مانوئل خوزه؛ مردی برای دربی‌ها

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، مانوئل خوزه دی خسوس سیلوا در ۹ آوریل ۱۹۴۶ در ویا رئال دو سانتوس آنتونیو پرتغال متولد شد اخیرا هدایت الاهلی مصر را در دست داشته است.



برخی تیم‌هایی که تحت هدایت وی بودند، عبارتند از ویتوریا دی گوئیماراس، اسپورتینگ سی پی، اسپورتینگ دی برالگا، بواویستا، بنفیکا(همگی از پرتغال)، الاهلی مصر، بلننس پرتغال و تیم ملی آنگولا.

مانوئل خوزه به عنوان یکی از موفق‌ترین مربیان باشگاهی در رقابت‌های CAP به حساب می‌‌آید که مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی آفریقا است. رکورد ۴ بار قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا و رساندن تیمش به ۵ فینال پیاپی در این مسابقات از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ که در ۳ فینال آن قهرمان شد، از جمله افتخارات خوزه است.

وی همچنین قهرمانی سوپر جام CAF را در سال‌های ۲۰۰۲،۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در کارنامه دارد و اولین سرمربی بود که یک تیم آفریقایی را در جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۶ به مدال رساند.

دوران حرفه‌ای:

مانوئل خوزه اولین بار در سال ۱۹۷۸ در تیم اسپینیو سرمربیگری کرد و در فصل ۸۰-۱۹۷۹ نیز قهرمان پریمریا لیگا(پرتغال) شد. اولین درخشش سرمربیگری وی در ویتوریا دی گوئیمارس بود که از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۳ هدایت این تیم را در دست داشت و این تیم را در اولین حضور خود در جام یوفا به مقام چهارم رساند.



وی فصل بعد بعد به پورتیموننس پیوست و در دومین فصل حضورش، ‌ این تیم را به مقام پنجم رساند تا بالاترین رده مسابقات باشگاهی‌ برای پورتیموننس و راهیابی به جام یوفا به دست آید.

خوزه که در سال ۱۹۸۵ به اسپورتینگ سی پی پیوست، در فصل دوم پس از ۶ بازی بدون پیروزی اخراج شد. اعتبار وی به کشف لوئیز فیگو، ستاره پرتغال در زمان فعالیت در اسپورتینگ سی پی برمی‌گردد؛ ‌ حقیقتی که وی انکار می‌کند.

وی سپس به اسپورتینگ دی براگا پیوست که نتوانست به موفقیتی دست یابد و در سال ۱۹۹۰ مجددا به اسپورتینگ سی پی ملحق شد که به دلیل شکست ۲ بر یک و حذف در ورزشگاه خانگی در بازی‌های " تاکا دو پرتغال " در همان سال اخراج شد.

پس از اینکه خوزه نتوانست در فصل ۹۲-۱۹۹۱ در اسپینیو افتخاری کسب کند، به بواویستا پیوست و در اولین فصل حضورش توانست تاکا دو پرتغال و دو دومین فصل سوپرتاکا را فتح کند و مجددا در همان سال برای بار دوم تاکا دو پرتغال را کسب کرد.

خوزه پس از ۵ فصل حضور در بواویستا در سال ۱۹۹۶ با ماریتیمو قرارداد بست و در فصل ۹۷-۱۹۹۶ در بنفیکا جانشین پائولو اوتوری شد و به مقام سوم رسید. با وجود نتایج بدی که در بنفیکا کسب کرد در این تیم ماندگار شد و پس از شکست ۳ بر یک مقابل ریو آوه از این تیم اخراج شد.

وی در سال ۱۹۹۹ به تیم یونیائو دو لیریا ملحق شد و در آوریل، این باشگاه را ترک کرد تا خوزه مورینیو جانشین وی شود. در سال دوم وقتی که تنها ۷ بازی به پایان لیگ مانده بود و تیم در راه رسیدن به بهترین مقام تاریخش بود، با الاهلی، غول‌های مصر قرارداد بست که مهم‌ترین هدفش قهرمانی در لیگ برتر این کشور بود.

خوزه اولین نتیجه خوبش در الاهلی را با پیروزی یک بر صفر مقابل رئال مادرید در دیداری دوستانه کسب کرد و پس از ناتوانی در قهرمانی لیگ از این تیم اخراج شد؛ اما توانست برای اولین بار، لیگ قهرمانان آفریقا و سوپرجام قاره سیاه را فتح کند.

این مربی در سال ۲۰۰۲ به پرتغال بازگشت تا هدایت بلننسس را در دست بگیرد اما سال بعد باز هم به آفریقا برگشت و سرمربی الاهلی شد.

وی علاوه بر ۴ بار قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا و رساندن تیمش به ۵ فینال پیاپی در این مسابقات از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ که در ۳ فینال آن قهرمان شد.

خوزه همچنین قهرمانی سوپر جام CAF را در سال‌های ۲۰۰۲،۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در کارنامه دارد و اولین سرمربی بود که یک تیم آفریقایی را در جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۶ به مدال رساند.

خوزه از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ توانست الاهلی را ۵ بار قهرمان مصر کند و جام مصر را در فصل ۰۶-۲۰۰۵ و ۰۷-۲۰۰۶ برای این تیم به دست آورد.

خوزه مانوئل در ۱۳ می ۲۰۰۹ هدایت تیم ملی آنگولا را پذیرفت و در جام ملت‌های آفریقا که آنگولا میزبان بود، قراردادی یک ساله امضا کرد. وی پس از شکست آنگولا مقابل غنا در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۰، با عذرخواهی از تمام مردم این کشور استعفا داد.

باشگاه الاتحاد ۳۱ می ۲۰۱۰ این مربی پرتغالی را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرد. خوزه در دسامبر ۲۰۱۰ پس از ۸ تساوی پیاپی استعفا داد.

وی در اول ژانویه ۲۰۱۱ با امضای قراردادی یک سال و نیمه به الاهلی بازگشت. وی با الاهلی باز هم قهرمان لیگ مصر شد. وی در اول فوریه ۲۰۱۲ پس از حادثه ورزشگاه پورت سید از این تیم خداحافظی و اعلام کرد که رابطه خوب او با مردم مصر مانع کشته شدنش شده است.

پس از حوادثمصر، خوزه ۴۷ هزار یورو به باشگاه الاهلی پرداخت کرد تا به خانوادگان قربانیان کمک کند.

وی چند روز بعد در شانزدهم فوریه به مصر بازگشت و پس از پایان قراردادش به پرتغال بازگشت و به دلیل ناآرامی‌های سیاسی حاضر نشد قراردادش را با این تیم تمدید کند.



از خوزه به عنوان مرد موفق در دربیها یاد میکنند و او را مرد دربی میخوانند. حال این مربی به پرسپولیس آمده تا هدایت این تیم را برعهده بگیرد.