آخرین وضعیت تیمها در نقل و انتقالات نیم فصل دوم| رکورد در دست پرسپولیس

جام ملتهای آسیا با قهرمانی قطر به پایان رسید و حالا دوباره موعد داغ شدن رقابت‌های باشگاهی سر رسیده است. نیم‌فصل دوم لیگ برتر ایران از فردا (چهارشنبه) آغاز می‌شود و تیم‌ها با شکل‌وشمایل جدید و تغییراتی که در پنجره زمستانی داشته‌اند به مصاف یکدیگر می‌روند. در ایامی که بازی‌های ملی حواس فوتبالدوستان را به خود معطوف کرده بود، باشگاه‌های لیگ برتر مشغول فعالیت در بازار نقل‌وانتقالات و خرید بازیکن بودند. در این بین برخی از باشگاه‌ها آن‌قدر در این بازار فعال بوده‌اند که احتمالا هواداران آنها در شروع دوباره لیگ با چهره‌ای جدید و کاملا دگرگون‌شده از تیم‌شان مواجه خواهند شد. سرآمد تیم‌هایی که در نقل‌وانتقالات دچار تغییر شده‌اند تیم‌های پرسپولیس ، ملوان و ذوب‌آهن هستند و البته استقلال هم تا این لحظه ۲خرید جدید داشته و جزو تیم‌های رده دوم در فعالیت‌های زمستانی است.

پرسپولیس

شاید هیچ تیمی به اندازه پرسپولیس در این زمستان دچار تغییر نشده باشد. سرخپوشان از روی نیمکت گرفته تا درون زمین، تغییرات زیادی را از سر گذراندند و در واقع تیمشان کوبیده و از نو ساخته شد. با رفتن یحیی گل‌محمدی چند تن از دستیاران و آنالیزورهای او هم جدا شدند و حالا اوسمار ویرا به عنوان سرمربی با یک کادر متفاوت تیم را هدایت می‌کند. از جمع بازیکنان هم میلاد سرلک و محمد عمری برای سپری کردن سربازی به ملوان رفتند و مرتضی پورعلی‌گنجی و یاسین سلمانی که پیش‌تر مصدوم شده بودند از لیست خارج شدند. پرسپولیس به جای این نفرات عبدالکریم حسین از قطر، اوستون اورونوف از ازبکستان و عیسی آل‌کثیر از سپاهان را به خدمت گرفت که قطعا همه آنها در ترکیب اصلی قرار می‌گیرند. عبدالکریم حسن که سابقه انتخاب به عنوان مرد سال آسیا را هم دارد در دفاع چپ بازی می‌کند و قرار است جای علی نعمتی را در این پست بگیرد. نعمتی اگرچه این فصل را خوب شروع کرد و اولین گل فصل پرسپولیس هم به نام او ثبت شد اما در ادامه افت کرد و چند بدشانسی هم آورد تا هدف اصلی انتقادات هواداران شود. اورونوف هم بازیکنی است که امسال در پیراهن نوبهار مقابل نساجی و در لباس تیم ملی ازبکستان مقابل ایران هم گل زد و هم پاس گل داد تا درخشان‌ترین چهره‌ ازبک‌ها مقابل ایرانی‌ها باشد. او یکی از وینگرهای تیم خواهد بود و عیسی آل‌کثیر هم دوباره در خط حمله بار گلزنی را به دوش خواهد گرفت.

استقلال

جواد نکونام در ابتدای نقل‌وانتقالات لیست بلندبالایی از ستاره‌ها تحویل مدیران باشگاه داد. به گفته نکونام خود مدیرعامل قول جذب این بازیکنان را داده بود اما هیچ یک از این خریدها محقق نشد و نکونام تا روزهای آخر فقط توانسته بود رافائل سیلوا مدافع سابق استقلال را به این تیم برگرداند. بعد از پایان جام ملت‌ها جلال‌الدین ماشاریپوف ستاره ازبک‌ها هم به استقلال پیوست تا علی‌الحساب شاهد دو تغییر در ترکیب این تیم باشیم. خط حمله استقلال حالا با حضور بلانکو در نوک حمله و مهرداد محمدی و ماشاریپوف در چپ و راست او خط حمله جالبی شده است.

آخرین وضعیت تیمها در نقل و انتقالات نیم فصل دوم| رکورد در دست پرسپولیس

سپاهان

سپاهان برخلاف پرسپولیس و استقلال بیش از آنکه به خرید بازیکن نیاز داشته باشد به خلوت کردن لیستش نیاز داشت. از این تیم عیسی آل‌کثیر، احسان پهلوان و ارشیا سرشوق جدا شدند که هیچ کدام مهره اصلی تیم محسوب نمی‌شدند. در مقابل، اصفهانی‌ها علی‌اصغر اعرابی را از شمس‌آذر قزوین و عیسی عباس غنایی را از تیم چاوز پرتغال جذب کردند. ترکیب اصلی سپاهان که نیمی از آنها همراه تیم ملی در قطر بوده‌اند احتمالا در نیم‌فصل دوم تغییر آنچنانی نخواهد داشت و مورایس با همان نیروها به دنبال پس گرفتن صدر جدول از استقلالی‌ها خواهد بود.

تراکتور

تراکتور نیاز مبرمی به جذب مهاجم داشت که توانست رحمان جعفری را برای این پست به خدمت بگیرد. رحمان آقای گل فصل گذشته لیگ دسته‌اول بود و این فصل هم برای شمس‌آذر خوب گل می‌زد. تبریزی‌ها البته یک مهاجم خارجی هم گرفته بودند که بلافاصله به خاطر اضافه‌وزن قراردادش را فسخ کردند! رومل کیوتو دیگر خرید خارجی آنهاست و البته مدیران تیم اعلام کرده‌اند یک خارجی دیگر هم در راه است. سعید ایرانخواه از فجرسپاسی و سجاد آشوری از ذوب‌آهن دیگر خریدهای نیم‌فصل تراکتور بوده‌اند.

ملوان

تیم مهدی تارتار شگفتی‌ساز نیم‌فصل اول لیگ بود و رتبه‌ای بالاتر از پیش‌بینی‌ها به دست آورد. از لیست بازیکنانی که در نیم‌فصل به این تیم پیوسته‌اند این‌طور برمی‌آید که تیم شگفتی‌ساز لیگ از این هم قوی‌تر خواهد شد. میلاد سرلک و محمد عمری از پرسپولیس، حبیب فرعباسی و سعید باقرپسند از ذوب‌آهن و محمد طیبی از استقلال خوزستان مهم‌ترین چهره‌هایی هستند که در زمستان به ملوان پیوسته‌اند و می‌توانند ترکیب این تیم را کاملا دگرگون کنند. ملوان برای اینکه برای این خریدها جا باز کند با جدایی سه چهار بازیکن موافقت کرد که همگی از نفرات ذخیره تیم بودند.

ذوب‌آهن

تیم محمد ربیعی هم از جمله تیم‌هایی بود که بازیکنان زیادی نیاز داشت و از تیم‌های فعال بازار بود. ذوب‌آهن دو سه بازیکن از جمله نادر محمدی -اوت‌انداز معروف- را به دلیل مصدومیت از دست داده و قبل از این هم یکی دو جای خالی در لیستش داشت. بنابراین ۶بازیکن به نام‌های احمد شریعت‌زاده، ارشیا سرشوق، سعید کریمی، فریبرز گرامی، محسن آذرباد و محسن فروزان جذب این تیم شدند. با رفتن فرعباسی به خدمت سربازی محسن فروزان جای او را درون دروازه پر خواهد کرد و یکی دو چهره دیگر از جمع این خریدها هم احتمالا در ترکیب اصلی خواهند بود. جذب کاپیتان مس رفسنجان یعنی محسن آذرباد یکی از خریدهای جالب و جذاب ذوب‌آهن در نیم‌فصل بود.

نساجی

نماینده قائمشهر که روزهای سختی را در انتهای جدول می‌گذراند بعد از جدایی مهدی رحمتی با لوکاس آلکاراز اسپانیایی قرارداد بست و در نیم‌فصل باید نیازهای این سرمربی را برطرف می‌کرد. به همین دلیل علیرضا رضایی در درون دروازه و سعید آقایی، منصور باقری و محمدرضا حسینی به این تیم پیوستند. از آنچه از همه این خریدها مهم‌تر بود، بازگشت ستاره محبوب قائمشهری‌ها و بازیکن بومی این تیم به زادگاهش بوده است. محمد عباس‌زاده دوباره در خط حمله نساجی قرار گرفته و می‌تواند الهام‌بخش این تیم برای بازگشت به روزهای اوجش باشد.