تیم ملی و راه پیش‌رو تا آمریکا 2026

بازی مقابل تیمی در قواره‌های ترکمنستان که حدود یک سال موفق به شکست هیچ تیمی نشده، قطعاً نمی‌توانست ازنظر فنی تیم ملی را دچار چالش کند، اما فراموش نکنیم علی‌رغم افزایش سهمیه تیم‌های آسیایی در جام جهانی ، نباید حضور در جمع 48 تیم نهایی ساده انگاشته شود. در عین حال تیم ملی هم با هر متر و معیار و امکانات و تدارکاتی نمی‌تواند هدفی جز صعود از گروه در جام جهانی 2026 داشته باشد و هر نتیجه‌ای جز این با هر کیفیتی از نمایش فوتبالی که ارائه می‌دهیم و هر درجه از سختی گروه، تقریباً شکست محسوب می‌شود و این نکته‌ای است که کادر فنی تیم ملی و بالاتر از آن بدنه فدراسیون فوتبال کاملاً به آن اذعان دارند حتی اگر کمتر صحبتی از آن به عمل بیاورند.

به دلیل هم‌زمانی روزهای اول سال نو با اعلام لیست تیم ملی و طبیعتاً تعطیلی جراید رسمی و عدم پخش برنامه‌های ورزشی در تلویزیون به‌اندازه کافی به لیست تیم ملی پرداخته نشد. اما فهرست 29 نفره برای بازی ترکمنستان آغاز مجدد مسیر پرواز تیم ملی به جام جهانی بعدی است.

فهرستی که شاید بیش از آنچه انتظارش را داشتیم دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. به نظر می‌رسد کادر فنی تیم ملی و در رأس آن امیر قلعه‌نویی با انتشار این فهرست قصد داشتند تا نشان دهند در عمل برای مطالبات جامعه فوتبالی احترام  قائل‌اند.

سرمربی تیم ملی با خط کشیدن روی نام 10 بازیکن حاضر در جام ملت‌های آسیا و دعوت از 13 بازیکن جدید و جوان معدل تیم ملی را از 29.5 به 26.1 کاهش داد.

تیم ملی و راه پیش‌رو تا آمریکا 2026

درست برعکس آنچه خود سرمربی تیم ملی در نشست خبری قبل و بعد از بازی مقابل ترکمنستان به آن تأکید دارد، شیب تغییرات در تیم ملی به نسبت آن دیدار کذایی مقابل قطر تا بازی مقابل ترکمنستان چندان هم ملایم به نظر نمی‌رسد و این در حالی است که این تصمیم می‌توانست تبعات سختی برای تیم ملی به همراه داشته باشد، همان‌طور که کره جنوبی و چین به رهبری برانکو و به‌نوعی ژاپن به آن دچار شدند.

فراموش نکنیم که تا روز قرعه‌کشی مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، تیم ملی باید جایگاهش را در رنکینگ آسیا همچنان حفظ کند، تا با توجه به تقسیم‌بندی 18 کشور راه‌یافته به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2026 در قالب سه گروه 6 تیمی، تیم ملی ایران به‌عنوان یکی از سه سرگروه انتخاب شود. این را هم در نظر بگیرید که  توقف تیم‌های برتر رنکینگ مقابل رقبایی مثل ترکمنستان نمره منفی زیادی دارد و بنابراین غفلت در هیچ مسابقه‌ای جایز نیست.

مردم با تیم ملی بالاخره آشتی کردند

یکی دیگر از دلایل اهمیت دیدار مقابل ترکمنستان برمی‌گشت به میزان استقبال هواداران، که تا حد زیادی بیانگر  حس خوب آنها نسبت به تیم ملی بود.

طی 7-8 سال اخیر معمولاً از چنین دیداری در چنین سطحی استقبال خوبی به عمل نمی‌آمد، شاید در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، حدود ده هزار نفر را می‌شد در ورزشگاه آزادی برای رویارویی با یک تیم درجه سه آسیایی تصور کرد، اما حضور 25 هزار هوادار مرد و زن درحالی‌که معمولاً در این ایام تهران از هر زمانی خلوت‌تر است، باعث تعجب همه اعضای تیم ملی حتی خبرنگاران شد، نکته‌ای که برای امیر قلعه‌نویی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. او می‌داند که میزان مقبولیت تیم ملی نزد مردم یکی از شروط لازم برای رسیدن به هدف نهایی است، امیدواریم سرمربی تیم ملی در جهت افزایش این روند تمام تلاش خود را به کار گیرد تا دیگر شاهد سکوهای خالی در بازی‌های ملی نباشیم.

کدام تغییر نسل؟

اولین دیدار تیم ملی پس از پایان جام ملت‌های آسیا قطر 2023 در ورزشگاه آزادی با حضور 25 هزار تماشاگرِ زن و مرد با 5 گل به سود تیم ملی به پایان رسید، اما همان‌طور که انتظارش می‌رفت، عده‌ای از طیف مخالف نسبت به این بازی نیز انتقاداتی مطرح کردند.

آن‌ها معتقدند که سرمربی تیم ملی، تنها در شعار دچار جوان‌گرایی یا همان تغییر نسل شده است، چراکه 11 بازیکنی که بازی را از ابتدا شروع کردند همان بازیکنان سابق بودند. (شاید) آن‌ها انتظار داشتند علاوه بر حضور صالح حردانی و امین حزباوی در درون دروازه به‌جای بیرانوند، آرشا شکوری یا گودرزی به‌جای میلاد محمدی و یا حتی به‌جای زوج طارمی و آزمون از ترکیب سحرخیزان و آقایی‌پور در خط حمله استفاده شود!

برای این دسته از افرادی که نسبت به ترکیب ابتدایی تیم ملی انتقاد داشتند در حال حاضر شاید مثالی ملموس‌تر از تیم فوتبال چلسی به هدایت مربی بزرگی مثل پوچتینو وجود نداشته باشد. تیمی که علی‌رغم حضور عده‌ای از بهترین ستاره‌های جوان فوتبال در جایگاه یازدهم جدول پریمیر لیگ قرار دارد.

کارشناسان معتقدند خرید دسته‌ای از بازیکنان جوان و مستعد که همه آن‌ها یک شرایط زمانی از تاریخ فوتبالشان را سپری می‌کنند، بارزترین دلیلی است که مانع از رسیدن این تیم به موفقیت می شود. مدیرعامل آمریکایی این تیم به سبک تیم‌های حاضر در NFL اقدام به جذب بازیکنان جوانی کرده که بدون شک هرکدام مهره‌های شاخصی هستند، اما این برای رسیدن به موفقیت کافی نیست، چراکه در یک تیم فوتبال به‌عنوان یک مدیر و یا یک مربی شما باید بتوانید تا آنجا که می‌شود تعادل تیمت را در جنبه‌های مختلف حفظ کنی و این همان هنر یک سرمربی است.

بدون شک اکثر بازیکنان چلسی جزء استعدادهای برتر فوتبال انگلیس یا حتی اروپا محسوب می‌شوند اما همه آن‌ها در آغاز یک راه سخت هستند و برای رشد هر چه سریع‌تر باید در اردوها و تمرینات تنشان به تن بازیکنانی بخورد که این روزها را پشت سر گذاشته‌اند، درست همان مانیفستی که این روزها فلورنتینو پرز و آنچلوتی در رئال مادرید دنبال می کنند. آن‌ها به این شعور رسیده‌اند که بازیکنان جوان و مستعد در کنار بازیکنان باتجربه رشد می‌کنند و به‌ یک‌باره نمی‌توان ترکیب تیم را از چنین عنصر تعیین کننده‌ای (تجربه) خالی کرد.

درواقع درخواست جوان‌گرایی افراطی و تغییر یک نسل بلافاصله پس از پایان جام ملت‌ها در اولین بازی رسمی، ممکن بود باعث از دست رفتن همین چند بازیکن مستعدی شود که به دلیل نبود ساختار و برنامه‌ای مدون در تیم‌های پایه، تعدادشان از مرز انگشتان یکدست هم تجاوز نمی‌کند.

تیم ملی حالا در آستانه بازی برگشت مقابل ترکمنستان است تا با موفقیت در این بازی خود را آماده مسابقه انتقامی گروه مقابل ازبکستان در فیفادی بعدی کند. رقابتی که گام اول ما به سوی صعود نهایی خواهد بود.