به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، تیم ملی فوتبال ایران در ادامه مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در ورزشگاه آزادی مقابل ازبکستان شکست خورد تا شانس ایران برای صعود کم شود. بعد از این شکست انتقادهای زیادی از کادر فنی تیم ملی و فدراسیون فوتبال انجام شد. برخی عنوان کردند خلا یک مربی کاملا ایرانی بر روی نیمکت تیم ملی احساس می‌شود. به همین دلیل صحبت از برکناری امید نمازی از کادر فنی تیم ملی است و حتی امیر عابدینی مدیرعامل باشگاه داماش گیلان گفت که نمازی با رابطه مربی تیم ملی شده است.

نمازی که اکنون در آمریکا به سر می‌برد گفت وگویی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس انجام داده که آن را می‌خوانید؛

فارس: امیر عابدینی صحبت‌هایی در مورد شما انجام داده و گفته شما با رابطه مربی تیم ملی شده‌اید. نظر خودتان چیست؟

اگر عابدینی هزار بار در مورد دانش فنی من صحبت می‌کرد یکبار هم به خودم اجازه نمی‌دادم پاسخش را بدهم، اما چون حرف‌هایی زده که مربوط به شخصیت و صداقت من است و من اعتقاد دارم در کار باید با لیاقت و صداقت پیش رفت، لازم می‌دانم به او جواب بدهم. او گفته من به خاطر دوستی با آقای ایکس در کوچه پس کوچه‌های شمرون به پست مربیگری تیم ملی رسیده‌ام. ایشان بداند که من با ۲ نفر از اهالی فوتبال در شمرون از قدیم دوست بوده‌ام. یکی رسول جوزی که اکنون سرپرست تیم امید است و نفر دوم هم حاج مهدی اربابی است. این دو نفر اصلا در جریان اینکه من شاید مربی تیم ملی شوم نبوده‌اند. من اصلا صحبتی با این ۲ نفر در این زمینه نکرده‌ام. اگر منظور عابدینی، آقای مهدی محمد نبی است، من با او بعد از آنکه به کادر فنی تیم ملی اضافه شدم با ایشان آشنا شدم.

فارس: پس چرا علیه شما موضع‌گیری زیاد است؟

دیواری کوتاه‌تر از من پیدا نکرده‌اند. من انتخاب خود کی‌روش هستم. وقتی کی‌روش و گاسپار به ایرن آمدند با من تماس گرفتند. من با گاسپار بیشتر از کی‌روش آشنا بودم. کی‌روش و گاسپار از من پرسیدند برنامه کاریت چیست. آن زمان من در استیل آذین بودم و قراردادم رو به پایان بود و می‌خواستم پیش خانواده‌ام به آمریکا برگردم. با آنها جلسه داشتم و در مورد فوتبال ایران و کار با کی‌روش صحبت کردم. بعد کی‌روش من را به عنوان دستیار به فدراسیون فوتبال معرفی کرد. هیچ‌کس دیگری هم در جریان این مسئله نبود.

فارس: می‌گویند شما اولین قربانی شکست برابر ازبکستان خواهید بود و احتمال دارید تغییراتی در تیم ملی ایجاد شود؟

مسلم است دیواری کوتاه‌تر از من پیدا نمی‌کنند. اما من انتخاب کی‌روش هستم. بهتر است برگردیم به عقب‌تر؛ حدود ۲ سال و نیم پیش که محمد خاکپور هدایت استیل آذین را برعهده گرفت و سرمربی استیل آذین شد، بین تمام افرادی که با آنها آشنا و همبازی بود و حتی به برخی از آنها شاید از نظر فنی اعتقاد داشت به امید نمازی در آمریکا زنگ زد و گفت می‌خواهم تو دستیارم باشی. معیار برای دستیاری چیست؟ اول اعتقاد به کار آن شخص و دوم اعتقاد به شخصیت آن فرد است. از خاکپور بپرسید چرا زنگ زد آمریکا که نمازی بعد از ۳۰ سال به ایران بیاید و دستیارش باشد. از کی‌روش بپرسید چرا مرا دستیارش کرد. نگویید به خاطر دوستی در کوچه پس کوچه‌های شمرون با آقای ایکس مربی تیم ملی شدم. بگویید آقای ایکس چه کسی است؟

فارس: مگر مهم است؟

بله، اما من می خواهم یک واقعیت را بگویم. خلاصه کلام من این است فوتبال ایران مریض است و فوتبال ایران ضعف فنی دارد. علت ناکامی تیم‌های ملی هم من نیستم و مقصر اصلی ناکامی‌های ملی فوتبال ایران امید نمازی نیست. مدیرانی هستند که در این ۱۰-۱۲ سال اخیر هیچ کاری برای ساختار فوتبال ایران نکردند.

فارس: اما آیت‌الهی نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال نیز گفته باید از تجربه مربیان ایرانی روی نیمکت تیم ملی استفاده کنیم؟

جواب آیت الهی را چون عضو خانواده فدراسیون است را نمی‌دهم و بعدا با او صحبت می‌کنم اما اکنون تمام صحبت‌هایم مربوط به عابدینی می‌شود زیرا درباره مسایل غیر فنی صحبت کرده است. در ۱۰-۱۲ سال اخیر ساختاری برای فوتبال ایران ایجاد نشده است کاری برایش انجام نشده که به این روز و حال نیفتد. بهتر است مدیران فوتبال در آینه نگاه کنند و خیلی راه دور نروند.

فارس: از نظر فنی چرا به ازبکستان باختیم؟

این شکست به چند مسئله برمی‌گردد. اول اینکه گل زدیم اما گل‌مان قبول نشد. برخی می‌گویند در ازبکستان هم در دیدار رفت گل ازبکستان مردود شد. بله این اتفاق افتاد اما این دوبازی متفاوت است. یکی از بهترین‌ نمایش‌هایمان را ارایه کردیم و ۱۵-۲۰ دقیقه اول بازی خیلی خوب بودیم. بعد از آن که گل ما مردود شد از نظر روحی افت کردیم البته بازهم موقعیت گل داشتیم. سرانجام روی ضربه ایستگاهی گل خوردیم که نقطه ضعف‌ تیم ملی است کسی نمی‌تواند منکرش باشد.

فارس: با این شکست چند درصد شانس صعود داریم؟

می‌گویم کارمان خیلی مشکل شده است، من واقع‌بین هستم. باید قطر را در قطر ببریم آن هم در حالی‌که در تهران با این تیم مساوی کردیم اما پیروزی برابر قطر در دوحه امکان‌پذیر است مگر ازبکستان را در ازبکستان نبردیم. شاید بگویید شانسی بردیم خب شاید در قطر هم با شانس پیروز شدیم.

با این انتقادهایی که از تیم ملی می‌شود وضعیت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نباید اعتقادمان را از دست بدهیم. چه کسی فکر می‌کرد لبنان ایران را ببرد. این اتفاق‌های فوتبال است. در حال حاضر فاصله تیم‌ها به هم نزدیک شده است. هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. اعتقادم این است که فوتبال‌مان برتر از قطر است و تلاش می‌کنیم برنده شویم.

فارس: با مسئولان فدراسیون فوتبال صحبتی کرده‌اید؟

نه صحبتی با مسئولان فدراسیون نداشته‌ام. در حال حاضر آمده‌ام خانواده‌ام را ببینم اما با کی‌روش در تماسم و حدود ۱۰ روز دیگر به ایران برمی‌گردیم.

فارس: برنامه‌تان برای تیم ملی چیست؟

می‌خواهیم برای بازی‌های غرب آسیا آماده شویم. با یک سری از بازیکن جوان و با تجربه کار می‌‌کنیم تا به تیم ملی کمک کنیم..

فارس: از علی دایی تا خیلی دیگر از مربیان لیگ برتری از بازی با تاجیکستان انتقاد کردند. مسابقه‌ای که با نفرات ذخیره ما مقابل این تیم انجام شد.

انجام دیدار دوستانه با آن نفرات تصمیم کی‌روش بود، هر مربی برای کار خودش فلسفه و نظری دارد. کی روش یک بازی تدارکاتی مد نظر داشت اما نمی‌خواست بازیکنان اصلی را بازی بدهد. چون از مصدومیت‌ بازیکنان گزیده شده است. در بازی‌های قبلی مصدوم داشتیم و به همین دلیل کی‌روش تصمیم گرفت از بازیکنانی که نزدیک به ترکیب اصلی بودند استفاده کند، می‌خواست ببیند آنها چطور در بازی رسمی بازی می‌کنند.

فارس: شکایت کی‌روش از روزنامه گاردین به کجا رسید؟

نمی‌دانم در مورد این مسایل خبری ندارم. او هفته آینده به ایران برمی‌گردد.

فارس: قرارداد شما با فدراسیون تا چه زمانی است؟

قراردادم مثل قرارداد کیروش است و تا پایان جام جهانی ۲۰۱۴ با فدراسیون قرارداد دارم.