ماجرای ۶ گل و بچه‌های من!

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، محمد مایلی کهن، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان پیش از دیدار تاریخی این تیم مقابل کره جنوبی در جام ملت‌های ۱۹۹۶ امارات در نامه‌ای ضمن تشکر و قدردانی از شاگردانش به علت برتری پرگل مقابل عربستان شرح وظایف آنها را برای دیدار با کره جنوبی تشریح و آنها را از نظر روحی مهیای این بازی کرده است. در متن این نامه که در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است، آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
تشکر و سپاس خداوند بزرگ را که نعمت‌هایش را بر ما ارزانی داشت تا علی‌رغم خواسته قلبی خیلی‌ها باعثشادی قلب میلیون‌ها ایرانی شویم اما سپاس و تشکر از یکایک شما عزیزان و دلیرمردان میهن اسلامی که با همت بلند خود نشان دادید که ایرانی در هر مقطعی که بخواهد حتی با نداشتن امکانات آن چیزی که در نظر دارد دست پیدا می‌کند.

بچه‌های من! فکر می‌کنم تیم ما یکی از مظلوم‌ترین تیم‌های تاریخ ورزش کشورمان باشد که با وجود اینکه خیلی شیطنت‌ها بعمل آمد اما به یاری خداوند بزرگ و مهربان و با همت و تلاش شما بچه‌ها راهش را پیدا کرد و شک ندارم که این راه پرشکوه را ادامه خواهید داد. تا به اینجا که کمتر کسی باور می‌کرد ما به اینجا برسیم و خیلی‌ها بر این تصور بودند که این تیم بیشتر از یک هفته دوام نمی‌آورد اما از آنجایی که اراده خداوندی و همت و تلاش شما بود علی رغم تمامی مشکلات، کمبودها و کارشکنی‌ها تیم راه خود را ادامه داد و خوشبختانه هر حرکتی که تا به امروز در تیم به وجود آمده تماما در جهت بهبود کار بوده است.

بچه‌های من! با بازی زیبا و نتیجه شگفتی که مقابل تیم رویایی عربستان بدست آوردید، تیمی که در سال‌های اخیر به هیچ تیمی نباخته بود آن هم با سه گل مردم باصفا و مهربان ایران چقدر به شما بالیده و دوست‌تان دارند.

بچه‌های من! ببینید چطور با یک برد ساده شما چه غم‌هایی فراموش می‌شود، چه دل‌هایی که شاد می‌شوند، دل‌هایی که حتی اگر تمام دنیا را مقابل‌شان بگذارید شاید نتواند خوشحال‌شان کند اما با یک گل شما مردم مشکلات و گرفتاری‌ها و غم‌های‌شان فراموش می‌شود و غم بی‌پدری یا بی‌مادری، داشتن بیماری‌های مختلف و صعب العلاج، مشکلات اقتصادی و خیلی چیزها را از یاد می‌برند.

یادمان باشد که خیلی از ما شاید دیگر از این فرصت‌ها نصیب‌مان نشود که چهار سال بعد در جام ملت‌های دیگر حضور یابیم پس باید نهایت سعی خود را انجام دهیم تا انشاءالله بتوانیم با سلامتی و موفقیت از بازی بیرون بیاییم. شک ندارم که این در توان شماست و این را در مقابل عربستان با تمام وجود و به معنای واقعی بروز دادید آن هم عربستانی که خود را روی ابرها حس می‌کرد با بازیکنانی چون " محمد الدعایه "، " خالد تیماوی "، " خالد موالید "، " العنبری " و….

یقین دارم که شما امروز بهتر و مصمم‌تر از بازی با عربستان خواهید بود تا دل میلیون‌ها ایرانی را در کشور عزیزمان و جای جای دنیا شاد کنید. اما اسامی نفراتی که در این بازی از ابتدا به میدان خواهند رفت به شرح زیر است:

آقای نیما نکیسا در این بازی درون دوازه خواهد بود همانطور که قبلا گفته بودم خوشبختانه نیما توانسته جانشین شایسته‌ای برای دروازه بان بزرگی چون احمدرضا عابدزاده باشد. بعد از بیماری و ناراحتی که برای انگشت احمدرضا به وجود آمد خیلی نگران درون دروازه بودیم که خوشبختانه نیما با جسارت و فعل خواستنش این نگرانی را برطرف کرد، البته نیما در بازی با عربستان در کنار هنرنمایی‌هایش یکی دو اشتباه دیگر هم داشت که یک مورد آن شوتی بود که تیماوی زد و نکیسا از خود عکس العملی بروز نداد.

نیما جان! هیچگاه نباید ناامید و نظاره‌گر باشی. به عنوان آخرین فرد که بازی را می‌بینی باید با مدافعان خود صحبت کنی. به موقع به بازی سرعت ببخشی و به موقع بازی را آرام کنی. نیما جان! سعی کن وظایف بازیکنان را به همراه ضربات ایستگاهی و کرنر به آنها یادآوری کنی. کاملا خروج‌هایت حساب شده باشد به هیچ عنوان نمی‌خواهم اگر بالفرض حریف با تو تک به تک شد روی او خطا کنی که هم منجربه اخراجت می‌شود و هم یک پنالتی به حریف می‌دهی.

در بازی مقابل کره سه دفاع مرکزی ما آقایان پیروانی، خاکپور و فلاحت‌زاده خواهند بود.

افشین به عنوان نفر آخر خط دفاعی در این بازی انجام وظیفه خواهد کرد. من از او می‌خواهم به مانند یک سوئیپر عمل کند. خوشبختانه در بازی با عربستان آقا افشین نظم خاصی به خط دفاعی داده بود باز هم از او می‌خواهم همین کار را انجام دهد. همچنین از افشین و دیگر مدافعان تیم می‌خواهم به خاطر سرعتی بودن تیم حریف به هیچ عنوان بدنبال آفسایدگیری نباشند، چراکه حریف دارای سرعت است و اگر از یکی از تله‌های آفساید ما عبور کند یقینا ایجاد مشکل خواهد کرد پس لازم است مدافعان ما به هیچ عنوان روی خط قرار نگیرند. از افشین می‌خواهم در مواقع لزوم با خط دفاع و هافبک حرف بزند و وظایف آنها را گوشزد کند.

دفاع جلوزن سمت راست ما در بازی مقابل کره جنوبی آقای محمد خاکپور بوده، ضمنا ایشان کاپیتان تیم هم خواهد بود، واقعا هم کاپیتانی برازنده محمد آقاست. محمد باید مانند بازی با عربستان سختگیر بوده و نفس‌هایش پشت سر حریف باشد. باید بین محمد و پیستون راستش که در بازی مقابل کره جنوبی نعیم سعداوی است ارتباط مناسبی وجود داشته باشد و این دو زوج مناسبی را تشکیل دهد.

من در اینجا از کلیه مدافعان تیم می‌خواهم در نیمه زمین خودی کارهای ریسکی انجام ندهند و بی‌دلیل و بدون فشار زیر توپ نزنند. به هنگام زدن ضربات کرنر توسط ما روی دروازه حریف محمدآقا حتما باید سرزن‌های تیم باشد.

در سمت چپ دفاع ما امروز از ابتدا آقای فرشاد فلاحت‌زاده بازی می‌کند. فرشاد در مدت زمانی که پس از مصدومیت آقای استاداسدی در بازی با عربستان وارد زمین شد خیلی خوب و سختگیرانه بازی کرد. باز هم از فرشاد می‌خواهم همانگونه باشد ضمن اینکه باید از کارهای ریسکی و خطاهای بی‌مورد پرهیز کند. از طرفی فرشاد هم باید با آقای میناوند که پیستون چپ ما خواهد بود یک زوج تشکیل داده و به خوبی یکدیگر را حمایت کرده و پوشش دهند.

همانطور که قبلا ذکر کردم پیستون راست ما در مقابل کره جنوبی نعیم سعداوی است. خوشبختانه نعیم در دو بازی اخیر کاملا را رو سفید کرده است. هم نعیم و هم مهرداد همان انتظاری که ما از یک پیستون را داشتیم به خوبی انجام دادند. نعیم در بازی با عربستان یکی، دو پوشش عالی در هنگام دفاع انجام داد، امروز هم او باید مراقب باشد و به موقع در زمان حمله و دفاع شرکت کند.

البته نعیم عزیز! در بازی اخیر در یکی، دو مورد خطاهایی انجام دادی که می‌بایست مراقب باشی. امروز باید بیشترین سانترها را از چپ و راست انجام دهید و به موقع هم، وقتی توپ از سمت مخالف می‌آید پوشش لازم را انجام دهی.

پیستون چپ ما همانطور که گفتم آقای میناوند است، مهرداد هم در دو بازی گذشته جزو بهترین‌ها بوده او هم در حمله و هم در دفاع خوب و موثر ظاهر شده است. خوشبختانه مهرداد و علیرضا منصوریان و نعیم سعداوی و حمید استیلی تبدیل به زوج‌های خوبی شده‌اند و خیلی خوب همدیگر را درک کرده، کارهای ترکیبی انجام داده و از هم حمایت می‌کنند.

مهرداد و نعیم! باید انرژی‌های خود را تقسیم کنید و مانند بازی با تایلند که هر کدام‌تان یک گل زدید در دیدار مقابل کره هم وقتی توپ توسط ما از طرف مقابل سانتر می‌شود شما پشت محوطه جریمه حضور داشته باشید تا بتوانید از توپ‌های برگشتی استفاده کنید.

در اینجا لازم است تاکید کنم کرنرهای سمت چپ ما در بازی مقابل کره جنوبی توسط میناوند و منصوریان و کرنرهای سمت چپ توسط سعداوی و استیلی زده می‌شود.

هافبک وسط ما در بازی مقابل کره جنوبی آقاکریم است. بعد از بازی با تایلند که آقاکریم را یک قدم آوردیم جلو و در هافبک وسط قرار دادیم ضریب کاری او خیلی افزایش یافت. باز هم از آقاکریم می‌خواهم به مانند بازی با عربستان بدون کار اضافی بازی کند، رابط بین جناح راست و چپ تیم ملی باشد، به موقع از پاس‌های بلند خود استفاده کند و بهره لازم را از شوت‌ها و ضربات سرش ببرد.

حمید(استیلی) و علیرضا(منصوریان) هافبک‌های راست و چپ ما در بازی با کره جنوبی خواهند بود که به همراه آقاکریم، نعیم و میناوند باید مرکز زمین را از آن خود کنند. هم حمید و هم علیرضا از قدرت حفظ توپ بالایی بر خوردارند و باید به موقع از این قدرت استفاده کنند، به موقع حریف را دور زده و توپ را روی دروازه بریزند، البته حمید و علیرضا این توانایی را دارن که با پاس‌های در عمق خود فورواردها و پیستون‌های راست و چپ ما را راه بیاندازند که من از آنها می‌خواهم از این توانایی خود استفاده کنند.

آقایان دایی و عزیزی نفرات خط حمله ما را در بازی با کره جنوبی تشکل می‌دهند. به نظر من خداداد هنوز کلیه مهارت‌های خود را به کار نگرفته است و بعضی مواقع محو جریان بازی می‌شود. به عقیده من هنر خداداد عبور از عمق دفاع حریف است و این را ما باید بارها از او ببینیم. البته خداداد در محوطه جریمه حریف مختار است هر کاری می‌خواهد انجام دهد، چرا که توانایی انجام این کار را دارد. او باید در جریان مسابقه عقب‌تر از آقای دایی بازی کند.

آقای دایی به نظر من یکی از بی‌نقص‌ترین بازی‌های خود را طی دو بازی اخیر مقابل تایلند و عربستان انجام داده است. او با بیشترین دوندگی و فشار روی دفاع حریف فقط در یکی دو مورد می‌توانست پاس دهد که این کار را انجام نداد اما شک ندارم که امروز این کار را به بهترین نحو انجام خواهد داد.

علی و خداداد باید مدام حرکت‌های بدون توپ انجام دهند تا ذهن دفاع حریف را مشغول کنند و فرصتی برای هافبک‌های ما ایجاد کنند که از فضاهای بین دفاع جلو و دفاع کنار آنها نهایت بهره را ببرند.

در اینجا تاکید می‌کنم طراح ضربات ایستگاهی ما آقای استیلی است و پنالتی‌ها را هم آقای دایی می‌زند.

لازم است یادآوری کنم تیم حریف به دلیل سرعت بالایی که دارد خصوصا در انتقال توپ از دفاع و حمله سریع عمل می‌کند. به همین خاطر در ضربات ایستگاهی و کرنری که روی دروازه حریف می‌زنیم باید کاملا مواظب ضدحملات این تیم باشیم. حریف بیشتر از سمت راست خود حمله می‌کند به همین خاطر باید در جناح چپ یکی از بازیکنان ما مراقب بازیکن تهاجمی این تیم باشد.

تیم کره در زمان حمله توپ‌ها را بیشتر برای فضای تیر دو ارسال می‌کند پس باید مراقب این حربه تیم کره باشیم.

از شما می‌خواهم از همان ابتدا محکم و بدون خطا بازی کنید. باید کاملا منطقی و بدور از احساس بازی کنیم. به حریف و داور کاملا احترام بگذارید.

شک ندارم با فعل خواستنی که در شما می‌بینم با سلامتی و دست پر از میدان خارج خواهید شد. هرچند که همیشه گفته‌ام و می‌گویم راضی‌ام به رضای او و هر آنچه که او بخواهد.

سلامت و موفق باشید.»

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک چهارم نهایی رقابت های جام ملت های آسیا که سال ۱۹۹۶ در امارات برگزار شد موفق شد تیم ملی کره جنوبی را با نتیجه ۶ بر ۲ شکست بدهد و بهترین پیروزی فوتبال ایران برابر این تیم را رقم بزند.