شایعه بزرگ درباره حسن یزدانی

حسن یزدانی با کسب نهمین مدال جهان و المپیک پشت سر «محمد نصیری» پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ماست. نصیری یک طلای المپیک و چهار طلای جهانی دارد، با یک نقره المپیک و سه برنز جهان و المپیک. یزدانی با یک طلای المپیک و سه طلای جهانی، یک نقره المپیک و سه نقره جهانی و یک برنز جهان تنها به دلیل مرغوبیت مدال نفر دوم است. او البته می‌تواند با کسب دهمین مدال در المپیک ۲۰۲۴ پاریس - با هر مدالی - بالاتر از نصیری بایستد.

یزدانی همین حالا پرافتخارترین کشتی‌گیر ما هم هست اما فقط یک رکورد را ندارد! رکورد پرافتخارترین المپین که در اختیار «هادی ساعی» است.  او دو طلا در المپیک‌های ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن گرفت و در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی هم یک برنز تا بالاتر از همه بایستد. «حسین رضازاده» با دو طلا پشت سر اوست و «غلامرضا تختی» با یک طلا و دو نقره نفر سوم.

یزدانی در ۶ مقابله اخیر با قهرمان آمریکایی «دیوید تیلور» ۵ بار بازنده شده و کم نیستند کسانی که می‌گویند او از نظر روانی قادر به شکست دادن تیلور نیست. پهلوان ما روی تشک هم زورش به این غول آمریکایی نمی‌رسد. روز به روز بر تعداد کسانی که پیشنهاد می‌دهند «کامران قاسم‌پور» همشهری حسن که یک زیرگیر قهار است و به خاطر اقتدار یزدانی مجبور شد به ۹۲ کیلو برود، به وزن خودش برگردد و یزدانی راهی ۹۷ کیلو شود. کامران در جام جهانی به ۹۷ کیلو رفت چرا که وزن او المپیکی نیست و برابر همین اسنایدر باخت. در این صورت ضمن کسب شانس بردن تیلور توسط کامران، یزدانی باید با «کایل اسنایدر» در ۹۷ کیلو روبرو شود. او کیست؟

در صدر جدول پرافتخارترین کشتی‌گیران فعال حاضر در دنیا «عبدالرشید سعدالله اف» تانک روسها ایستاده که ۷ مدال طلای جهان و المپیک دارد. او در پاریس برای سومین طلای المپیک خواهد آمد و امسال برای اولین بار دستش از مدال کوتاه ماند. سعدالله اف یک مدال نقره هم دارد که به همین کایل اسنایدر در فینال جهانی باخت! اما اسنایدر همزاد امریکایی حسن یزدانی ماست. شباهت‌های این دو کشتی‌گیر بزرگ قابل انکار نیست. آنها هر دو از جهانی ۲۰۱۵ لاس‌وگاس وارد عرصه شدند و طی ۹ سال اخیر هرگز بدون مدال به خانه برنگشتند! در المپیک ریو ۲۰۱۶ هر دو قهرمان شدند، در المپیک ۲۰۲۰ توکیو هر دو نقره گرفتند! تا پارسال مدال‌هایشان شبیه هم بود و این رقابت جالب امسال به نفع پهلوان ما تمام شد. اسنایدر سال ۲۰۱۵ با طلا شروع کرد و یزدانی با نقره، وقتی پهلوان ما در جهانی ۲۰۱۸ بوداپست برنز گرفت، اسنایدر خیلی جلو افتاد اما در جهانی ۲۰۲۱ نروژ حسن یزدانی تیلور را برد و کایل اسنایدر در فینال باخت تا مرغوبیت مدال آنها برای اولین بار به نفع پهلوان ما تغییر کند.

شایعه بزرگ درباره حسن یزدانی

شکست یزدانی در جهانی ۲۰۲۲ و طلا گرفتن اسنایدر آنها را از هر نظر برابر کرد؛ چهار طلا (یک المپیک سه جهانی) سه نقره (یک المپیک دو جهانی) و یک برنز جهانی! و امسال دوباره در همان شهر بلگراد اسنایدر به تاج الدینف جوان باخت تا برنز بگیرد اما یزدانی تا فینال رفت و نقره گرفت تا بار دیگر در کیفیت مدال بالاتر از غول آمریکایی قرار گیرد. اسنایدر دو سال قبل تا چند ثانیه به آخر کشتی به گلیج باخته بود - همان اتفاقی که امسال برابر تانک روس‌ها تکرار شد - اما در تمام این سال‌ها به هیچ کشتی‌گیر ایرانی نباخته است. سبک کشتی او قدرتی و تقریباً مشابه حسن یزدانی ماست، با این تفاوت که تکنیک پهلوان ما را ندارد اما زورش کمی بیشتر است!

البته که در فاصله چند ماه تا المپیک رفتن به وزن بالاتر یک ریسک بزرگ است. ریسکی که بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو کاردست یزدانی داد و به تیلور در کرمانشاه باخت، همان باخت اول که او را تبدیل به گربه سیاه پهلوان ما و چهار مدال طلای جهان و المپیک او را به نقره تبدیل کرد...