محمدرضا ساکت را ساکت کردند؟

حالا دیگر فرقی نمی‌کند که سپاهان با چقدر تلفات، در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به مرحله بعدی رسیده و یا در لیگ برتر چگونه توانسته همچنان شرایط خود را حفظ کند؛ مسئله آن است که این باشگاه، با شخصیت مدیریتی، مدیریت بحران و قدرت تیمی، بعد از 11 سال، به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کرد... درست در همان دورانی که محمدرضا ساکت ، مدیرعاملی که این روزها شایعه برکناری‌اش به گوش می‌رسد، تیم آسیایی آن دوره را تکمیل کرده بود.

پرافتخارترین تیم ایرانی در دهه هشتاد، حالا در مسیر دوباره افتخارآفرینی قدم برداشته، نه که چیزی قطعی به نظر برسد، اما واکاوی تغییرات سه‌سال گذشته سپاهان که با زوج ترکیبی محمدرضا ساکت-محرم نویدکیا آغاز شد، حالا با ترکیب ساکت- ژوزه مورایس به مسیر خود ادامه می‌دهد.

سپاهان پرافتخارترین تیم دههٔ ۱۳۸۰ فوتبال ایران و اولین باشگاهی در تاریخ لیگ فوتبال ایران است که توانست در فصل ۹۱-۱۳۹۰ برای سومین دوره پی‌درپی قهرمان لیگ برتر شود. همچنین نخستین باشگاه در تاریخ لیگ فوتبال ایران بوده که توانسته در دو دوره پیایی قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شود.

سپاهانی‌ها در شرایطی که دهه هشتاد فوق‌العاده‌ای داشتند، در دهه نود با انواع و اقسام مسائل مواجه شدند و نتوانستند به اندازه دهه قبل آن، موفقیت کسب کنند. بازگشت دوباره ساکت به سپاهان و سه سال مدعی اصلی قهرمانی بودن این تیم، باعث شده این روزها بسیاری سپاهان امروز را بی‌شباهت به سپاهان دهه هشتاد ندانند.

تیمی که پس از اتمام ماموریت محرم نویدکیا با یک‌مربی نام‌آشنا قراردادی سه ساله امضا کرد تا ذهن خود را از نظر مباحث تاکتیکی به مدت سه سال، بیمه کند.

با نگاه به عملکرد طلایی‌پوشان در پایان 11 هفته لیگ برتر (البته با دو بازی معوقه) و همچنین 6 هفته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، به خوبی می‌توان متوجه این مسئله شد که سپاهانِ امسال، درگیر پروژه‌های سنگین و البته از پیش برنامه‌ریزی‌شده بسیاری بود که باعث شد این باشگاه با انواع و اقسام مشکلات بسیار دست و پنجه نرم کند. حال آنکه امروز و در میانه‌های فصل، به عنوان تنها تیم صعود کننده به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا خود را ثابت کرده و در لیگ برتر با دو بازی کمتر، در تعقیب صدرنشینی است.

محمدرضا ساکت را ساکت کردند؟

اول: فصل نقل و انتقالات

پروژه حفظ پیام نیازمند در سپاهان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فوتبالی طلایی‌پوشان در فصل جاری بود. دروازه‌بان ملی‌پوش سپاهان که حضور قرضی‌اش در جمع بازیکنان تیم اصفهانی نگرانی بسیاری برای سپاهانی‌ها به وجود آورد، در شرایطی که گفته می‌شد به دلیل اختلافات بیرانوند و باشگاه پرسپولیس، پیشنهاداتی از سرخ‌پوشان پایتخت هم دارد، در فرایندی سخت و پیچیده و مذاکرات سنگینی که گفته می‌شد یکی دو هفته به طول انجامید، سرانجام سپاهانی شد تا خرداد طلایی‌پوشان، با حفظ این سنگربان ملی‌پوش سپاهان همراه باشد. 19 خرداد امسال، سپاهان خبر قرارداد نیازمند که گفته می‌شد چند روز قبل از آن به نتیجه رسیده و در حاشیه اردوی تیم ملی عکس با پیراهن سپاهان را در دوربین ثبت کرده رسانه‌ای شد تا اولین صید ساکت و طلایی‌پوشان در جراید ورزشی، خودی نشان دهد. حواشی بعد از امضای قرارداد نیازمند و شایعات رقم قرارداد یک میلیون دلاری او اما از جمله مواردی بود که سپاهان را تا هفته‌ها وارد حاشیه‌های مختلفی کرد. حاشیه‌هایی که البته سپاهانی‌ها توانستند با انتشار رسمی رقم رضایت‌نامه او، از کنارش عبور کنند.

معمولاً کار نقل و انتقالات سپاهان از بهمن و اسفند و اواخر سال قبل اتفاق می‌افتد و خیلی از قراردادها در فصل نقل و انتقالات، صرفاً رسانه‌ای می‌شود. امسال اما با توجه به سه سال نزدیکی طلایی‌پوشان به قهرمانی، فشار سنگینی از جانب هوادارای به باشگاه اصفهانی برای جذب برخی بازیکنان وارد شد و عملاً اسامی مختلفی پیرامون این باشگاه شنیده می‌شد.

سپاهان، ژوزه مورایس و محمدرضا ساکت امسال با فشار سنگینی از جانب هواداران در خصوص جذب مهرداد محمدی مواجه شدند که البته پس از چندین هفته سنگین، این پروژه نیز عملاً کنار رفت تا فاز نقل و انتقالات باشگاه اصفهانی به سمت رونمایی از بازیکنان جدید حرکت کند.

بعد از انتشار یک ویدئوی هیجانی از سوی روابط عمومی سپاهان، حرف و حدیث‌ها در مورد حضور رضا شکاری، شاه‌ماهی نقل و انتقالات امسال که از نیم‌فصل گذشته شایعه حضورش در جمع طلایی‌پوشان مطرح می‌شد، دوباره به گوش رسید و در نهایت 7 تیر امسال بود که کاوه رضایی و رضا شکاری، به صورت رسمی به عنوان خریدهای طلایی‌پوشان، در خروجی سایت باشگاه سپاهان خودنمایی کردند. البته از بین این دو خرید، شکاری بیش از کاوه رضایی مورد استقبال هواداران قرار گرفت، خصوصاً آنکه باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس نیز به شدت در تلاش برای جذب این ستاره جوان فوتبال کشور بودند. دقیقاً در همین دوره، حاشیه‌های رضایت‌نامه شکاری نیز در بین اهالی رسانه رفته رفته مورد توجه قرار گرفت، حال آنکه گفته می‌شد سپاهانی‌ها برای جذب این بازیکن و رضایت‌نامه او، چیزی نزدیک به 4 میلیارد تومان به صورت علی‌الحساب پرداخت کردند و او را از دستان پرسپولیس ربودند.

اتفاق بزرگ و حاشیه سنگین سپاهان اما 14 تیر 402 به وقوع پیوست. جایی‌ که سپاهان دست روی مهره محبوب تراکتورسازی و هوشنگ نصیرزاده گذاشت و رضا اسدی، ستاره امسال نقل و انتقالات را به جمع بازیکنان خود اضافه کرد. هجمه‌های سنگین بعد از جذب رضا اسدی به حدی بود که تا مدت‌ها تیتر یک رسانه‌های ورزشی به این صید سپاهانی‌ها اختصاص پیدا کرد و کلیدواژه‌هایی مثل «هزینه»، «اسراف»، «بیت‌المال» و سقف بودجه، رفته رفته در بین فوتبالی‌ها بر زبان آمد.

اما درست در روزهای حضور سپاهان در اردوی ترکیه بود که بمب خبری جذب عیسی آل‌کثیر، مهاجم گلزن قرمزپوشان در جمع سپاهانی‌ها به گوش رسید و بعد از 19 تیر و اعلام خبر زردپوش شدن این بازیکن، دوباره تیترها به سمتی رفت که باشگاه پرسپولیس می‌خواست. اینکه سپاهان برای آل کثیر سقف را شکسته و ترکانده است! 

فعالیت نقل و انتقالاتی سپاهان با حضور هادی محمدی در اردوی ترکیه و البته اعلام آن چندین روز پس از قطعی شدن حضورش در این تیم، به پایان رسید، تا حاشیه‌های نقل و انتقالاتی طلایی‌پوشان رفته رفته کمرنگ شود.

دوم: خارجی‌های طلایی‌پوش

موج سنگین خارجی‌های فصل گذشته سپاهان، از دیگر موارد پرفشار و حاشیه‌هایی بود که باید توسط طلایی‌پوشان مدیریت می‌شد. کیفیت ضعیف خارجی‌های فصل گذشته سپاهان و مصدومیت یکی از آنها، سپاهان را وارد حاشیه‌های بسیاری کرد و طبیعی بود که برخی دلال‌ها نیز در این زمینه تلاش‌های بسیاری صورت دادند. طلایی‌پوشان که امسال دست به بیانیه و توییت و مصاحبه شده بودند، هر لحظه علیه این موضوعات واکنش نشان می‌دادند و شکایت و شکایت‌کشی، هر روز از اردوی مدیریتی سپاهان به گوش می‌رسید اما تا هفته‌ها، حضور بازیکن خارجی در سپاهان، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. کار تا جایی رفت که خبر حضور گومیس و ستاره‌های میلیون دلاری، پیرامون این تیم اصفهانی به گوش رسید؛ در نهایت اما برایان دابویی به سپاهان پیوست که تیم اصفهانی به دلیل عدم ثبت قرارداد او، تا هفته‌ها نتوانست از حضور او بهره مناسبی ببرد.

طبیعتاً کنار گذاشتن نیلسون جونیور برای باز کردن سقف قرارداد و جای خالی در لیست سپاهان، کار پیچیده و نیازمند مذاکره‌ای بود که با تعاملات طلایی‌پوشان با سرمربی و البته این بازیکن، به وقوع پیوست. جدایی نیلسون به دلیل کیفیت و اشتباهاتش درون خط دفاعی طلایی‌پوشان، درخواستی بود که هواداران از مدیریت سپاهان داشتند و البته تا هفته دهم، این درخواست مورد اجابت قرار نگرفت!

سوم: جریان فدراسیون

از ابتدای فصل نقل و انتقالات امسال، موضوع سقف بودجه و مواردی در این زمینه بارها مطرح شد اما این موضوع، شکل جدی به خود نگرفت. با جذب رضا شکاری و رضا اسدی و در نهایت جذب چندین بازیکن مطرح توسط سپاهان، موضوع سقف بودجه بارها توسط مسئولان فدراسیون و در رأس آن منصور قنبرزاده مطرح شد.

این مسئله توسط رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی و همچنین هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل تراکتور و سرپرست کمیته تدوین مقررات قانون سقف بودجه فدراسیون فوتبال مطرح شد و به نظر می‌رسید با توجه به نوع خریدهای سپاهان، این پروژه در قبال طلایی‌پوشان اصفهانی بیش از گذشته مطرح شود. سپاهانی‌ها که امسال، رویکرد بستن تیمی در حد قهرمانی را داشتند، با مطرح شدن این موضوع، در خرید یکی دو بازیکن علی‌الخصوص در پست دفاعی دست بسته شدند، چراکه شایعه شده بود کنعانی‌زادگان تا مرحله توافق با طلایی‌پوشان پیش رفته، اما سپاهانی‌ها به دلیل سقف بودجه، از پس هزینه‌های این بازیکن برنیامدند. نمی‌شود گفت که فدراسیون فوتبال به صورت خودخواسته، پروژه فشار بر سپاهان را عملیاتی کرد، اما به نظر می‌رسد فدراسیون با توجه به فشارهای سنگینی که از جانب مدیران عامل دیگر باشگاه‌ها و سایر موارد به وقوع پیوست، در این مسئله، جانب احتیاط را رعایت کرد و ترجیح داد فشار باشگاه‌های دیگر را به سمت سپاهان روانه کند و موج سنگینی علیه ساکت و تیم مدیریتی‌اش وارد کند.

چهارم: افرادی که به هر دلیلی سرمربی آنها را نخواست

خیلی‌ها بودند که امسال از سپاهان جدا شدند. مسعود ریگی، جلال علی‌محمدی، سیدمحمدرضا حسینی و چندین بازیکن دیگر سپاهان امسال با نظر ژوزه مورایس، در کنار سپاهان نماندند. اتفاقاً مسئله این است که با وجود فشارهای بسیاری که برای حفظ این بازیکنان مطرح شد، سرمربی سپاهان جرئت داشت و اعلام کرد که این بازیکنان به کارش نمی‌آیند. این جسارت و جرئت در باشگاه محافظه‌کار سپاهان چندان مسبوق به سابقه نبود اما  ساکت در  با وجود فشارهای سنگین  به حمایت از تصمیمات سرمربی سپاهان پرداخت؛ مربی‌ای که در دوران نبود مربیان باکیفیت خارجی در لیگ ایران، با پیگیری شخص او، راهی سپاهان شده بود

پنجم: بحرانی به نام سرپرست!

رضا فتاحی اگرچه چهره کاربلد و نام‌آشنایی در فوتبال ایران بود اما سپاهان امسال با نظر هیئت مدیره، مهدی سلیمی، از چهره‌های دانشگاهی را به عنوان مدیر جدید تیم اصفهانی منصوب کرد. هواداران سپاهان نیز در ابتدای فصل بارها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با مطرح کردن چهره‌هایی نظیر هادی عقیلی و سیدمهدی سیدصالحی، از آنها به عنوان گزینه مناسب جایگزینی فتاحی نام بردند و در نهایت امروز فتاحی دوباره سرپرست سپاهانی‌هاست و سلیمی به تیم‌های پایه کوچ کرده است.

ششم: هیچ‌کس این دو بازیکن را گردن نمی‌گرفت!

طبیعی بود که بعد از ماجراهای سنگین سقف بودجه و موضوع جرایم سنگین سپاهان و حرف و حدیث‌هایی که به وجود آمد، ثبت قرارداد عیسی آل‌کثیر و برایان دابو برای بازی در مسابقات لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به طول بینجامد. این موضوع آنقدر طولانی شد که برخی حتی خبر جدایی این بازیکنان و انتقال قرضی آنها را اعلام می‌کردند. از 19 تیر که عیسی آل‌کثیر با سپاهان قرارداد امضا کرد تا 10 مهر که کارت بازی این بازیکن در نهایت صادر شد، سپاهان مورد حمله انواع و اقسام رسانه‌ها و مورد هجمه‌های سنگینی قرار گرفت. از مذاکره دوباره اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل پرسپولیس با آل‌کثیر گرفته تا پیغام‌ها و پسغام‌های مختلف برای گرفتن قرضی برایان دابو. سپاهان اما در طول این 2 ماه و 20 روز، بر موضع خود مبنی بر اینکه سقف بودجه را رعایت کرده، پافشاری کرد و در نهایت با اصلاح قرارداد این دو بازیکن، کارت بازی آنها را دریافت کرد.

هفتم: نقره‌داغ سپاهان با طعم کسر امتیاز

در بین روزهای تلخ و پرفشار سپاهان اما، 21 شهریور امسال از روزهای سیاه و به‌یادماندنی در ذهن هواداران این باشگاه قلمداد می‌شود. روزی که سپاهان با حکم سنگین کمیته انضباطی به کسر 4 امتیاز، جریمه 40 میلیاردی و اجبار به اصلاح قراردادهای 6 بازیکن جدید خود محکوم شد و تا چندین روز، فشار سنگینی را متحمل شد.

سپاهان اما پس از آن ساعات تلخ بامدادی و در شرایطی که انتظار می‌رفت حرکات دیگری از خود نشان دهد، با بیانیه ابتدایی، تلاش کرد آرامش خود را به دست آورد و بعد از آن، در یک بیانیه طول و تفصیل‌دار، این حکم را ناعادلانه و ناصحیح خواند.

مدیرعامل، هیئت‌مدیره و منتسبین به باشگاه هم در مصاحبه‌های مکرر درباره این موضوع به بیان مواضع خود پرداختند و از سوی دیگر عوامل فدراسیون هم، دیدگاه‌های خود را درباره این مسئله داشتند و هیچ‌گاه از موضع خود پایین نیامدند؛ هرچند که از یک جا به بعد، موضع سکوت را در پیش گرفتند.

می‌توان گفت، شاید اگر کسی جای بازیکنان، کادر فنی و کادر مدیریتی سپاهان بود، امروز، نه این تیم در اینجای جدول بود و نه نام و نشانی از یک مدعی قهرمانی در آن به چشم می‌خورد.

هشتم: منصور قنبرزاده

تا پیش از امسال، اهالی فوتبال کمتر اسم این مدیر نفتی را حول فدراسیون شنیده بودند. اگرچه تجربه او در نفت تهران و باشگاه‌های دیگر، فوتبالی‌بودنش را تا حدودی تأیید می‌کرد اما حملات مکرر او به سپاهان امسال، باعث شد خاطره تلخی از این مدیر در ذهن هواداران طلایی‌پوش باقی بماند. برخی دعوای امسال سپاهان با فدراسیون را، دعوای ساکت- قنبرزاده عنوان می‌کردند؛ اما به نظر می‌رسد قنبرزاده در نهایت به هر دلیلی، به اصطلاح سکوت را پیشه ساخت!