به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، ماهواره هاتبرد پخش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد. بر این اساس یوتل‌ست با هدف جلوگیری از پخش اخبار شبکه‌های ایرانی به شرکت آرکیوا، سرویس‌دهنده پخش ماهواره‌ای هاتبرد دستور داده تا از روز دوشنبه ۲۴ مهر(۱۵ اکتبر) فرکانسی را که این شبکه‌ها روی آن پخش می‌شدند، قطع کند.

در بخشی از اطلاعیه‌ای که شبکه‌های العالم و پرس تی وی منتشر کرده‌اند، تاکید شده‌است: توقف پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ایران نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا برای آزادی بیان هیچ احترامی قائل نبوده و از هیچ تلاشی برای خاموش کردن صدای متفاوت و واقعی از رسانه‌های غربی است، فروگذار نمی‌کند.

شبکه‌های پرس تی‌وی، العالم، سحر ۱ و ۲، الکوثر، جام جم ۱و ۲ شبکه خبر و تلویزیون قرآن از جمله شبکه‌هایی تلویزیونی ایران هستند که پخش آنها بر روی ماهواره هاتبرد متوقف شده است. این توقف همچنین شامل تعدادی از شبکه‌های رادیویی نیز می‌شود.

به نظر می‌رسد اقدام غیرقانونی یوتل‌ست برای این است که اخبار صدا و سیمای ایران به گوش مردم دنیا نرسد. کانال‌های خبری جمهوری اسلامی ایران در این اطلاعیه حق پیگیری قانونی و احقاق حقوق و جبران خسارات مادی و معنوی حاصل از این تصمیم نسنجیده را برای خود محفوظ می‌دانند. متاسفانه این اقدام ناشایست یوتلست با فاصله ای کمتر از یک هفته از اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا صورت گرفته است که همین اقدام شایستگی اتحادیه اروپا برای دریافت این جایزه معتبر جهانی را زیر سوال می برد.

خبرگزاری مهر برای پیگیری این خبر تلاش کرد با مدیران شبکه‌های مختلف برون مرزی همچون مدیر شبکه قرآن، رادیو ایران، شبکه سحر و شبکه های جام جم ارتباط برقرار کند که متاسفانه بیشتر مدیران پاسخو نبودند اما از طریق روابط عمومی اعلام کردند که پیگیر این اتفاق ناشایست یوتلست تا دریافت احقاق حقوق خود هستند. هاتبرد نیز قرار است تا ساعاتی دیگر دلایل خود را برای توقف ارائه خدمات به این شبکه ها اعلام کند.

واکنش رسانه‌ ملی نسبت به قطع شبکه‌های برون‌مرزی ایران

روابط عمومی رسانه‌ ملی با غیراخلاقی و غیرحرفه‌یی خواندن اقدام شرکت یوتل‌ست در قطع تعدادی از شبکه‌های برون مرزی صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا، متن اطلاعیه بدین شرح است:

بر خلاف ادعاهای فریبکارانه غرب درخصوص احترام و اعتقاد به حقوق بشر و جریان آزاد اطلاعات در جهان جمع کثیری از مخاطبان شبکه‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از امروز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ از دریافت تعدادی از شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صداوسیما محروم شدند.

شرکت یوتل‌ست تحت فشار لابی آمریکایی صهیونیستی و به دنبال تقاضای شورای سمعی و بصری فرانسه(CSA) با ادعای واهی، شرکت سرویس‌دهنده پخش ماهواره‌ی هات‌برد را از ارائه سرویس به شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منع کرد و این شرکت نیز از دوشنبه ۲۴ مهر مطابق با پانزدهم اکتبر ۲۰۱۲ در اقدامی غیرقانونی برخلاف تعهدات و قراردادهای فیمابین پخش صدا و تصویر شبکه‌های العالم، پرس‌تی‌وی، الکوثر، شبکه خبر، سحر ۱ و ۲، جام‌جم ۱ و ۲ و شبکه‌ قرآن را متوقف کرد.

این در حالی است که هم‌اکنون شرکت یوتل ست فقط از طریق ماهواره هاتبرد در حال پخش برنامه‌های بیش از یک هزار شبکه در فضای جمهوری اسلامی ایران است که بسیاری از آنها دارای محتوای ضداخلاقی، مستهجن، ضد انسانی، ضد فرهنگ ایران و ضد ارزش‌های دینی است.

بیشک اعتقاد به جریان شفاف اطلاعرسانی و روشنگری این شبکهها درخصوص حوادث جهان بهویژه بیداری اسلامی مردم منطقه و مقابله با انحصار رسانهیی استکبار و صهیونیسم در پوشش یکجانبهگرایانه اخبار از عمده دلایل اتخاذ این تصمیم غیراخلاقی و غیرحرفهیی است. صداوسیما در مقابل این اقدام نسنجیده با هدف احقاق حقوق مخاطبان و عمل به تعهدات بینالمللی خود به عنوان رسانهیی تاثیرگذار در تقویت جریان اطلاعات آزاد در جهان پیگیری این موضوع را تا حصول نتیجه حق قانونی خود میداند.