افشاریان: لغو پنالتی آلومینیوم تصمیم داوران بود نه من

در دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و آلومینیوم اراک در لیگ برتر فوتبال ایران اتفاقی جنجالی رخ داد و حسابی سر و صدا کرد. در دقیقه ۵۵ این بازی داور برخورد مشکوک یونس اکبرپور و یوسف وکیا را پنالتی به سود آلومینیوم تشخیص داد.

پس از اعلام این پنالتی، نیمکت دو تیم با هم درگیر شدند و سپس سکو‌ها شروع به اعتراض و فحاشی به داور کردند. برخی از هواداران نفت آبادان به داخل زمین آمدند تا اعتراضشان به داور را نشان دهند که نیرو‌های امنیتی آن‌ها را به سکو‌ها برگرداندند.

داور هم دو مربی را اخراج کرد تا غائله ختم به خیر شود، اما تصمیم عجیب‌تر و جنجالی‌تر زمانی اتفاق افتاد که داور پس از ۱۳ دقیقه جنجال، پنالتی آلومینیوم را برگرداند و اعلام کرد خطایی صورت نگرفته است!

قبل از اینکه داور از تصمیمش منصرف شود، دوربین‌های تلویزیونی خداداد افشاریان را نشان دادند که در ورزشگاه و از طریق تلویزیون در حال تماشای صحنه پنالتی بود و لحظاتی بعد ناظر مسابقه نشان داده شد که وسط زمین در حال صحبت با تلفن همراهش است. لحظاتی بعد از این صحنه‌ها، داور از تصمیمش منصرف شد تا این شائبه پیش بیاید که افشاریان دستور لغو پنالتی را داده است.

خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران در برنامه شب‌های فوتبالی درباره این اتفاق گفت: با توجه به اینکه من آن بالا تلویزیون داشتم و صحنه‌ها را با ۳۰ ثانیه تاخیر می‌دیدم، اگر می‌خواستم دخالت کنم زودتر به داور می‌گفتم.

وی ادامه داد: پس از اینکه زمانی آن صحنه را پنالتی گرفت، حسن انتظاری، کمک‌داور اول بازی به داور گفت پنالتی نیست. با این وجود زمانی به اعلام پنالتی اصرار داشت. در نهایت طبق هماهنگی داور چهارم، کمک‌داور و داور وسط به دلیل شبیه‌سازی بازیکن آلومینیوم به سود صنعت نفت خطا گرفته شد.

رئیس کمیته داوران اظهار کرد: هیچ‌گونه ارتباطی با داخل زمین و رفعتی نبود و خود داوران تصمیم گرفتند که پنالتی را لغو کنند. من بعد از بازی از رفعتی (ناظر مسابقه) پرسیدم که حین مسابقه با چه کسی صحبت می‌کردی که گویا با سازمان لیگ و سهیل مهدی صحبت می‌کرد و این شائبه به‌وجود آمده که با من حرف می‌زده است.

افشاریان