سعودی‌ها کلان‌شهری یک تریلیون دلاری می‌سازند!

عربستان سعودی روند درخواست برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ را با میزبانی یک کلان‌شهر جدید یک تریلیون دلاری آغاز کرده است. شهر نئوم توسط شاهزاده محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ به عنوان بخشی از چشم‌انداز کشور در سال ۲۰۳۰ اعلام شد، با این هدف که روند ساخت و ساز تا اواخر دهه تکمیل شود.

این کلان‌شهر دارای یک مرکز صنعتی شناور و شهر بندری و همچنین یک پیست اسکی به نام تروجنا خواهد بود که میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۲۹ را دریافت کرده است. فرودگاه و همچنین خط هوایی در این شهر ساخته خواهد شد: یک ابرساختار آینه‌ای به طول ۱۱۰ مایل، ۵۰۰ متر ارتفاع و ۲۰۰ متر عرض که نئوم را که در نزدیکی دریای سرخ واقع شده، به سایر نقاط پادشاهی متصل می‌کند. همچنین ادعا می‌شود که سعودی‌ها امیدوارند این مسابقات را در تابستان برگزار کنند، اما تورنمنت زمستانی نیز منتفی نیست و ممکن است مانند قطر ۲۰۲۲ بین نوامبر و دسامبر برگزار شود.

اما نگرانی کشورهای اروپایی در مورد سابقه حقوق بشر عربستان سعودی همچنان وجود دارد. عربستان امیدوار بود با کناره‌گیری از نامزدی میزبانی مسابقات ۲۰۳۰، با پیشنهاد مشترک اسپانیا-پرتغال-مراکش حمایت به دست آورد. و در حالی که طبق گزارش‌ها این درخواست رد شده، سعودی‌ها با سایر کنفدراسیون‌ها تماس گرفته‌اند تا از حمایت آنها مطمئن شوند، که شامل امضای یادداشت تفاهم با کنفدراسیون‌های آفریقایی و اقیانوسی و همچنین فدراسیون‌های ملی متعدد از جمله اکوادور، غنا، هند و سنگاپور است. اما حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن پیشنهاد عربستان سعودی، احتمالاً به دلیل سابقه حقوق بشری این کشور مشابه قطر با واکنش شدید جامعه فوتبال مواجه خواهد شد.


عربستان

عربستان سعودی