ورزش ایران در لبه پرتگاه
افکارنیوز گروه ورزشی:

دو روز پیش بود که ورزش هند تعلیق شد و کویت از تعلیق دوباره فرار کرد؛ این یعنی ایران لب پرتگاه است. در جلسه اتحادیه‌های کمیته‌های ملی المپیک جهان که در لوزان سوییس برگزار شد مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک درباره وضعیت چند کشور از جمله ایران، هند و کویت به گفت‌وگو پرداختند که در نهایت این اجلاس هندی‌ها تعلیق شدند.

پس از این اتفاق امیر کویت به سرعت دستور همکاری مسئولان ورزشی این کشور با IOC را داد. همین موضوع باعثشد تا این کشور که پیش از المپیک لندن در تعلیق به سر می‌بردند حالا از زیر سایه سنگین این موضوع خارج شدند. در پایان این اجلاس تنها وضعیت یک کشور نامشخص ماند؛ ایران.

رویترز در گزارشی درباره این موضوع عنوان کرد: " تعلیق کمیته ملی المپیک یک کشور به این معناست که دیگر مدیران ورزش آن کشور در نشست‌های بین‌المللی دعوت نخواهند شد و ورزشکاران آن کشور اجازه حضور در رقابت‌های بین‌المللی با پرچم کشورشان را ندارند. کمیته بین‌المللی المپیک چندی پیش با انتشار اخباری جداگانه، دخالت ارگان‌های دولتی در امور ورزشی را به عنوان علت‌های اساسی در تعلیق ورزش کشورهای نامبرده دانسته است. IOC معتقد است دخالت‌های دولتی در ورزش باعثاز بین رفتن استقلال ارگان‌های مدیریتی ورزش خواهد شد. "

این همان موضوعی است که شش سال پیش فدراسیون بین‌المللی فوتبال در جریان برکنار شدن محمد دادکان توسط سازمان تربیت بدنی به ریاست محمد علی آبادی فدراسیون فوتبال ایران را به حالت تعلیق درآورد. با این شرایط گفته می شود که در جلسه کمیته بین‌المللی المپیک در لوزان مسئولان جهانی به ایران هشدار داده‌اند که در این مدت بیش از همکاری در اندیشه اتلاف وقت بوده‌اند و باید هرچه سریع‌تر اساسنامه اصلاح‌شده خود را برای کمیته بین‌المللی ارسال کنند.

IOC نخستین جلسه در سال میلادی جدید را برای بررسی وضعیت ایران در نظر گرفته است که براساس این هشدارها وضعیت ورزش ایران در لبه پرتگاه قرار دارد. البته کمیته ملی المپیک این موضوع را تایید نکرده و بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک گفته است: " چیزی درباره این موارد به ایران ابلاغ نشده و نگران نباشید. جلسه‌های کمیته و وزارتخانه برای اصلاح اساسنامه برگزار می‌شود اساسنامه تا پایان آذر به IOC ارسال خواهد شد. "

در هر حال IOC با تعلیق هند نشان داد شوخی ندارد و اگر گفتههای افشارزاده عملی نشود میتوان در انتظار تعلیق کامل ورزش ایران بود.