لیگ نخبگان و پیام مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به تیم‌های ایران

همواره در اروپا لیگ های بین المللی از جمله جام باشگاه ها و هم چنین جام یوفا از اواخر شهریور ماه آغاز می شود و اردیبهشت ماه به پایان می رسد و برای اولین بار در سال های اخیر که به یاد داریم، از این پس لیگ قهرمانان آسیا با نام لیگ نخبگان آسیا هم با این تقویم آغاز می شود.

در سال های اخیر لیگ قهرمانان آسیا در دو فصل برگزار می شد که این همسان سازی با تقویم شرق آسیا و به ضرر تیم های غرب آسیا بود. به دفعات پیش آمده بود که تیمی در غرب آسیا لیگ قهرمانان را با یک مربی آغاز کرده بود و با مربی دیگری به پایان برده بود. چون یک فصل از لیگ قهرمانان آسیا در دو فصل لیگ های غرب آسیا برگزار می شد.

با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا اولین دوره لیگ نخبگان آسیا از ۲۶ شهریور آغاز می شود. این بدین معنی است بعد از شروع لیگ برتر در ایران و دیگر کشورهای آسیایی لیگ نخبگان آسیا آغاز می شود. این موضوع در ایران می تواند برنامه منظم لیگ برتر را نشانه بگیرد. به این  خاطر در ایران تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به دفعات از سازمان لیگ درخواست می کنند، برنامه بازی های آنها را در لیگ برتر به تاخیر بیاندازند. در حالی که در سایر کشورها این چنین نیست. تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا حتی در کشورهای حوزه خلیج فارس به راحتی با فشردگی بازی ها کنار می آیند. به این صورت که یکشنبه در لیگ بازی می کنند و سه شنبه یا چهارشنبه در لیگ آسیا به میدان می آیند.

اگر قرار باشد به بهانه ی لیگ نخبگان آسیا مدام بازی های لیگ برتر معوق شود، باید گفت همسان سازی لیگ نخبگان آسیا با تقویم یوفا هیچ آورده ای برای فوتبال ایران نخواهد داشت و حتی ممکن است به ضرر فوتبال باشگاهی و حتی ملی ایران تمام شود. سال هاست تیم های بین المللی باشگاهی در بیشتر کشورها به سمت و سوی ۶۰ بازی در فصل پیش می روند. در ایران تیم ها در لیگ برتر ۳۰  بازی انجام می دهند و اگر در جام حذفی قهرمان شوند ۵ بازی به تعداد بازی های آنها اضافه می شود و جای ۲۵ بازی در تقویم فوتبال باشگاهی ایران خالی است.

لیگ نخبگان و پیام مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا

از هم اکنون هفته ها، روزها و ساعت های برگزاری بازی های لیگ نخبگان آسیا مشخص است و چه خوب که سازمان لیگ به گونه ای برنامه ریزی کند که تقویم لیگ برتر هم بر شاخصه ی نظم استوار باشد. نه تعویق بازی های لیگ برتر به بهانه لیگ نخبگان آسیا. این نه تنها خدمت به تیم های ایرانی حاضر در لیگ نخبگان آسیا نیست بلکه به این تیم ها ضربه می زند و چه خوب که فوتبال باشگاهی ایران با سخت گیری سازمان لیگ به سوی حرفه ای شدن گام بردارد، چون تغییر در نگاه ها در فوتبال حرفه ای ضرروت اجتناب ناپذیر است.