انتخابات کمیته المپیک؛ شیفتگان خدمت یا…

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، کمیته ملی المپیک بالاترین نهاد ورزشی هر کشور از دید مجامع جهانی است. البته قدرت و نفوذ وزرای ورزش کشورهای مختلف را هم نمی‌توان نادیده گرفت. جایگاه ویژه کمیته‌‌های المپیک در ورزش دنیا قطعا آنقدر با شکوه هست که حتی مدیری که دستی بر آتش ندارد را نیز به وجد می‌آورد که مدیریت کمیته‌ را هم تجربه کند. حال در شرایطی که در دوره ریاست چهار ساله علی ‌آبادی و تیمش رو به اتمام است، تب انتخابات ریاست و هیات رییسه کمیته المپیک در جامعه ورزش بالا گرفته است. باید منتظر ماند و دید سکان ریاست به دست چه کسی‌ می‌افتد.

خبرنگار ایسنا با تنی چند از کارشناسان و مسئولان ورزشی به گفت و گو پرداخت تا نقطه نظرات آنها را در این رابطه جویا شود.

عملکرد چهار ساله کمیته ارزیابی شود

مصطفی هاشمی طبا، رییس اسبق کمیته ملی المپیک می‌گوید که قبل از هر چیز باید عملکرد چهار ساله کمیته ملی المپیک ارزیابی شود.

وی یادآور می‌شود: اگر مدیریت و عملکرد خوب باشد باید تداوم پیدا کند. در سیستم‌ دموکراسی انتخابات باید هر چهار سال یک بار برگزار شود تا کسانی که عضو مجمع هستند نظر دهند. من جزو رای دهندگان نیستم، اما در مجموع اعتقاد دارم که اگر یک مدیر خوب باشد باید به کارش ادامه دهد و نیازی به ایجاد تغییر نیست. در غیر این صورت جابجایی یک راه حل منطقی است.

حضور سیاسیون مشکلی ندارد

جلال کوزه گری اعتقاد دارد که یک مدیر قوی باید ریاست کمیته ملی المپیک را بر عهده بگیرد و می‌گوید: طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، انتخابات هر چهار سال یک بار و دو ماه پس از بازی‌های المپیک برگزار می‌شود. برای این دوره ممکن است عباسی، علی آبادی و یا هر کس دیگری کاندیدا شوند، اعضای مجمع می‌توانند بحثو بررسی لازم را درباره رییس جدید کمیته‌ داشته باشند تا به این نتیجه‌ برسند که چه کسی رای بیاورد بهتر است.

رییس فدراسیون هندبال با بیان این که هیچ کس نمی‌تواند بگوید که علی آبادی یا عباسی مثمرثمر نیستند، تاکید می‌کند: همه مدیران وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک کاردان هستند و می‌توانند به ورزش کمک کند.

سالیان سال است که حضور متولی ورزش در مسند ریاست کمیته ملی المپیک مشکلی نداشته است، وی با بیان این جمله ادامه می‌دهد: حضور یک المپین در انتخابات کمیته‌ که با روح المپیک آشنا است نمی‌تواند باعثشود که در مدیریت کمیته ملی المپیک هم قاطع باشد. قطعا اگر کاندیدایی وجود داشته باشد که هم ورزشی باشد و هم سابقه مدیریتی داشته باشد بسیار عالی است. در غیر این صورت بهتر است یک مدیر سکان هدایت کمیته‌ را در اختیار بگیرد. از نظر من حضور سیاسیون در انتخابات کمیته‌ هیچ مشکلی نداشته و ندارد.

رییس کمیته باید از حمایت دولت برخوردار باشد

پولادگر تاکید دارد که انتخابات باید زودتر انجام شود: چشم به هم بزنیم به بازیهای المپیک ۲۰۱۶ برزیل نزدیک می‌شویم. هر چه زودتر عوامل برنامه‌ریزی مشخص شود به نفع ورزش کشور است. امیدوارم هر کسی که از طرف جامعه ورزش انتخاب می‌شود بتواند حماسه‌ی المپیک لندن را با مدال‌های خوش‌رنگتر و بهتر تکرار کند.

رییس فدراسیون تکواندو در پاسخ به این پرسش که آیا حضور سیاسیون در راس کمیته ملی المپیک به نفع ورزش است یا حضور مدیران ورزشی؟ تصریح می کند: هر مدیری که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید از حمایت دولت برخوردار باشد. قطعا برای پیاده کردن برنامه‌ها پیشتیبانی‌های لازم باید وجود داشته باشد.

تعویق انتخابات به ورزش آسیب می‌زند

از نظر رییس فدراسیون دوومیدانی حضور یک کاندیدا از وزارت ورزش و جوانان در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک کاملا به حق است. او تاکید دارد، مدیریت وزارتخانه می تواند موفقیت‌های ورزش را در منصب ریاست کمیته ملی المپیک بهتر و بیشتر از قبل توسعه دهد.

افشین داوری با بیا اینکه انتخابات کمیته ملی المپیک نباید به تعویق بیفتد، اظهار می کند: اخیرا انصاری فرد اعلام کرده که مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک به موقع برگزار می‌شود. اگر انتخابات به تعویق بیفتد ورزش آسیب می‌بیند. ما از اکنون باید برای بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ و آسیایی کره برنامه‌ریزی کنیم و مربیانی که می‌خواهیم را به سرعت به خدمت بگیریم تا در یک فضای آرام به سرعت برای دستیابی به اهداف‌مان تلاش کنیم. در مجموع امیدوارم هر چه سریع‌تر بتوانیم مجوز جذب مربیان خارجی را از کمیته ملی المپیک بگیریم و هر چه سریع‌تر انتخابات را برگزار کنیم، چرا که ممکن است برخی رشته‌ها که در فصل بدنسازی هستند، آسیب ببینند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موافق حضور وزیر ورزش و جوانان در انتخابات کمیته‌ است یا رای به ثبات مدیریت علی آبادی می‌دهد؟ خاطر نشان می کند: نتایج بسیار خوبی در مجموعه مدیریت ورزشی کشور با سمت و سوی پیشرفت و توسعه با روی کار آمدن عباسی و تیم مدیریتی وزارتخانه داشتیم. این نشان می‌دهد که مدیر وقت وزارت، مدیریتی قابل قبول و رو به توسعه داشته است و با برنامه و هدفمند پیش رفته است. هر زمان که نیاز به پشتیبانی بود وزارتخانه به موقع آن را در اختیار ورزشکار قرار می‌داد. همین مساله باعثشد که در بازی‌های المپیک و پارالمپیک نتایج درخشانی بگیریم.

رییس فدراسیون دوومیدانی با تاکید بر این که عملکرد مدیریت فعلی بسیار خوب بوده، حضور کاندیدا از سوی وزارتخانه در انتخابات کمیته‌ را به حق می داند و ادامه می دهد: ما کاملا اثرات کار وزارتخانه را در این مدت مشاهده کردیم. مدیران ارشد وزارت چنانچه که در انتخابات برنده شوند، می‌توانند کاملا مثمر ثمر باشند و نتایج بسیار بهتر و برتری از این دوره کسب کنند. علی آبادی و افشارزاده هر دو به دنبال برگزاری به موقع مجمع هستند. فکر نمی‌کنم که کسی به دنبال تاخیر باشد. عملکرد مسئولان ورزش کشور نشان داده که علاقه دارند به موقع پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند.

انتخابات تاخیر ندارد

بعد از المپیک بحث‌های زیادی در رابطه با تلاش کمیته ملی المپیک برای تاخیر در برگزاری انتخابات عنوان شده است. بهرام افشارزاده به این سوال پاسخ داد و رسما اعلام کرد که کمیته به هیچ وجه به دنبال تاخیر در برگزاری مجمع نیست. دبیر کل کمیته ملی المپیک خاطر نشان می کند: ما اساسنامه کمیته‌ را برای IOC ارسال کردیم و مرتب پیگیر هستیم که نتیجه‌ بگیریم. باید دید که IOC درباره اساسنامه چه نظراتی دارد و چه جوابی می‌دهد. مسوولان کمیته تلاش دارند که انتخابات را در تاریخ مقرر برگزار کنند و فکر نمی‌کنم که در این رابطه مشکلی وجود داشته باشد.

عباسی به نفسش غلبه کند!

سعید فائقی با اشاره به مخالفتش با حضور هاشمی طبا در انتخابات کمیته ملی المپیک می‌گوید: زمانی که هاشمی طبا خواست رییس کمیته‌ شود سخت‌ترین دوران همکاری را با او داشتم. معمولا معاون جاده صاف کن رییس است، اما من به خانه‌اش رفتم و از او خواهش کردم که نیاید. به اعتقاد من، المپیک روح همبستگی دارد و نهادی غیر دولتی است.

وی با تاکید بر این که باید رقابت‌ سالمی میان کاندیداهای ریاست کمیته ملی المپیک وجود داشته باشد، تاکید می‌کند: اگر در مقابل علی آبادی یک المپین قهرمان و تحصیلکرده وجود داشته باشد، بهتر است که به این گزینه رای داده شود. متاسفانه مجلس به سجادی به عنوان یک متخصص ورزشی رای نداد. به نظر من، ایجاد تغییر در سطح مقامات صورت خوشی ندارد. علی آبادی و عباسی هر دو منصوب رییس جمهور هستند. نباید شرایط ایجاد شود که آبروی ورزش کشور برود و از طرف مجامع جهانی توبیخ شویم.

وی ادامه می‌دهد: من فائقی یک ظرفیتی دارم. اگر دو کار را همزمان انجام دهم، ظلم در حق کسی است که بیکار مانده است.

معاون ورزشي سابق سازمان تربيت بدني با اشاره به محترم شمردن مقامات كميته ملي المپيك در مجامع جهاني، اظهار ميكند: در المپيك سيدني هيچ كس من را تحويل نميگرفت. آن زمان قلم سياه نايب رييس فدراسيون جهاني بود. او من را همه جا همراه خودش ميبرد. مديران ما در المپيك ميبينند كه چه ارزشي براي كساني كه مقام جهاني دارند، قائل هستند. اما فراموش نكنيم كه در نظام جمهوري اسلامي ايران ارزشهايي وجود دارد. ما شيفتگان خدمتيم يا تشنگان قدرت؟! اگر مسئولان به تفكر قدرت طلبي غلبه نكنند در كارمان به جايي نميرسيم.