چشم امید سرخ‌ها به طلسم استقلال

حساسیت در پیکارهای لیگ برتر به اوج خودش رسیده و حالا استقلال و پرسپولیس یک هدف مشترک دارند. هر دو تیم از گردونه پیکارهای جام حذفی کنار رفته‌اند و تنها راه موفق شدن در این فصل برایشان فتح لیگ برتر است. پیکارهایی که اگرچه به لحاظ ریاضی تیم‌های دیگر نیز هنوز شانس قهرمانی در آن را دارند اما از نظر فوتبالی باید پذیرفت که کاپ قهرمانی به یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس اهدا خواهد شد. در چنین شرایطی پرسپولیس از سپاهان در تهران میزبانی می‌کند و استقلال برای تقابل فوق العاده حساس با تراکتور راهی تبریز می‌شود. شرایط جدول به گونه‌ای است که اگر استقلال بتواند میزبان خود را شکست بدهد، تحت هر شرایطی و بدون توجه به نتیجه بازی پرسپولیس صدرنشینی را حفظ می‌کند و گام بسیار مهمی برای قهرمانی برخود داشت روی همین اصل پرسپولیسی‌ها علاوه بر  اینکه باید سپاهان را شکست بدهند، بخشی از حواس خودشان را هم معطوف به تبریز می‌کنند تا شاید اخبار خوشایندی برای آنها از خطه آذربایجان ایران به گوش برسد.

دلخوشی به تاریخ

تراکتور طی ۱۳ سال اخیر به ویژه در دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر پیروزی‌های مهمی را برابر استقلال به دست آورده که گاهی اوقات همین بردها سرنوشت آبی پوشان را عوض کرد و مانع از قهرمانی آنها در عرصه پیکارهای لیگ برتر شد. استقلال بهار سال ۱۳۹۰ پس از پیروزی مقابل پرسپولیس در هر دو دربی رفت و برگشت شانس خیلی خوبی برای قهرمانی پیدا کرده بود اما در ورزشگاه آزادی مقابل چشم هواداران خودش مغلوب تراکتور شد و همان شکست نقش مهمی در قهرمانی سپاهان ایفا کرد. شکستی که جاسم کرار بازیکن عراقی تراکتور در آن ستاره میدان بود و چند ماه بعد به همین استقلال پیوست. این اتفاق در بهار سال ۹۵ هم تکرار شد و در مسابقه‌ای فوق العاده جنجالی میان استقلال و تراکتور که کار امیر قلعه‌نویی و مهدی رحمتی نزدیک بود از جدال لفظی نیز فراتر برود، تبریزی‌ها میزبان خودشان را در ورزشگاه آزادی شکست دادند تا نقشی بسیار حیاتی در قهرمان نشدن استقلال ایفا کنند و آبی‌ها نتوانند فتح لیگ شانزدهم را جشن بگیرند. دقیقاً یک سال بعد در لیگ هفدهم نیز تراکتور در هر دو بازی رفت و برگشت استقلال علیرضا منصوریان را برد و ۶ امتیازی که آبی‌ها برابر تراکتور از کف دادند، در قهرمانی پرسپولیس و نایب قهرمانی استقلال بسیار حائز اهمیت بود. به این موارد باید شکست استقلال مقابل تراکتور در فینال جام حذفی را هم اشاره کنیم. اتفاقی که شهریور سال ۹۹ به وقوع پیوست و موجب شد فرهاد مجیدی ساعاتی پس از آن به واسطه اختلاف نظر شدید با احمد سعادتمند از سمت خودش کناره‌گیری کند.

جام‌های از دست رفته

با نگاهی به آمار مذکور می‌بینیم که تراکتور طی ۱۳ سال اخیر در از دست رفتن حداقل ۴ کاپ قهرمانی استقلال نقش موثر داشته است و این یعنی آنکه استقلالی‌ها باید در مسابقه چهارشنبه طلسم شکنی کنند در غیر این صورت دوباره همان ماجراهای تلخ برایشان تکرار می‌شود. قطعاً پرسپولیسی‌ها تمام حواس خودشان را معطوف به طلسم استقلال مقابل تراکتور می‌کنند اما خودشان بهتر از هر کسی می‌دانند که اتفاقات تاریخی هرچه باشد مربوط به گذشته است و شرایط هر مسابقه با یکدیگر فرق می‌کند. در حال حاضر حمید مطهری بازیکن و مربی اسبق پرسپولیس به صورت موقت هدایت تراکتور را بر عهده گرفته و پرسپولیسی‌ها خیلی امیدوار هستند تا این مربی هدیه ویژه‌ای به آنها بدهد. اگر تراکتور موفق به شکست دادن استقلال در تبریز شده و پرسپولیس در نهایت قهرمان لیگ بیست و سوم شود، قطعاً میلیاردها تومان بر درآمد قرمزپوشان اضافه خواهد شد.

 چشم امید سرخ‌ها به طلسم استقلال

شرایط مطلوب استقلال

همه این مواردی که برشمردیم به هیچ عنوان موجب آن نمی‌شود که تصور کنیم استقلال شرایط نامطلوبی در تبریز خواهد داشت چون اتفاقاً جواد نکونام و شاگردانش این روزها وضعیت مناسب و انگیزه بسیار بالایی دارند. آنها اگرچه حسین حسینی و مهدی مهدی‌پور را در اختیار ندارند و کوین یامگا نیز مدت‌هاست که برایشان بازی نمی‌کند اما بازگشت آرمین سهرابیان و نمایش فوق العاده خوبی که مهرداد محمدی، ابوالفضل جلالی و بلانکو این روزها ارائه می‌کنند همه هواداران استقلال را دلگرم کرده است. استقلال قطعاً نمی‌خواهد چنین فرصتی را از دست بدهد و حتماً به نیت طلسم شکنی راهی تبریز خواهد شد. این نکته را هم فراموش نکنیم که استقلالی‌ها طی چند سال اخیر در داخل تبریز پیروزی‌های مهمی برابر تراکتور کسب کرده‌اند.آنها سابقه حذف کردن قرمز پوشان آذری در داخل تبریز از گردونه جام حذفی را دارند و در فصلی که همراه با فرهاد مجیدی بدون شکست قهرمان لیگ بیست و یکم شدند، تراکتور را در هر دو مسابقه رفت و برگشت شکست دادند. اتفاقی که می‌تواند در این فصل هم برای آبی‌ها تکرار شود.