاعیات خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته این ورزشگاه‌ها بدون اینکه وضعیت مالکیت‌شان مشخص شود در اختیار پرسپولیس و استقلال قرار گرفتند‌. ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا نیز مسائل فنی و مهندسی دارند که تمام آنها باید شفاف شود.

مدیر کل ورزش و جوانان تهران درخصوص اینکه در صورت طی شدن فرآیند قانونی و صدور سند مالکیت این ورزشگاه‌ها برای استقلال و پرسپولیس آیا احتمال دارد این سند به خاطر بدهی‌های بانکی در گرو بانک قرار بگیرد، گفت: این مسائل فرآیندهای قانونی و حقوقی بسیار دقیقی دارد. در جلسات خود به این نکات و موارد فنی از لحاظ حقوقی توجه می‌کنیم. فقط یک واگذاری را مطرح می‌کنیم اما پشت آن ملاحظات قانونی زیاری وجود دارد. بحث بانک مربوط به بدهی‌ ۲ شرکت استقلال و پرسپولیس است و درمورد رهن بانک رفتن اسناد ۲ ورزشگاه باید گفت هنوز اسناد آنها در اختیار وزارت ورزش قرار نگرفته است.در حال حاضر مالکیت‌شان در اختیار شهرداری است و ۲ ورزشگاه به باشگاه‌ها هبه شده‌اند. من از اینکه پس صدور سند مالکیت به نام سرخابی‌ها، احتمال دارد این سند به گرو بانک برود مطلع نیستم زیرا از میزان بدهی آنها اطلاعی ندارم.

جوادی افزود: این ۲ مجموعه ارزش و بهایی دارد و باید دید استقلال و پرسپولیس چه مواردی را به عنوان آورده و داشته به سازمان بورس اعلام کرده‌اند. اگر جزء موارد اعلامی نباشد، اصلا جزء دارایی‌هایشان نیست.

وی درمورد اینکه آیا برنامه‌ای برای احیای ورزشگاه تختی و شهرقدس ندارند، توضیح داد: متاسفانه در دوران کرونا برای تهران به نسبت سایر استان‌ها، مشکلات بسیار زیادی ایجاد شد. وقتی اداره کل تهران را تحویل گرفتیم، تمام اماکن ورزشی دولتی دچار مشکل شده بودند. استخر شهرقرس، رباط کریم، ملارد، بهارستان، ورامین، پاکدشت، قرچک، رودهن، فیروزکوه و...تعطیل و وقتی برای احیای آنها مراجعه کردیم به دلیل ترک فعل‌های صورت گرفته دیدیم به این استخرها خسارت وارد شده است. اعتبار تامین و تجهیز نیز برای‌شان نداشتیم. واقعا تصمیم جهادی برای آنها گرفته شد که به مدار خدمت برگشت. استخر شهرقدس چهارشنبه هفته آینده افتتاح می شود. استخر ورامین، پاکدشت و رودهن نیز در این یک سال افتتاح شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان تهران گفت: می‌توانیم بگوییم مجموعه تختی نیز در حال افتتاح شدن است‌. کاشت زمین استادیوم فوتبالش انجام شده است. مشاور زبده گرفتیم که بحث مراقبت چمن را انجام بدهند. هفته گذشته همراه با مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در این ورزشگاه حضور پیدا کردیم و ملاحظات مربوط به تردد، ورودی، خروجی و حتی ورودی بانوان را نیز در نظر گرفتیم. در مجموعه تختی بخش‌های زیادی به عنوان طرح جامع ورزشگاه تختی راه‌اندازی شده که از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی در آن استفاده خواهد شد. با ظرفیت بخش خصوصی در این مجموعه مشغول ساخت یک استخر هستیم.