تجارت پنهان رونالدو افشا شد

کریستیانو رونالدو در طول دوران افسانه‌ای فوتبال خود به ثروت زیادی در زمان حضور در تیم‌های منچستریونایتد ، رئال‌مادرید و یوونتوس دست یافت. اما انتقال او در سال ۲۰۲۳ به فوتبال عربستان و باشگاه النصر، درآمدی ۱۷۳ میلیون پوندی را نصیب فوق ستاره پرتغالی کرد و البته ثروت و درآمد او را تقویت کرد.

این ستاره ۳۸ بابت سرمایه‌گذاری ثروت خود در تجارت‌های مختلف معروف است و همین سرمایه‌گذاری‌ها باعث شده او یک مجموعه تجاری گسترده را در اختیار داشته باشد. به نظر می‌رسد که علائق تجاری کریستیانو با ورود او به دوران پایانی فوتبالش در حال افزایش است تا این اطمینان خاطر باری ستاره پرتغالی ایجاد شود که زمانی که در نهایت تصمیم به آویختن کفش‌های خود می‌کند، چیز‌های زیادی برای نگه داشتن و مدیریت دارد.

جدیدترین سرمایه‌گذاری رونالدو ماه گذشته بود که نام او در فهرست گروهی از سرمایه گذارانی دیده شد که کمپانی رسانه‌ای پرتغالی کافینا را در اختیار گرفته‌اند. رونالدو جزو یکی از ۱۱ سرمایه‌گذاری بود که این کمپانی رسانه‌ای بزرگ را با مبلغ حود ۵۷ میلیون خریدند تا امتیاز آن در اختیار گروه «اکسپرسو لیوره» قرار گیرد. این مجموعه رسانه‌ای پرتغالی شامل روزنامه «کوریو دا مانیا» است که پرتیراژترین روزنامه پرتغال با فروش بیش از ۱۱۰ هزار نسخه در روز به شمار می‌رود. روزنامه ورزشی «رکورد»، روزنامه رایگان دستاک و روزنامه اقتصادی «ژورنال د نگوسیوس» نیز زیر نظر گروه رسانه‌ای کافینا فعالیت می‌کنند و البته این کمپانی شامل یک شبکه تلویزیونی و چندین مجله نیز است. گزارش‌ها در پرتغال حاکی از آن است که رونالدو بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سهام این کمپانی را در اختیار دارد.

نکته عجیب اینجاست که رونالدو در دوران فوتبال خود درگیری‌های زیادی با گروه رسانه‌های کافینا داشته طوری که ۱۱ بار از این کمپانی و رسانه‌های مختلف آن شکایت کرده است. یکی از این موارد مربوط به ماجرای به دنیا آمدن پسر بزرگش بود که رونالدو بابت نقض قوانین حریم شخصی، گروه رسانه‌ای کافینا را به دادگاه کشاند.

سال ۲۰۱۴ کریستیانو از پاسخ به سؤال روزنامه کوریو دا مانیا در یک کنفرانس مطبوعاتی خودداری کرد چرا که این روزنامه در آن زمان نوشته بود که رونالدو تاثیر بدی در اردوی تیم ملی پرتغال داشته است. کریس در آن زمان گفت: «من هیچ احترامی‌برای آن روزنامه قائل نیستم، چون مدام از خودش خبرسازی می‌کند، جنجال سازی می‌کند و در حال به هم زدن رابطه‌هاست و قصد دارد جو بدی در تیم ملی ایجاد کند. از زمانی که من کارم را در تیم ملی شروع کردم آن‌ها به طور مداوم به تیم ملی پرتغال حمله می‌کنند.»

مورد مشهور دیگر مربوط به پرتاب کردن میکروفون گزارشگر شبکه CMTV در رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ از سوی رونالدو بود. اما رونالدو با سرمایه‌گذاری دراین کمپانی رسانه‌ای نشان داد که همه اختلافات گذشته را فراموش کرده و برای اینکه حسن نیت خود را ثابت کند نیز در همین ابتدا افزایش حقوق ۱۲۵۰ یورویی را برای همه کارکنان این مجموعه در نظر گرفته است.

این البته اولین ورود رونالدو به دنیای رسانه نیست چرا که او پیش از این و در سال ۲۰۱۷ نیز بخش عمده‌ای از سهام شبکه دیجیتالی Thing Pink را خرید و نام کمپانی را به ۷EGEND تغییر داد. این شرکت می‌گوید که بر ارائه استراتژی‌ها، محصولات و راه حل‌ها در صنعت ورزش تمرکز دارد. باشگاه‌های بزرگ اروپایی مثل پورتو و والنسیا از جمله مشتریان ۷EGEND هستند و البته فدراسیون فوتبال پرتغال نیز با این مجموعه همکاری می‌کند. مجموعه ۷EGEND همچنین از پلتفرم CR۷ Fitness Crunch رونالدو نیر پشتیانی می‌کند، پلتفرمی که ادعا می‌کند ورزش، تناسب‌اندام و سلامتی را به هم مرتبط می‌کند.

کاشت مو

یکی دیگر از تجارت‌های رونالدو که در چند ماه اخیر زیر ذره‌بین قرار گرفته است مربوط به کلینیک‌های کاشت مو به نام «کلینیک پزشکی اینسپاریا» است که رونالدو مالکیت مشترک آن را برعهده دارد و البته طبق اخبار منتشر شده توسط اداره مالیات در اسپانیا تحت بازرسی قرار دارند و دچار مشکل شده‌اند.

گزارش‌های رسانه‌های اسپانایی حاکی از آن است که پرونده‌ای علیه این کلینیک‌های کاشت مو پس از صدور چندین فاکتور بدون مالیات بر ارزش افزوده برای صد‌ها مشتری بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ باز شده است. ادعای این کلینیک در دفاع از خود این بود که آن‌ها در زمینه مسائل مربوط به بیماری‌ها که معاف از مالیات هستند صدور فاکتور نداشته‌اند و در موارد مربوط به زیبایی چنین کاری را انجام داده‌اند. با این حال وزارت خزانه داری اسپانیا ادعا کرده که کاشت مو «صرفاً برای اهداف زیبایی شناختی» انجام می‌گیرد و بنابراین قیمت آن‌ها باید شامل مالیات بر ارزش افزوده باشد که در حال حاضر در اسپانیا ۲۱ درصد است. کلینیک‌های متعلق به رونالدو مسئولیت این روند را به وکلا واگذار کرده‌اند، اما اصرار دارند که تمام قوانین و مقررات را رعایت کرده‌اند.

اینسپاریا در مجموع دارای ۱۲ کلینیک در اسپانیا هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به شهر‌های بارسلونا و مادرید اشاره کرد و همچنین شعباتی در در پرتغال و میلان دارند.

مجموعه هتل‌ها

رونالدو همچنین در سال ۲۰۱۵ با گروه Pestana مستقر در مادیرا وارد تجارت شد که متعلق به دیونیسیو پستانا میلیونر پرتغالی است و توسط پدرش مانوئل تأسیس شده است. این گروه گردشگری و تفریحی همچنین دارای مجموعه‌ای از هتل‌ها در سراسر پرتغال بود، اما با رونالدو در یک شراکت ۵۰/۵۰ وارد همکاری شدند تا مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای خود را تحت برند CR۷ عرضه کنند. 

پنج هتل تا به امروز رونمایی شده‌اند که دو تا از آن‌ها در پرتغال و شهر‌های لیسبون و فونچال هستند، در حالی که این زنجیره شامل یک هتل در میدان تایمز نیویورک و همچنین در شهر‌های مادرید و مراکش است. رونالدو در مراسم رونمایی از اولین هتل خود در سال ۲۰۱۶ گفت: «اولین Pestana CR۷ باید در فونچال شهر من می‌بود و این یک افتخار بزرگ برای من است. این نشانگر ورود من به یک حوزه کاملاً جدید است. این پروژه جدید در چهار گوشه جهان به موفقیت بزرگی دست خواهد یافت.»

جای تعجب نیست که این هتل‌های CR۷ وعده لوکس بودن را به مشتریان خود می‌دهند و مدعی هستند که مهمانانشان از سبک زندگی که شایسته آن هستند لذت خواهند برد. هتل شعبه فونچال دارای استخری صورتی رنگ، سالن بدنسازی، سونا و جکوزی در فضای باز است، در حالی که مهمانان از موزه کریستیانو رونالدو بازدید رایگان می‌کنند. همچنین ادعا می‌شود که جلسات تمرینی در سالن بدنسازی روباز هتل نیز برای مسافران در نظر گرفته می‌شود. عجیب نیست که ورزش به عنوان موضوع اصلی هر یک از هتل‌های CR۷ در نظر گرفته شده است، و البته همه اتاق‌های هتل نیویورک تحت تأثیر رنگ‌ها و هنر پرتغالی نیز هستند. ششمین هتل از این مجموعه نیز قرار است در سال ۲۰۲۷ در پاریس افتتاح شود.

کسب و کار هتلینگ رونالدو در کنار روی امپراتوری املاک موجود او بنا شده است، به طوری که اسطوره فوتبال خانه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون پوند در ریویرای پرتغال ساخته است. این خانه در یک قطعه زمین بزرگ در ساحل غربی پرتغال قرار دارد. امپراتوری املاک او همچنین شامل یک بلوک آپارتمانی هفت طبقه در فونچال است که مادرش دولورس ۶۶ ساله و برادرش هوگو در آن زندگی می‌کنند.

رونالدو

کریس همچنین دارای یک ویلا در تورین، یک عمارت ۴.۸ میلیون پوندی در نزدیکی مادرید و یک خانه تفریحی خیره کننده در ماربیا اسپانیا است. در سال ۲۰۲۰ در طول همه‌گیری کووید، رونالدو گران‌ترین آپارتمانی را که تا به حال در لیسبون فروخته شده است را با پرداخت ۶.۵ میلیون پوند خرید.

سبک زندگی

تجارت گسترده رونالدو با رویکرد سبک زندگی و با برند CR۷ همچنین شامل عینک CR۷، کفش CR۷، لباس زیر CR۷ و عطر‌های CR۷ است. بر اساس گزارش‌ها، تصمیم برای تعطیلی فروشگاه CR۷ در مادیرا در سال گذشته، بر این برند تأثیری نداشته است. رونالدو همچنین دارای قرارداد مادام العمر با غول پوشاک ورزشی آمریکایی «نایکی» و یکی از تنها سه ورزشکاری است که این امتیاز را دریافت کرده است.

با توجه به موقعیت افسانه‌ای رونالدو، او تا مدت‌ها پس از بازنشستگی نهایی از فوتبال نیز برای شرکت‌های بزرگ تجاری جذاب خواهد بود، زیرا این ستاره سفیر تبلیغاتی برند‌های بزرگی مانند آرمانی، کلیر، کاسترول، تگ هویر و ... نیز بوده است.

با توجه به اینکه مجله اقتصادی فوربس امسال درآمد تجاری رونالدو را ۲۶۰ میلیون دلار تخمین زده است بعید به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری‌های تجاری او به این زودی متوقف شود.