اتهام مالی کار دست منچستر سیتی و چلسی داد

تحریم‌های شدیدی که اتحادیه لیگ برتر انگلیس علیه اورتون اعمال کرده، بحث جدیدی را در فوتبال بریتانیا باز کرده است. اینکه آیا این سازمان می‌تواند با منچسترسیتی و چلسی، تیم‌هایی که پرونده‌های کنترل مالی معلق دارند، با همان شدت رفتار کند یا خیر. جریمه‌ای که باعث شد تا اورتون با کسر 10 امتیاز، بزرگترین جریمه تاریخ لیگ برتر را تجربه کند.

اگر اورتون فقط برای یک مورد تخلف این مجازات ورزشی را دریافت کرده باشد، منچسترسیتی با 115 پرونده در دست بررسی چه باید بکند؟ این سوالی است که عموم مردم انگلیس می‌پرسند. 

استفان بورسون، وکیلی که به سیتی در این زمینه مشاوره می‌دهد، معتقد است که این تصمیم عواقب خطرناکی ایجاد می‌کند. او در توییتی نوشت: «از نظر من، 10 امتیاز برای اورتون برای یک نقض ساده FFP سخت به نظر می‌رسد. اما این موضوع را تقویت می‌کند که تحریم‌ها علیه سیتی (در صورت اثبات) و اکنون علیه چلسی (در صورت جمع‌آوری و اثبات پرداخت‌های ثبت نشده) می‌تواند منجر به سقوط شود.»

بورسون اضافه کرد: «یک چیز مسلم است، با توجه به بزرگی این تحریم ورزشی، در مورد چلسی مبنی بر اینکه آنها می‌توانند سود و پایداری مالی را نقض کنند و صرفاً جریمه مالی را به عنوان هزینه بپذیرند، باید بازنگری فوری شود. پنجره ژانویه ممکن است جالب باشد. حتی در بهترین سناریو، آنها دیگر نمی‌توانند مطمئن باشند که بتوانند پاندمی کرونا را بهانه کرده و یه این طریق یک کمیسیون مستقل را متقاعد کنند.»

اتهام مالی کار دست منچستر سیتی و چلسی داد

ترس واقعی
مارتین زیگلر، روزنامه‌نگار نشریه تایمز، اطمینان داده است که سقوط سیتی و چلسی یک گزینه واقعی است:«من فکر می‌کنم اگر اتهامات آنها ثابت شود، عواقبش برای منچسترسیتی و چلسی بسیار جدی‌تر خواهد بود. منظور من این است که منچستر سیتی 115 اتهام دریافت کرده در حالی که اورتون فقط یک تخلف داشت. مورد چلسی هنوز تحت بررسی است، بنابراین ما تعداد آنها را نمی‌دانیم.»

او به تاک اسپورت گفت: «این اتهامات وجود دارد. اگر به منچسترسیتی نگاه کنید، اتهامات بسیار بیشتری وجود دارد، اما آنها بسیار جدی‌تر هستند. بنابراین، منچسترسیتی یک ترس واقعی از سقوط احتمالی از لیگ برتر خواهد داشت.»

با این حال، زیگلر اطمینان می‌دهد که هر دو مورد بسیار پیچیده هستند و در کوتاه مدت حل نمی‌شوند. او به تایمز گفت: «احتمال دارد که پرونده سیتی حداقل تا دو سال حل و فصل نشود.»

تحقیقات چهار ساله
منچسترسیتی از سال 2009 تا 2018 به مدت 4 سال در مورد امور مالی خود مورد بررسی قرار گرفت و همچنین متهم به عدم همکاری بود. وکلای لیگ برتر معتقدند سیتی از افشای منبع واقعی درآمد خود خودداری کرده است. اینکه این پول‌ها از طرف حامیان مالی بوده یا از طریق مالکان باشگاه در ابوظبی آمده است.

جریمه یوفا علیه چلسی
در همین حال، یوفا چلسی را به دلیل "فقدان اطلاعات مالی خاص" در دوران تصدی آبراموویچ 10 میلیون یورو جریمه کرد و لیگ برتر همچنان در حال بررسی دوره 2012 تا 2019 است تا ببیند آیا آنها قوانین لیگ را نقض کرده‌اند یا خیر.

این هفته پس از افشای اسناد فاش شد که میلیاردر روسی قوانین اقتصادی را زیر پا گذاشته است، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ممکن است مجازات بیشتری برای آبی‌ها در نظر گرفته شود.

اتهام مالی کار دست منچستر سیتی و چلسی داد
طبق گزارش گاردین، اسنادی که از پرداخت مبالغی بیش از ۱۰ میلیون پوند خارج از حساب باشگاه به اشخاصی چون مدیر برنامه هازارد، کونته، برتراند ترائوره و اتوئو و برخی مدیران باشگاه در زمان مالکیت رومن آبراموویچ، منتشر شده احتمال دارد به کسر امتیاز از این تیم در لیگ برتر منجر شود.

بر اساس این گزارش، در زمان حضور رومن آبراموویچ، مالک روس، پرداختی‌های متعددی به برخی مدیران برنامه و مربیان و بازیکنان انجام شده که در حساب‌های باشگاه چلسی نیامده است. مدیران کنونی چلسی این اسناد را به صورت داوطلبانه در اختیار اتحادیه فوتبال انگلستان قرار داده و حالا ممکن است همین اسناد به بهای کسر امتیاز از آبی‌پوشان لندنی تمام شود.

موضوعی که با قوانین فرپلی مالی یوفا در تعارض است. هرچند فیفا پیش‌تر چلسی را به دلیل تخلف از این قوانین با جریمه سنگین مواجه کرده بود، اما با توجه به اینکه سطح اختیارات این نهاد به اسناد ۳۶ ماه قبل محدود می‌شود، رسیدگی به این موارد در صلاحیت

یوفا نیست و اتحادیه فوتبال انگلیس به آن می‌پردازد.

فقط دو سابقه قبلی
تنها از دو باشگاه دیگر در تاریخ لیگ برتر امتیاز کسر شده است. از میدلزبرو به دلیل نیمه تمام گذاشتن بازی مقابل بلکبرن در طول فصل 197-1996 سه امتیاز کسر شد، در حالی که در سال 2010 پورتسموث به خاطر مشکلات مدیریتی، با کسر 9 امتیاز مواجه شد و هر دو باشگاه نتوانستند از سقوط اجتناب کنند.