نکونام: از روز اول می‌خواستند از استقلال بروم

جواد نکونام در نشست خبری پیش از بازی با استقلال خوزستان  از هفته چهارم لیگ برتر اظهار داشت: بازی‌ها به هم نزدیک است و تیم‌ها فاصله زیادی با هم ندارند. امسال با توجه به برگزاری جام ملت‌های آسیا، تاریخ‌های فیفادی و بازی‌های تیم ملی امید برخی مواقع بازی‌ها پرفشارتر و برخی مواقع با فاصله برگزار می‌شود. لیگ فرسایشی خواهد بود اما تمام تمرکز من و بازیکنان استقلال به دیدار با استقلال خوزستان است.

*بازی به بازی جلو می‌رویم

وی افزود: بازی به بازی جلو می‌رویم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا هر بازی بهترین عملکرد را داشته باشیم. برای ما رسیدن به موفقیت مهم است. تمام بازی‌ها باید بهترین عملکرد را داشته باشیم تا اگر اتفاقی افتاد، خیالمان راحت باشد که تمام تلاش خود را کرده‌ایم.

* از نبود هواداران ناراحت هستم

سرمربی استقلال تاکید کرد: امیدوارم بازی خوبی باشد اما جای هواداران ما کاملا خالی است و واقعا از این موضوع ناراحت هستم. حتی از باشگاه درخواست کردم اگر می‌توانیم در جای دیگری بازی کنیم تا هواداران کنار استقلال باشند زیرا بازوهای قدرت ما هستند و به تیم شور و انرژی می‌دهند اما متاسفانه نبود آنها به ضرر ما است و امیدواریم این اتفاق بیفتد تا بتوانیم زودتر با حضورشان بازی کنیم و جای خالی آنها حس نشود.

*غیر دو بازیکن خارجی، بازیکن دیگری نیامده است

نکونام درمورد آخرین وضعیت جذب بازیکن جدید برای استقلال، توضیح داد: این موضوع را از اول فصل داشتیم. زمان حجت کریمی صحبت‌ها شروع شد و با توجه به تغییر و تحولات، با مدیریت جدید صحبت کردیم اما فقط ۲ بازیکن سریع وارد ایران شدند که مورد تایید من نبودند. بازیکن عراقی به خاطر شرایط سخت بودجه از تیم جدا شد. بازیکن دیگر مورد تایید من نبود. غیر از آنها بازیکن دیگری نیامده است.

*تورس قرار بود به استقلال بیاید اما به یک تیم دیگر پیوسته است

وی افزود: با روبرتو تورس حدود یک ماه صحبت کردیم و این خبر را بدهم؛ او نیز به یکی از تیم‌های ایرانی پیوسته است و امروز و فردا قرارداد می‌بندد. کارش تمام شد. از بازیکنان خارجی دیگر نیز یکی همین بازیکن مصری است که همه وضعیت‌اش را می‌دانند. نمی‌دانم در موردش چه اتفاقی می‌افتد، زیرا خودم به آمدن بازیکنان ورود پیدا نکردم. اگر قرار است بازیکنی جذب شود باشگاه صحبت می‌کند. یک بازیکن دیگر هم آرژانتینی است که در اسپانیا بازی می‌کند.

*اگر قرار باشد یک بازیکن بگیریم، تا نیم فصل صبر می‌کنم

سرمربی استقلال عنوان کرد: پس از دو هفته سعی کردم با ارتباطاتی که دارم خودم با او صحبت کنم و شرایط باشگاه را به او پیشنهاد دادم. باید دید چه اتفاقی می‌افتد. تا زمانی که اتفاقی نیفتد، بازیکنان مدنظر من اینجا سر تمرین نیاید و قراردادی نبندد، هیچ چیزی را باور نمی‌کنم. این را هم بگویم یک بازیکن خارجی نمی‌گیرم، زیرا حداقل دو بازیکن خارجی می‌خواهیم تا به تیم کمک شود. اگر قرار است فقط یک بازیکن بگیریم، تا نیم فصل صبر می‌کنیم تا بازیکنان بهتری بگیریم. الان به صورت معمول ۵ هفته از لیگ گذشته، فردا هفته چهارم است، اما قرار بود تا این تاریخ ۵ هفته برگزار شود که به دلیل تاخیر ایجاد شده، فردا هفته چهارم را برگزار می‌کنیم. بعد از این هم تعطیلی لیگ است و تیم‌ها باید استراحت کنند. ۶-۵ هفته از لیگ را از دست می‌دهیم و ۶-۵ هفته نیز تمرینات آماده‌سازی انجام می‌شود.

*اولویت من تیم ملی و همه چیز برای من استقلال است

سرمربی تیم فوتبال استقلال در مورد احتمال تعویق دربی و اینکه آیا از تعطیلات لیگ برتر استقبال می‌کند و آن را به سود تیم می‌داند یا خیر، پاسخ داد: بدترین موضوع این است که فردا آخرین بازی ماست، و دو روز دیگر بازیکنانم باید به استراحت بروند، اما نمی‌دانم باید چند روز استراحت کنند. نمی‌دانیم بازی بعدی استقلال چه زمانی برگزار می‌شود، و آیا اصلا قرار است برگزار شود یا نشود. طبق جلسه‌ای که با رضا عنایتی داشتیم و صحبتی که کردیم قرار بود در مورد نفرات دعوت‌شده به تیم امید، به ما نامه مکتوب بدهند تا من موافقت کنم، اما اگر شرایط اتفاق‌افتاده به این شکل نباشد، قطعا ما هم همکاری نمی‌کنیم. از جلسه‌ای که من با عنایتی داشتم، چندین روز گذشته اما هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ برنامه‌ای به ما ندادند. من هم بازیکنان خود را به جایی که به من نه، بلکه به تیم و باشگاه ضربه بزند، تقدیم نمی‌کنم. اولویت من تیم ملی و همه چیز برای من استقلال است. 

*منظورتان از بازی هجومی، یعنی ۱۱ مهاجم درون زمین بگذارم؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است استقلال با ترکیب هجومی وارد زمین شود، عنوان کرد: منظورتان از هجومی این است که ۱۱ مهاجم درون زمین بگذاریم؟ 

* خدا را شکر خبرها از تیم بیرون می‌رود!

نکونام در واکنش به این موضوع که به نسبت بازی با سپاهان، تیمش با ترکیب هجومی‌تری به زمین برود، گفت: هیچ رویکردی در فوتبال وجود ندارد. فقط می‌خواهیم در زمین زحمت بکشیم و بازی را ببریم. چیزی هم نداریم که بخواهیم کار عجیب و غریبی انجام دهیم. همه چیز هم مشخص است. همه ایران ترکیب و همه چیز استقلال را می‌دانند. افرادی هم که ندانند، خدا را شکر خبرها بیرون می‌رود. 

*فرصت سوزی مطهری؟ بازیکن خود را با یک بازی نمی‌سنجم

سرمربی تیم فوتبال استقلال در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده علیه ارسلان مطهری به دلیل فرصت‌هایی که در بازی با سپاهان از دست داد، با توجه به اینکه این تیم ضعف گلزنی دارد و احتمال دارد یک مهاجم خارجی به جمع آبی‌پوشان اضافه شود، گفت: او زحمت خود را کشیده است. مطمئن باشید، هیچ بازیکنی دوست ندارد وقتی توپ جلوی پایش می‌افتد آن را گل نکند و یا آن را لو بدهد. ارسلان بهترین عملکردش را داشته، اما در بازی با سپاهان، روز از دست دادن فرصت‌هایش بود. او بازیکن مفیدی است و بهترین عملکرد را در استقلال داشته، هر موقع بازی کرده زحمت خود را کشیده، هیچ ایرادی وجود ندارد. بازیکن خود را با یک بازی نمی‌سنجم، به این خاطر که مطهری برای ما یک بازیکن کلیدی است.

وی ادامه داد: اگر نیاز باشد بازیکنی را به عنوان جانشین یا مهاجم جدید بگیریم، به این دلیل است که کیفیت تیم را بالا ببریم و نفرات بیشترین در پست‌های حساس و حیاتی داشته باشیم. مطهری نیز مثل همه بچه‌ها زحمت خود را کشید اما شاید مقابل سپاهان روز خوبی نداشت. 

*به کوپال ناظمی هم گفتم، از هواداران استقلال عذرخواهی کنید

نکونام در مورد اشتباهات داوری علیه استقلال در سه بازی اخیر، و به سود برخی تیم‌ها و اینکه باشگاه نسبت به این موضوع اعتراض زیادی نداشته است، گفت: به هیچ کس بدهکار نیستم و از کسی هم طلبکار نیستم. از حق خودم، بازیکنان و تیمم دفاع می‌کنم. آن تیم می‌خواهد هرجا باشد؛ در نساجی،‌ فولاد و خونه به خونه بابل هم همین شرایط وجود داشت. از حق تیم هرجا که مربیگری کنم، دفاع خواهم کرد. استقلال سه بازی انجام داده که اشتباهات داوری علیه‌اش بوده است. صادقانه بگویم؛ غیر از هفته اول که موعود بنیادی‌فر از داوران خوب ما قضاوت کرد، در دو بازی دیگر، داوری‌ای وجود نداشت که بخواهد شرایط دو تیم را رعایت کند. مقابل سپاهان که کاملا مشخص بود. پس از بازی هم به کوپال ناظمی گفتم اگر اشتباه کرده‌اید، از هواداران استقلال عذرخواهی کنید. هرچند که این کار حرفه‌ای نیست اما رئیس کمیته داوران پس از یک بازی سریع کمک‌داور را محروم می‌کند، برای ما هم اشتباه شده است.

*برخی به جای ارتباطات و ... منافع استقلال را معامله می‌کنند

سرمربی تیم فوتبال استقلال اظهار داشت: صادقانه بگویم پس از پایان بازی در همان لحظه انتقادی می‌شود و کار تمام خواهد شد. نگاه من این است، اما سال گذشته که من هم در این تیم نبودم، استقلال بیشترین ضرر را از داوری کرده است. هواداران، تیم و بازیکنان عادت کرده‌اند. می‌دانیم باید با این شرایط سخت کنار بیاییم. نکته بعدی هم این است که همه تیم‌ها وسط، قبل و بعد از بازی بیانیه می‌دهند. یک باشگاه محترمانه و دیگری تندتر. ما می‌گوییم فدراسیون،‌ اما می‌گویند ما با فدراسیون کاری نداریم. می‌گوییم کمیته داوران، باز هم می‌گویند؛ با کمیته داوری کاری نداریم. می‌گوییم فلان باشگاه کار غیرقانونی کرده، اما می‌گویند ما با اینها...، منافع استقلال چه می‌شود؟ همه برای منافع استقلال اینجا هستیم. سر منافع این تیم با برادرانم و پدرم که استقلالی هم هستند، شوخی ندارم، اما اینجا برخی به جای ارتباطات، صحبت‌ها و چیزهایی که هست، منافع استقلال را معامله می‌کنند. 

*ارتباط مدیریت با کادرفنی استقلال، فوق العاده است! 

وی در مورد اینکه آیا بین وضعیت مدیریتی، رسانه‌ای و کادر فنی استقلال هماهنگی وجود دارد، گفت: فوق‌العاده است! اصلا چنین اتفاقاتی را باور نمی‌کنید. واقعا سابقه نداشته که چنین ارتباطاتی را در فوتبال‌مان ببینیم! عالی است! 

*زمین آزادی خیلی چاله دارد و ما هم گله مند هستیم

نکونام در مورد اینکه با توجه به گلایه‌های بازیکنان پرسپولیس از شرایط زمین ورزشگاه آزادی، آیا نسبت به این موضوع در بازی فردا نگرانی ندارد، گفت: واقعا به جز ورزشگاه آبادان که شرایط خوبی داشت، وضعیت زمین در اصفهان و دیدار مقابل ملوان در ورزشگاه آزادی خوب نبود. استادیوم آزادی یک ورزشگاه ملی است که تیم ملی در آن بازی می‌کند. مهم‌ترین مسابقات فوتبال ما در آن برگزار شده و همیشه سعی کرده‌اند که کیفیت خوبی داشته باشد، اما اکنون واقعا کیفیت خوبی ندارد و چمن را بلند نگه می‌دارند تا تصاویر تلویزیونی خوب نمایش داده شود. زمین آزادی خیلی چاله دارد، خودمان هم از این موضوع گله‌مند هستیم اما نمی‌دانم چرا و به چه دلیل این زمین شرایط خوبی ندارد. 

*نمی توانم دروغ بگویم، دو بار مربیان اسپانیایی را از هتل بیرون کردند

سرمربی تیم فوتبال استقلال در خصوص اینکه آیا اخراج مربیان اسپانیایی از هتل به دلیل مشکلات مالی باشگاه و پرداخت نشدن هزینه اجاره اتاق‌ها در هتل صحت دارد، پاسخ داد: دو بار این مربیان اسپانیایی را از هتل بیرون کردند. دوست نداشته باشید اینجا بنشینم و دروغ بگویم. امیدوارم کسی این درخواست را از من نداشته باشد، اما دو بار این اتفاق افتاده که آنها را از هتل بیرون کرده و با قفل کردن در اتاق، بدون وسیله سر تمرین آمدند. این مربیانی که کنار ما هستند، به خاطر احترام و شرایطی که سال‌ها با آنها داریم، سر تمرین هم آمده‌اند و همچنان می‌آیند، اما اتفاقاتی افتاد که واقعا خودم شرمنده شدم. به هر تیمی می‌روم می‌گویم خارجی‌ها میهمان ما هستند. اگر چندین سالی که در اسپانیا بازی کردم به من بی‌احترامی می‌شد،‌ چنین توقع داشتم، اما این دوستان همیشه به من لطف داشتند و مورد حمایت‌شان بودیم.

وی خاطرنشان کرد: همیشه مورد لطف و حمایت این دوستان اسپانیایی بودیم. شاید اوایلی که آنجا رفته بودم باورش سخت بود که یک ایرانی در این کشور بازی کند، اما با آغوش باز، بازیکنان تیم اوساسونا و همین مربیانی که هم اکنون در کنار استقلال حضور دارند، من را می‌بردند و می‌آوردند. این مربی جلوی هتل می‌آمد و من را با خودش می‌برد. این کار به خاطر احترام و میهمان‌نوازی‌اش بود. ما هم باید چنین کاری انجام بدهیم. ما هم باید این کار را نسبت به همه خارجیانی که در کشورمان هستند انجام دهیم زیر وظیفه‌مان است. ایرانی‌ها به میهمان‌نواز بودن معروف هستند، اما در دو هتلی که این خارجی‌ها بودند چنین اتفاقی افتاده است. 

*من که گفتم شرایط خوب است، شما باور نکردید!

نکونام در پاسخ به این سوال که با توجه به تکذیب خبر اخراج مربیان اسپانیایی از طرف باشگاه، آیا فضا در آینده بین او و باشگاه سنگین نخواهد شد، گفت: من که گفتم شرایط خوب است، شما باور نکردید! 

*در حال حاضر دروازه بان سوم ما بهزاد غلامپور است

سرمربی تیم فوتبال استقلال در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا جدایی سینا سعیدی‌فر و آریا برزگر با رضایت او بوده است، گفت: تاکید کردم باید سعیدی‌فر در استقلال بماند. هیچ تیمی در دنیا نیست که با دو دروازه‌بان تمرین کند. در حال حاضر دروازه‌بان سوم ما بهزاد غلامپور است! گلر خوبی هم هست، اما مقداری ناآماده است. اعتقاد من همیشه این بوده که باید دو دروازه‌بان خوب داشته باشیم. با توجه به تغییر و تحول صورت‌گرفته، گفتیم خدا را شکر که دو دروازه‌بان خوب داریم. امسال با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته خدا را شکر که دو دروازه‌بان درجه یک داریم، اما وقتی لیست بزرگسالان ۱۹ نفره شد مجبور شدیم علیرضا رضایی را به عنوان دروازه‌بان بزرگسال از لیست کنار بگذاریم و محمدرضا خالدآبادی را بگیریم که واقعا آینده درخشانی در فوتبال ایران دارد. با این وجود تاکید کردم سعیدی‌فر را می‌خواهیم، اما دیدیم یک روز فسخ قرارداد بازیکن را داده‌اند و گفتند خداحافظ. گفتم می‌توانید لیست را جابجا کنید، اما نمی‌توانید برگه فسخ قرارداد بازیکن را دستش بدهید، آن هم بدون اجازه من.

* سینا سعیدی فر بدون اجازه من رفته است

وی افزود: سینا بدون اجازه من رفته است و به من می‌گویند بازیکن بگیر. من هم گفتم لطفا یک دروازه‌بان زیر ۲۳ ساله خوب در حد سعیدی‌فر برای من بگیرید در آن حالت از شما تشکر و قدردانی هم می‌کنم. در ادامه گفتم بازیکن بخرید، گفتند پول نداریم چگونه بازیکن بخریم. همه چیز ما که گرفتار پول است. این اتفاق افتاد و سعیدی‌فر جدا شد، اما به من گفته‌اند می‌توانی بازیکن بخری. من هم دنبال این هستم یک بازیکن زیر ۲۳ سال بگیریم. فردا بازی می‌کنیم و دو روز دیگر می‌خواهیم ریکاوری کنیم. بازیکنان جوانان امید می‌آیند، اما اگر دروازه‌بان نداشته باشیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ دروازه بان اصلی ما که ریکاوری نمی‌کند. فقط یک دروازه‌بان ذخیره داریم. چه کاری باید انجام دهیم؟ اگر بخواهیم در آن روز بازی برگزار کنیم، دروازه بانی نداریم.

* دوستان اعلام کردند، آریا برزگر غیرقانونی از تیم رفته است اما...

نکونام تاکید کرد: دروازه‌بان ۲۳ سال بدون اجازه من رفت، و دیگر امیدوارم این اتفاق نیفتد. آریا برزگر هم با استقلال قرارداد بست، اما خود دوستان اعلام کردند او غیرقانونی از تیم رفت و اگر ظرف ۲۴ ساعت بازنگردد، بیانیه می‌دهیم و شکایت می‌کنیم. روز بازی نساجی برایش کارت صادر شد، گفتند نمی‌تواند و اجازه ندارد که بازی کند. او بازمی‌گردد، اما در نهایت بازی کرد و رفت. صحبت‌هایی هم شد که باشگاه درآمد کسب کرده، لنگ یک میلیارد بودیم که آن را کسب کردیم و همه مشکلات حل شد. 

*همه این مسائل برای این است که نکونام از استقلال برود

سرمربی تیم فوتبال استقلال تصریح کرد: همه این مسائل برای این است که نکونام از استقلال برود، از روز اول بنا بر این بود من از استقلال بروم، اما نمی‌روم. به خاطر هواداران و لطفی که از روز اول داشتند. ۱۱ تا ۱۳ بازیکن هم داشته باشم هم کافی است. با تمام کارشکنی‌ها و اتفاقاتی که علیه من انجام دادند، این تیم را ساختیم که باعث خوشحالی هوادارانمان شده است. همین برای من کافی است. برای هیچ کس کار نمی‌کنم و توقعی هم ندارم که کسی برای من کاری انجام دهد. همه باید مثل خود من زحمت بکشند و همه با هم باید خوشحال و ناراحت باشیم. در این فوتبال عمر خود را گذرانده‌ام و اگر قرار باشد چیزی را ندانم و حرف نزم، دیگر هیچ. در زمین هم که مصاحبه کردم گفتم اگر ۱۳ بازیکن داشته باشم کافی است. همین که هوادار از ساخت چنین تیمی خوشحال است و در این شرایط بازیکنان واقعا زحمت کشیده‌اند، در شرایطی که ۱۱ تا ۱۳ نفر هستند، برای من کافی است.

*آرمان رمضانی با پای مصدوم تمرین کرد

وی اضافه کرد: از آرمان رمضانی تشکر می‌کنم، یک روز عضله پایش ضربه خورده بود و نمی‌توانست راه برود، اما به این دلیل که بازیکن نداشتیم از او خواهش کردیم تمرین کند. با پای مصدوم آمد و تمرین کرد و همین برای من کافی است و همین تیم بودن نشان می‌دهد که کار خود را درست انجام داده‌ایم. امید حامدی‌فر بازیکن استقلال است اما سر تمرین نمی‌آید، دلیلش را می پرسم که می‌گویند نمی‌آید. الان باید چه کاری انجام بدهم؟ بازیکنان خودمان را هم نداریم. همه شرایط عالی و تیم فوق‌العاده است. ان‌شاءالله برای جام جهانی می‌رویم.

*حواست به کنفرانس نیست

نکونام در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باید بیفتد که مدیریت و تیم استقلال با هم هماهنگ شود، گفت: حواست به این کنفرانس نیست. همه چیز عالی است، بعد انتقاد می‌کنید. حواست را جمع کن!