شمسایی قلدری کرد، دعوتش نکردم / آنهایی که مردم را فریب دادند را هیچوقت نمی بخشم
افکار نیوز گروه ورزشی:
از جلسه هیات رئیسه فدراسیون صحبت کنید. جلسه ای که با جدایی شما همراه شد.

- اتفاق خاصی در این جلسه نیفتاد. بنده مسائل فنی و ترابیان مسائل مدیریتی را گزارش کرد و از جلسه خارج شدیم. دوستان در جلسه تصمیم گیری کردند و با استعفای ما هم موافقت کردند.
ناراحت نیستید؟
- نه چون قرار نبود من بمانم. اگر با استعفایم هم موافقت نمی شد، خودم نمی ماندم. این تیم ملی نیاز به خون تازه داشت و امیدوارم نفر بعدی بیاید و این گره را از فوتسال ایران باز کند.
اما فدراسیون هم تمایل چندانی برای ادامه همکاری با شما نداشت!
- به هر حال اتفاقی است که افتاده و صلاح نیست در باره چیزی که تمام شده صحبت کنیم. باید بگویم در این مدت خیلی ها به دنبال این بودند که من بروم و حالا هم به مقصودشان رسیدند اما مشکل این فوتسال من نبودم. شایسته این نبودم که همه چیز سر من خراب شود. فوتسال ایران دردهای زیادی دارد. تا روزی که فوتسال ایران در یک اتاق اداره می شود و همه چیز آن به فوتبال وابسته است اوضاع همینطور می ماند.
با این مشکلات شما چطور قبول کردید در تیم ملی این فوتسال کار کنید؟
- ما برای بحثفنی مسئولیت را قبول کردیم اما قرار نبود این اتفاقات رخ دهد. فوتسال ایران استقلال ندارد و این درد اصلی است. مشکلات مالی در فوتسال بیداد می کند و هر پولی هم می آید به چاله های فوتبال ریخته می شود و این است که اوضاع فوتسال خراب می شود. خیلی از شرکت های بزرگ برای قبول بحثاسپانسرینگ در تیم ملی فوتسال قدم جلو گذاشته اند اما متاسفانه به دلیل اینکه هرکس می خواهد در فوتسال هزینه کند باید هزینه های فوتبال را هم بپذیرد پشیمان می شود.
مطرح کردن مشکلات مالی توجیه نیست؟
- ما قطعا مشکل فنی هم داشتیم و این را کتمان نمی کنیم اما وقتی بازیکن از نظر روحی و روانی در سطح پایینی قرار دارد، نمی تواند از نظر فنی بازدهی لازم را داشته باشد. ما باید بررسی کنیم ببینیم تیمی که مقابل اسپانیا آنقدر با برنامه و با انگیزه ظاهر می شود چه اتفاقی می افتد که مقابل تیم کلمبیا شکست می خورد…
شما باید به این سوال پاسخ دهید!
- قطعا اتفاقاتی رخ داد. وقتی پدر خانواده به دخترش هزار تومان پول توجیبی بدهد و به پسرش ۳ هزار تومان اختلاف ایجاد می شود. نمونه این اتفاق در جام جهانی رخ داد. بعد از پیروزی بازیکنان تیم ملی فقط ۱۰۰ دلار پاداش گرفتند و این خنده دار است. معلوم است بازیکن انگیزه ای برایش نمی ماند. در رقابتهای مهمی مثل جام جهانی مسائل فنی پشت مسائل روحی و روانی پنهان می شود و بازیکن بدون روحیه نمی تواند تمام توانش را به اجرا درآورد.
اما بازیکنان تیم ملی فوتسال از باشگاههایشان خوب پول می گیرند!
- بله، بازیکن داریم که باشگاه بزرگش ۱۰۰ میلیون قرارداد بسته اما نزد من آمده و گفته باشگاه پول نداشته و مبلغی دریافت نکرده است.
در این شرایط کادرفنی و در راس آن علی صانعی وظیفه ای نداشت؟
- من هرچه در توانم داشتم گذاشتم. آنهایی که در متن کار بودند دیدند که چه کارهایی برای تیم انجام دادیم. من عذاب وجدان ندارم چون تمام تلاشم را کردم.
انتقادهای زیادی در این چند روز از شما انجام شد. این انتقادات را قبول دارید؟
- بعضی هایش که فنی بود را بله اما بسیاری اش را نه. متاسفانه عده ای در فوتبال ما هستند که می دانند مشکل چیست اما از روی کم لطفی شان انتقادهای بیجا می کنند و می خواهند مردم را فریب دهند.
منظورتان حسین شمس است؟
- خیر، آقای شمس که همیشه رک و راست حرفهایش را می زند.
پس چه کسانی را می گویید؟
- اسمی نمی برم. خودشان می دانند چه کسانی را می گویم. آنها واقعا بی انصافی کردند و دروغ تحویل مردم دادند.
آنها را می بخشید؟
- اصلا… آنهایی که مردم را فریب را دادند هیچوقت نمی بخشم چون واقعا مردم را گمراه کردند. ما ایراد داشتیم اما برخی ها مغرضانه انتقاد کردند.
قطعا شما با حسین شمس به این فوتسال معرفی شدید. فکر نمی کنید باید حرمت او را در بعضی مواقع نگه می داشتید؟
- ما اختلافی با هم نداریم! من شاگرد شمس هستم و او استاد من.
پس مصاحبه هایی که علیه یکدیگر انجام می دادید، چه معنایی داشت؟
- به هرحال اختلاف نظرهایی بوده و هست اما اختلاف آنچنانی نیست.
از اینکه دیگر در تیم ملی نیستید، دلخور نیستید؟
- به خدا قسم نه، گذشت زمان نشان می دهد که آیا من کار کرده ام یا نه. امیدوارم ۱۰ سال آینده غبطه نتایجی که من گرفتم را نخورند. من ارزویم موفقیت تیم ملی است و برای فوتسال ایران آرزوی موفقیت دارم.
در صحبتهایتان اشاره کردید که شما قربانی تمام این اتفاقات شدید؟ انگار نارحتی زیادی دارید؟
- من کارم را کردم و حالا همه کاسه و کوزه ها را سر من شکستند اما ایرادی ندارد. من متهم اصلی شناخته شده ام و ترجیح می دهم دیگر چیزی نگویم.
برخی بازیکنان تیم ملی هم از شما انتقاد کردند…
- آنها واقعیتها را نگفتند. بازیکنان خط گرفته بودند تا صحبتهایی را انجام دهند چون آنها جلوی من چیز دیگری گفته بودند.
از چه کسی خط گرفته بودند؟
- از همانهایی که مغرضانه از من انتقاد می کردند. همان بازیکنانی که می گویید در تمرینات به من می گفتند وحید تیم ندارد و حقش نیست به تیم ملی دعوت شود. حالا چطور از او دفاع می کنند؟
قبول دارید شما به عنوان سرمربی تیم ملی اختیار تام نداشتید؟
- چرا این را می گویید؟
نمونه اش مساله عدم دعوت از وحید شمسایی و یا تحمیل خسوس کاندلاس؟
- من خودم با وحید صحبت کردم. او خودش هم نخواست به خودش کمک کند. به شمسایی گفتم تو یک تیم پیدا کن تا نتوانم بهانه ای دست بازیکنان دیگر بدهم. وحید می توانست به یک تیم لیگ برتری بپیوندد اما او از موضع قلدری صحبتهایی انجام داد که نباید.
یعنی از طرف ترابیان برای عدم دعوت از شمسایی تحت فشار نبودید؟
- اصلا… نظر شخصی ترابیان نبود وحید بود اما هیچوقت به ما اصرار نکرد که او نباشد.
درباره خسوس چطور؟
- من خودم به ترابیان گفتم یک مربی خارجی خوب به کادرفنی اضافه کند و حتی نام چند گزینه را هم اعلام کردم اما متاسفانه گزینه هایی که نام برده بودم با تیمهای دیگر قرارداد بسته بودند و در نهایت کاندلاس آوردند.
به نظر شما ترابیان می تواند فوتسال را به سر منزل مقصود برساند؟
- من نباید در این باره نظر بدهم. او مدیر من بود و صلاح نیست صحبتی در این خصوص بکنم.
انگار همچنان به ترابیان وفادار هستید!
- من فقط این را می گویم اگر با این شرایط بخواهیم فوتسال را ادامه دهیم ضربه می خوریم. باید مشکلات مالی حل شود وگرنه فوتسال ایران صدمه می بیند.
حرف پایانی؟
- امیدوارم نفر بعدی بتواند برای فوتبال افتخار بیاورد که اصلا ما فراموش شویم.