در تمام زمین از قطری‌ها برتریم

حشمت مهاجرانی درباره شرایط تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام ملتهای آسیا و نتایجی که این تیم به دست آورده اظهار داشت: «در وهله اول باید تاکید کنم در هیچ تورنمنتی به دنبال بازی زیبا نروید و فقط به دنبال نتیجه بروید. تا الان هم تیم ملی ایران بدون شکست به این مرحله رسیده. تیم ما در جام ملت‌ها خیلی خوب بوده و نشان داده که بازیکن ایرانی همراه با مربی ایرانی می‌تواند چه دستاوردی داشته باشد، ضمن اینکه مربی ایرانی جامعه را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند تیمش را به خوبی هدایت کند. همچنین، فاکتوری که ما از آن بهره می‌بریم و خیلی‌های دیگر آن را ندارند، فاکتور تعصب و غیرت است. کلمه‌ای که روی سینه بازیکن ایرانی نقش بسته به او نیرو و غیرت می‌دهد و او به زمین می‌رود تا عظمت و بزرگی خودش، تیمش و مملکتش را به اثبات برساند. در همین بازی با ژاپن که یک نمایش بی‌نظیر و عالی داشتیم، من گریه بازیکنان را دیدم. این گریه عظمت و بزرگی انسان بود. باید به این امر بسیار بها داد و آن را ارزشمند دانست. باید قدر این جوان‌ها را بدانیم و حرمت آنها را نگه داریم.»

در تمام زمین از قطری‌ها برتریم

 

در تمام زمین از قطری‌ها برتر هستیم

 

مهاجرانی افزود: «در این تورنمنت بسیار خوب ظاهر شده‌ایم و تا الان بدون شکست بوده‌ایم. بازیکنان ما می‌دانند به کجا آمده‌اند و هدف‌شان چیست و دارند برای قهرمانی می‌جنگند. باید گفت که ما در تمام مناطق زمین از قطری‌ها برتر هستیم و این فرصت را داریم تا به فینال برسیم و اگر ان‌شاءالله این امر محقق شود، به اردن برخورد خواهیم کرد. این تیم بسیار خوب و قدرتمند نشان داده و بسیار خوب فوتبال بازی می‌کند. هم در حمله و هم در دفاع بسیار خوب هستند، هرچند ما هم بازیکنان توانمندی داریم که در میان آنها هم بازیساز دیده می‌شود و هم تقسیم‌کننده توپ. بازیسازی ما در این جام بسیار خوب بوده و حمایت از بازیکنان صاحب توپ و بدون توپ را هم به خوبی انجام می‌دهیم، بنابراین تمام فاکتورهای لازم برای قهرمانی را داریم و امیدوارم که به این هدف‌مان برسیم.» سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران در مورد اینکه شنیده می‌شود ارتباط بسیار صمیمانه‌ای با امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی دارد و به همین دلیل چه توصیه‌ای را برای موفقیت تیم ملی به وی خواهد داشت، یادآور شد: «بله ما ارتباط بسیار خوبی با هم داریم. فکر می‌کنم ایشان تا به امروز خیلی خوب تیمش را هدایت کرده و تجربه و البته شناخت کافی روی بازیکنان را دارد. درست است که در برخی بازی‌ها نقاط ضعفی داشتیم اما به‌طور کلی همان‌طور که عرض کردم ما در این جام به دنبال بازی زیبا نیستیم. بهترین بازی که ما در این رقابت‌ها انجام دادیم به نیمه دوم در برابر ژاپن مربوط می‌شود که چه در حمله و چه در دفاع، خلاقیت و تعصب بازیکن دست به دست هم داد تا برنده از زمین بیرون بیاییم. توانایی لازم برای قهرمانی را داریم اگر از سد قطر عبور کنیم. به اردن در فینال برخورد خواهیم کرد و معتقدم دیدار قابل پیش‌بینی نخواهد بود و نمی‌توان گفت چه تیمی برنده می‌شود.»

برای جام‌جهانی باید جوان‌گرایی کنیم

وی درباره کارشکنی قطری‌ها در این رقابت‌ها گفت: «در همه تورنمنت‌ها این کارشکنی‌ها وجود دارد، به‌طور مثال همه بلیت‌ها را بخرند که به ایرانی‌ها بلیت نرسد. در کل شرایط هم به نفع قطری‌هاست اما باز هم تاکید در هر ۱۱ نقطه زمین ما تیم برتر میدان هستیم.» مهاجرانی درباره مقایسه تیم ملی که در زمان سرمربیگری وی به‌عنوان قهرمانی رسید با تیم ملی امروز گفت: «هیچ موقع نمی‌توان هیچ بازی را با بازی دیگر و هیچ دوره‌ای را با دوره دیگر مقایسه و قضاوت کرد. ما هیچ زمان مثل امروز در فوتبال‌مان لژیونر و به این اندازه بازیکن باتجربه و بین‌المللی نداشتیم. هر زمان برای خودش اهمیت خاص خودش را دارد. آن زمان هم بازیکنان با تمام میل و رغبت بازی کردند و الان هم همان ‌انگیزه را دارند. به‌طور کلی معتقدم بازیکن ما هدف دارد و می‌داند در چه تورنمنتی پا گذاشته و اگر ان‌شاءالله موفق شویم، این اتفاق هم برای مربی و هم بازیکن خوب است، ضمن اینکه به جامعه ما نشاط و شادابی می‌دهد.»

حشمت مهاجرانی با اشاره به اینکه تا به اینجای جام سرنوشت دیدارهای تیم ملی را همین بازیکنان باتجربه بین‌المللی که اصطلاحا به آنها لژیونر گفته می‌شود تغییر داده‌اند، تاکید کرد: «این اتفاق تاثیر بسزایی در روند تیم ملی داشته اما معتقدم برای جام‌جهانی باید جوان‌گرایی کنیم. البته زمانی که تیم ملی را به جام‌جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین بردم به فدراسیون اعلام کردم که در این رقابت‌ها در سه دیدار به میدان می‌رویم و می‌توانیم با ۱۵ بازیکن این تورنمنت را به پایان برسانیم، آن هم اگر مصدوم و محروم داشته باشیم و از فدراسیون درخواست کردم تا بقیه نفرات در لیست تیم ملی را از جوانان پر کنم که با موافقت فدراسیون به این شکل برای آینده فوتبال دست به جوان‌گرایی زدم. آن زمان سه بازی کردیم اما در این رقابت‌ها بازی‌های بیشتری را انجام خواهیم داد، به همین دلیل معتقدم شاید می‌توانستیم این فرصت را به تعدادی جوان آینده‌دار بدهیم و آنها را برای جوان‌گرایی و آینده فوتبال مملکت همراه با تیم ملی به جام ملت‌ها ببریم.» کارشناس فوتبال کشورمان اظهار داشت: «جامعه ما به این بردها و موفقیت‌ها نیاز دارد، چون این بردها به ما آرامش و نشاط می‌دهد و هم اینکه از آنجایی که سالیان سال است صحبت می‌کنیم و می‌گوییم ما بهترین تیم آسیایی هستیم باید بتوانیم عملا این موضوع را ثابت کنیم که در صورت قهرمانی این امر به اثبات خواهد رسید. پیروزی مقابل ژاپن به بازیکنان تیم ملی غرور داد، ضمن اینکه این موضوع می‌تواند از لحاظ روحی و روانی برای بازی‌های آینده بسیار مهم باشد. همین پیروزی مقابل ژاپن این نیرو و قدرت را به ما می‌دهد که در برابر تیم‌های قطر و اردن تسلیم نشویم.»