رئيس شوراي عالي راهبردي سند توسعه فوتبال ايران تاکيد کرد که با تدوين سند ملي، فوتبال ايران از مشکلاتي که اکنون با آنها درگير است رهايي پيدا ميکند.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از فارس، شهاب الدین عزیزی درباره جلسه شورای عالی راهبردی سند توسعه فوتبال، عنوان کرد: ‌ روز گذشته با حضور معاونان و مدیران کل وزارت ورزش، دبیرکل فدراسیون و اعضای هیئت رئیسه، جلسه‌ای برگزار کردیم تا راهکارهای لازم برای تدوین سند ملی فوتبال را بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: گره کور و مشکل فوتبال ایران در عدم ساختار مناسب و نبود سند ملی که اراده و باور ملی پشت آن باشد، است. کارهای خوبی انجام شده اما ساختارسازی باید صورت گیرد، موضوعی که در تمام دنیا در نظر گرفته می‌شود.

رئیس شورای عالی راهبردی سند توسعه فوتبال اظهار داشت: از اقداماتی که در گذشته انجام شده، استفاده می‌کنیم و می‌خواهیم با نوشتن سند ملی، فوتبال ایران را به سمتی پیش ببریم که از مشکلات کنونی نجات پیدا کند. تدوین این سند متناظر با دیگر سندهای کشور مانند قانون برنامه پنجم و افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ است.

عزیزی خادم تاکید کرد: تدوین برنامه استراتژیک توسعه فوتبال بر اساس مطالعات پیمایشی و شواهد علمی نیازمند آسیب‌شناسی است. باید از طریق پروژه‌های میدانی و پیمایشی و مطالعات انتقادی نسبت به ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فوتبال و همچنین قوانین مناسب حقوقی به نتایج خوبی دست یابیم تا آنها را در سند ملی در نظر بگیریم.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ادامه داد: ‌استفاده از نظرات پیشکسوتان، استادان و مدرسان، نخبگان، مربیان، مدیران و اصحاب رسانه مدنظر ما قرار دارد. اصحاب رسانه باید ما را در این راه یاری دهند تا بتوانیم سندی که ضمانت اجرایی دارد را تدوین کنیم.

عزیزی خادم گفت: مطالعه تطبیقی باید صورت گیرد و از کشورهایی که در این زمینه موفق بودند، الگوبرداری و آنها را بومی‌سازی کنیم و بخصوص در حوزه ساختار اقتصادی و فنی، باید از تجارب جهانی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکثر باشگاه‌های ما دولتی هستند، درحالی که باید به سمت خصوصی‌سازی پیش برویم. در فضای خصوصی همه چیز کانالیزه می‌شود و مشکلاتی که امروز با آنها دست به گریبان هستیم، از بین می‌رود. مشکلات امروز ما به دلیل این است که ساختار، برنامه‌ریزی و سند مناسب نداریم.

رئیس شورای عالی راهبردی سند توسعه فوتبال با بیان اینکه باید اراده ملی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: ‌ هزار میلیارد در این فوتبال هزینه می‌شود و لیگ ما نام حرفه‌ای را یدک می‌کشد، اما خروجی آن تناسبی با هزینه‌ها ندارد. در ذات فوتبال عدالت و عدالت‌محوری وجود دارد، اما وقتی مشکلات وجود داشته باشد و برنامه نداشته باشیم، عدالت هم نخواهیم داشت. باشگاه‌های دولتی پول دولت که برای مردم است را می‌آورند و خرج می‌کنند درحالی که اگر فوتبال خصوصی باشد همه چیز روی برنامه و حساب و کتاب پیش می‌رود. در این شرایط همه چیز شفاف می‌شود و نظارت کافی وجود دارد.

عزیزی خادم افزود: اکنون یک باشگاه دولتی ۵ میلیارد هزینه می‌کند و یکی دیگر ۳۰ تا ۴۰ میلیارد، چرا که نظارتی روی آنها وجود ندارد. نگاه‌های موقتی و بدون نظارت منجر به کمرنگ شدن عدالت می‌شود و در این شرایط تولید هم صورت نمی‌گیرد و خروجی لیگ چیزی می‌شود که اکنون وجود دارد. باید در تمام کشور زمینه توسعه فوتبال و برابری استفاده از این فرصت را فراهم آوریم. بیشتر مناطق ما در کشور از این امکان بی‌بهره‌اند و در این سند باید به همه مناطق کشور توجه شود.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال اظهار داشت: ‌ نگاه ما باید عمیق‌تر و فراتر از صعود به جام جهانی باشد. در فوتبال بی‌برنامه، فساد، سرگردانی و عقب‌افتادگی دیده می‌شود.

رئیس شورای عالی راهبردی سند توسعه فوتبال درباره اینکه این سند تا چه زمانی آماده می‌شود، تصریح کرد: برنامه ما این است که تا یک سال آینده با کمک همه اهالی فوتبال برنامه را آماده کنیم.

عزیزی خادم درباره اینکه آیا این سند ضمانت اجرایی دارد و آیا تغییر اعضای فدراسیون، فرد بعدی مکلف به اجرای آن می‌شود، به فارس گفت: این سند باید به صورت قانون تدوین شود، در این راه فراکسیون ورزش مجلس و دولت باید ما را یاری دهند تا این سند به شکل قانونی تدوین شود و ضمانت اجرایی پیدا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که در این سند از چه کشورهایی الگو گرفته می‌شود، عنوان کرد: الگو باید تلفیقی باشد، ما می‌توانیم کشورهایی نظیر ترکیه، ژاپن و همین‌طور کشورهای پیشرفته‌تر را مدنظر قرار دهیم و این الگوها را بومی‌سازی کنیم. خیلی بلندپرواز نباشیم و برنامه منطبق با عقلانیت را تدوین کنیم. باید افق چندین ده ساله را در نظر بگیریم و از یک نقطه به نقطه مطلوب‌تر برویم. اگرچه مقاومت‌هایی خواهد شد اما این کار در راستای کمک به آیندگان و منافع ملی است.

عزیزی خادم گفت: اصلاح ادبیات و تغییر گفتمان در فوتبال از دیگر مواردی است که در سند فوتبال درنظر گرفته می‌شود؛ ما باید از حاشیه‌ها عبور کنیم و به سمت برنامه‌ریزی استراتژیک و راهبردی برویم.

رئیس شورای عالی راهبردی سند توسعه فوتبال یادآور شد: باید از تمام ظرفیت‌های ملی برای توسعه فوتبال استفاده و اعتماد از دست رفته میان مردم و دستگاه‌های متولی بخصوص فدراسیون را بازسازی کنیم. باید زمینه مشارکت مردم در بخش خصوصی را با نوشتن این سند فراهم آوریم.

عزیزی خادم با اشاره به استقبال کم تماشاگران از مسابقات فوتبال به فارس گفت: وضعیت سکوهای ما اسفناک است و مردم در حال قهر کردن از فوتبال هستند. در بازی سپاهان مقابل الاهلی در عربستان ورزشگاه پر بود و این نشان از برنامه‌ریزی آنها دارد. اگر سند ملی نوشته شود، همه مشکلات از دلالیسیم گرفته تا عدم استقبال مناسب از مسابقات حل خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: بدون برنامه و ساختار، یکنواختی و هارمونی وجود ندارد و فوتبال با نوسان پیش می‌رود اینگونه است که در دل یک فوتبال بی‌برنامه صعود یک‌شبه و سقوط خطرناک و عقب‌گرد وحشتناک داریم.

وی گفت: امیدوارم همه دست به دست هم دهیم تا این سند به سرانجام خوبی برسد و دوستانم در وزارت ورزش به ویژه دکتر سجادی، هیئت رئیسه فدراسیون و مسئولان فدراسیون که در این راه کنار ما هستند، تشکر می‌کنم و دست همه را به گرمی می‌فشارم و دستم را به سوی آنها دراز می‌کنم تا به ما کمک کنند. در این میان رسانه‌ها نقش بسیار مؤثری دارند.

رئیس شورای عالی راهبردی سند توسعه فوتبال ادامه داد: در این سند ملی درنظر داریم از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و نیروهای مسلح دعوت به عمل بیاوریم چرا که این نهادها نقش مؤثری در فوتبال دارند و می‌توانند به ما کمک کنند.

عضو هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال در پايان گفتوگو با فارس، درباره ديدار ايران مقابل کره، اظهار داشت: اميدوارم با همدلي و يکدلي و با فراموش کردن موقت مشکلات کمک کنيم به خاطر نام ايران و مردم علاقمند کره جنوبي را شکست دهيم و راه صعود را هموار کنيم. اين موضوع به منزله آن نيست که مشکل نداريم ولي بايد موقتا همه چيز را فراموش کنيم و اگر بتوانيم کره را ببريم ميتوانيم به عنوان تيم اول راهي جام جهاني شويم تا بدين ترتيب دل مردم متمدن ايران را شاد کنيم.