آنها نخواستند مانع حذف استقلال از آسیا شوند

عباس سرخاب بازیکن سابق استقلال و مهاجم سرزن این تیم در سال‌های گذشته در گفتگو با خبرورزشی، درباره شرایط استقلال در نیم فصل اول مسابقات، جام ملت‌های آسیا و وضعیت مهاجمان این تیم اظهاراتی را مطرح کرد.

اوضاع تیم استقلال در نیم فصل اول را چطور دیدید؟

به نظرم استقلال شرایط خوبی داشت و توانست با شایستگی هرچه تمام‌تر در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر بایستد. این تیم از هر نظر توانست خودش را به هوادارانش اثبات کند.

بیشتر توضیح می دهید.

هم به لحاظ فنی هم به لحاظ اخلاقی هم به لحاظ مرام و معرفت و خلاصه همه جوره تیم استقلال ثابت کرد که یک تیم هوادار محور است. یعنی هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد تا آب در دل هوادارش تکان نخورد. واضح‌ترین مثال صدرنشینی استقلال در پایان لیگ برتر در دوره رفت مسابقات امسال بود. بازیکنان استقلال با تمام توان در شرایطی که همه رقبا برای رسیدن به صدر جدول تلاش می‌کردند زحمت کشیدن و خودشان را در بالاترین نقطه جدول رده‌بندی لیگ برتر به پایان مسابقات دوره رفت رساندند. این بهترین دستاورد برای تیم استقلال و البته هواداران آن بود البته این تنها اقدام مثبت بازیکنان استقلال برای خوشحال کردن هواداران نبود.

دیگر اقدامات بازیکنان استقلال چه بود که می‌خواهید به آنها اشاره کنید؟

به یاد داریم در ارتباط با حضور مهدی هاشمی نسب و بازیکن آرژانتینی در جمع نفرات استقلال باید موضوع تعیین سقف قراردادها و هزینه باشگاه رعایت می‌شد به همین خاطر گروهی از بازیکنان استقلال از جمله روز چشمی که یکی از کاپیتان‌های استقلال بود همراه با کادر فنی مثل نکونام برای اینکه آب در دل هواداران اضطرار تکان نخورد و آنها خوشحال باشند حاضر شدند از قراردادشان کسر کنند تا بتوانند شرایطی برای حضور مهدی هاشمی نسب و بلانکو در جمع نفرات تیم ایجاد کنند. اگر این‌ها فداکاری نیست پس چیست؟ حالا تصور کنید این اتفاقات در دوره و زمانه‌ای رخ داده که در شرایط اقتصادی امروز کشور کسی حاضر نیست از یک میلیون تومان پولش بگذرد چه برسد به یک میلیارد یا بیشتر. اما بازیکنان استقلال باز هم در این قبیل مسائل سرآمد همه فوتبالیست‌های ایران بودند و بار دیگر ثابت کردند برای خوشحالی هواداران و تکان نخوردن استقلال از بالای جدول هر کاری حاضرند انجام بدهند. به نظر من این چیزها حتی از قهرمانی هم بیشتر ارزش دارد. هوادار استقلال این مسائل را از نظر دور نگه نمی‌دارد و می‌بیند که بازیکنش تا چه اندازه برای تیم و باشگاه مایه می‌گذارد و از خودگذشتگی نشان می‌دهد این‌ها ارزش زیادی دارد که نمی‌توان آنها را با پول یا قهرمانی در لیگ برتر به دست آورد.

چه اتفاقی رخ داد که با نیم فصل اول استقلال همراه با این همه اتفاق خوب برای بازیکنان و تیم استقلال بود؟

فکر می‌کنم اتفاقات سال گذشته و شرایطی که برای قهرمان نشدن استقلال رخداد موجب شد تا استقلالی‌ها هر کاری لازم است انجام بدهند تا این فصل تیمشان را به قهرمانی دوباره برسانند. خیلی‌ها معتقد بودند فصل گذشته داوری‌ها به ضرر استقلال بود تا آنجا که در فینال جام حذفی دیدیم حتی گروهی از داوران با بازیکنان تیم پرسپولیس در جشن قهرمانی آنها شرکت کردند همه این‌ها از نظر بازیکنان استقلال دور نماند و در فصل جاری باعث شد تا این انگیزه برای شاگردان جواد نکونام ایجاد شود که بخواهند خودشان را هر طور شده به فوتبال ایران و مسئولان فدراسیون ثابت کنند.

آنها نخواستند مانع حذف استقلال از آسیا شوند

ظاهرا اتفاقاتی هم در رابطه با حذف استقلال از آسیا رخ داده که شاید به این مسائل مربوط باشد نظر شما چیست؟

بله من هم همیشه این سوال را مطرح می‌کنم که اگر قرار بود پول استقلال در فروردین ماه آماده شود و بانک شهر به این باشگاه وام بدهد چرا همین وام را در اسفند ماه ندادند تا استقلال از آسیا حذف نشود. این سوال و سوالات دیگری که در ذهن هواداران و بازیکنان استقلال وجود داشت موجب شد تا شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که استقلالی‌ها در این فصل از هر مشکلی برای رسیدن به موفقیت چشم پوشی کنند.

شرایط برگزاری جام ملت‌های آسیا را چطور می‌بینید و به نظرتان تیم ملی ما تا اینجا چه کار کرده است؟

شکر خدا ما بازی اول تورنمنت را با پیروزی پر گلی پشت سر گذاشتیم که این می‌تواند زمینه ساز موفقیت‌های بعدی باشد. این خیلی مهم است که بتوانیم در شروع یک تورنومنت با قدرت ظاهر شویم. همانطور که دیدید تیم‌های کره و ژاپن هم با بردهای پرگل مسابقات را شروع کردند که این می‌تواند اتفاق مهمی در جام ملت آسیا باشد.

بازی مقابل فلسطین را چطور دیدید؟ به نظرتان تیم ملی ما با اقتدار ظاهر شد؟

همین که در نیمه اول توانستیم تعداد گل قابل ملاحظه‌ای به حریف بزنیم نشان می‌دهد که ما از همون دقیقه ابتدایی جام ملت‌ها با هدف و برنامه پایمان را به زمین مسابقه گذاشتیم. البته تیم فلسطین تا حدی خشن بازی می‌کرد که شکر خدا غیر از شجاع خلیل‌زاده بازیکن دیگری دچار مصدومیت نشد اما جدا از همه این مسائل ما باید در دو بازی آینده هم بهترین امتیازات را بگیریم تا در نهایت خودمان را به دور بعد برسانیم.

وضعیت خط حمله تیم ملی چطور بود؟

همین که سردار آزمون و کریم انصاری فرد با مهدی قایدی توانستند گل بزنند یعنی اینکه بچه‌های خط حمله تیم ملی در شرایط خیلی خوبی قرار دارند و هدف گلزنی آنها بالاست چنین وضعیتی می‌تواند کمک کند تا تیم ملی ما در بازی‌های بعدی با آوراژ گل خوبی به مراحل بالاتر برسد. البته نباید فراموش کنیم که در این دیدار سامان قدوس یکی از بهترین بازیکنان ما بود که البته بهترین بازی خودش را هم برای تیم ملی انجام داد. دوندگی بی امان او در خط هافبک پشت سر مهاجمان توپ گیری و ارسال‌های دقیق به عمق خط دفاعی تیم فلسطین کمک کرد تا ما با پیروزی پرگل مسابقه را به پایان برسانیم. اما یک نکته مهم وجود دارد. باید بدانیم اگر سامان قدوس در این دیدار موفق عمل کرد شاید به خاطر هافبک‌های نسبتاً ضعیف تیم فلسطین باشد. قدوس باید همین شرایط را در دیدار مقابل امارات و حریفان بعدی پرقدرت‌تر هم از خودش نشان بدهد تا بتوانیم با یک وضعیت خیلی بهتر به بازی‌های نهایی و در نهایت قهرمانی برسیم.

حالا که صحبت از خط حمله شد وضعیت خط حمله تیم استقلال را چطور می‌بینید؟

متاسفانه با شرایطی که برای پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه ایجاد شده نمی‌توان گفت باید بازیکن بگیرند. در حالی که من معتقدم استقلال به یک تمام کننده ششدانگ نیاز دارد چون بلانکو در این چند هفته آخر که برای استقلال به میدان رفت نتوانست آن چیزی که ما انتظار داریم را در زمین از خودش نشان بدهد. مهرداد محمدی هم هر چقدر لیگ را خوب شروع کرد در اواخر نیم فصل اول به افت شدیدی پیدا کرد و دیگر نه خبری از گل‌هایش بود نه گلسازی. امیدوارم استقلال برای نیم فصل دوم یک مهاجم خوب در اختیار داشته باشد یا همین‌هایی که دارد را با وضعیت خیلی بهتری به میدان بفرستد.