به گزارش افکارنیوزبه نقل از اول، دانستن این که کارلوس کروش جزو مربیان دسته دوم قرار می‌گیرد که چندان دشواری نیست. بررسی آمار گل‌های زده و خورده تیم‌های کروش این سوال بزرگ را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا این مربی تدافعی برای فوتبال هیجانی ایران که دوستدارانش علاقه‌مند به انجام بازی‌های هجومی هستند انتخاب مناسبی بوده است.
استارت
تنها ۲ گل زده در مرحله گروهی! این آمار نخستین تیم تحت هدایت کروش در نخستین تورنمنت رسمی این مربی بود. تیم‌ملی زیر ۲۰ سال پرتغال که با کروش قهرمان جام‌جهانی عربستان شد در مرحله گروهی دو پیروزی یک بر صفر برابر چکسلواکی و نیجریه و یک شکست ۳ بر صفر برابر عربستان را تجربه کرد و در مرحله‌های بعدی نیز کلمبیا و برزیل را یک بر صفر شکست داد و سرانجام با پیروزی ۲ بر صفر مقابل نیجریه در فینال قهرمان شد. پرتغال کروش به طرز حیرت‌انگیزی در ۵ دیدار از ۶ دیدارش گلی دریافت نکرد اما آمار ضعیف ۶ گل زده در ۶ مسابقه علاقه این مربی به بازی‌های تدافعی را از همان روز‌های اول به خود آشکار کرد.
مقدماتی یورو ۹۲
تیم‌ملی پرتغال در شرایطی با سرمربیگری کارلوس کروش نتوانست به رقابت‌های یورو ۹۲ راه پیدا کند که در ۸ دیدار مرحله مقدماتی تنها ۱۱ گل به ثمر رسانده بود و البته فقط ۴ گل خورده بود. پرتغال در نبرد با هلند، فنلاند، یونان و مالت ۵ پیروزی کسب کرد که ۴ تای آن پیروزی‌های یک بر صفر بودند! این تیم در نهایت با ۲ امتیاز نسبت به هلند در گروه دوم شد و یورو را از دست داد.
مقدماتی ۹۴
پرتغال کروش در بازی‌های مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۹۴ نیز به آمار میانگین ۲ گل در هر مسابقه نرسید. آنها در این رقابت‌ها در ۱۰ مسابقه ۱۸ گل به ثمر رساندند. البته نیمی از این گل‌های تنها در ۲ بازی برابر اسکاتلند و مالت به ثمر رسید و پرتغال در ۸ مسابقه دیگر فقط ۹ گل به تور دروازه حریفان چسباند! تیم سی‌کیو در این گروه پس از ایتالیا و سوئیس سوم شد و از صعود به جام‌جهانی بازماند.
آمار گویا در ناگویا!
کارلوس کروش سومین مربی ناگویا در جی لیگ ۱۹۹۶ بود. ناگویا در شرایطی آن فصل را با کروش به پایان رسید که آمار قابل قبول ۶۳ گل در ۳۰ بازی در کارنامه‌‌اش ثبت شده بود. فصل بعد اما داستان کاملاً متفاوتی داشت. آمار افتضاح ۴۱ گل در ۳۲ مسابقه پایان کار این مربی پرتغالی در جی لیگ را رقم زد.
مدارا با بور کینافاسو
گروه بسیار ساده تیم‌ملی آفریقای جنوبی در راه صعود به جام‌جهانی ۲۰۰۲ این ذهنیت را ایجاد می‌کرد که شاید این بار تیم تحت هدایت کروش گل‌های بیشتری به ثمر برساند. این اتفاق اما رخ نداد و آفریقای جنوبی تحت هدایت کروش در ۶ مسابقه مقابل تیم‌هایی نظیر مالاوی، بورکینافاسو و زیمباوه فقط ۱۰ گل به ثمر رسانده و البته تنها ۳ گل دریافت کرد.
دفاع از آرمان‌های فرگوسن!
الکسن فرگوسن برای سامان بخشیدن به خط دفاعی تیمش حساب ویژه‌ای روی کارلوس کروش باز کرده بود. او آمده بود تا اوضاع دفاعی شیاطین سرخ را بهبود ببخشد و در این راه تا حدود زیادی موفق بود. یونایتد یک فصل قبل از اولین ورود کروش در رقابت‌های لیگ جزیره ۸۷ گل به ثمر رسانده بود و ۴۵ گل نیز دریافت کرده بود. در اولین فصلی که کروش کنار دست فرگوسن نشست آمار گل خورده یونایتد به عدد خوب ۳۴ رسید. طبیعتاً این اتفاق موجب شد آنها در خط حمله کمی محتاط‌تر باشند و ۷۴ گل به ثمر برسانند.
۵۰ گل کمتر از مو!
«کهکشانی‌های یک» تحت هدایت کروش در پایان فصل ۲۰۰۴ – ۲۰۰۳ لالیگا عدد ۷۱ را در مقابل تعدادی گل‌های زده خود قرار دادند. ماجرا وقتی جالب می‌شود که این آمار را با آمار سال گذشته مورینیو با کهکشانی‌ها ۲ مقایسه کنیم. تیم مو ۵۰ گل بیشتر از تیم کروش به ثمر رسانده است!
مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰
دستیابی به میانگین ۲ گل در هر مسابقه در هر مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰ نیز برای پرتغال تحت رهبری کارلوس کروش میسر نشد این تیم در این مرحله با دانمارک، سوئد، مجارستان، آلبانی و مالت همگروه بود و درنهایت با به ثمر رساندن ۱۷ گل در ۱۰ مسابقه تیم دوم گروه شد.
جام‌جهانی ۲۰۱۰
اگر ۷ گل به ثمر رسیده مقابل کرهشمالی را نادیده بگیریم، پرتغال در جامجهانی ۲۰۱۰ نه تنها هیچ گلی به ثمر نرساند، بلکه حتی موقعیت گل چندانی نیز نداشت! همان ۷ گل اما آمار تیم ترسو و تدافعی کروش را به گونهای دیگر جلوه داد. تیمی که ترجیح میداد در مقابل اسپانیا نیز به یک تساوی صفر - صفر برسد و کار را به ضربات پنالتی بکشاند اما موفق نبود و ناچار به ترک زودهنگام جام شد.