ابهام تعویق سفر نمایندگان شورای المپیک به ایران

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، مسئولان شورای المپیک آسیا به ایران میآیند خبری بود که حدود یک ماه پیش روی خروجی همه خبرگزاریها قرار گرفت و این امید در دلمان روشن شد که به نظر میرسد بالاخره نگرانیها درباره تعلیق ایران به پایان رسیده و باید امیدوار بود با سفر شیخ احمد و حسین المسلم، رئیس و دبیر شورای المپیک آسیا و صحبت درباره اصلاح اساسنامه به عدم تعلیق ایران کمک کند اما چهارشنبه خبری روی خروجی سایت کمیته قرار گرفت مبنی بر اینکه این سفر به تعویق افتاده است و به زودی زمان جدید سفر اعلام می شود اما دلیل این تعویق اعلام نشد.

* برگزاری انتخابات IOC دلیل تعویق سفر نمایندگان شورای المپیک آسیا!

بهرام افشارزاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس، دلیل تعویق این سفر را انتخابات کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد اما به نظر می‌رسد این دلیل قانع‌کننده‌ای برای لغو سفر و یا حتی به تعویق انداختن آن نیست.

اگرچه مسئولان ورزش ایران چه در کمیته و چه در وزارت ورزش تاکید دارند این سفر به تعویق افتاده و لغو نشده است اما به نظر می‌رسد نمایندگان آسیا به این دلیل سفرشان را لغو نمی‌کنند و صحبت‌های افشارزاده هم در این خصوص منطقی به نظر نمی‌رسد.

اگر قرار است انتخابات کمیته بین المللی المپیک برگزار شود مسئولان آسیایی می توانستند همان موقع این مسئله را عنوان کنند نه اینکه در فرصت ۳ روز مانده به سفر با ارسال نمابری از به تعویق افتادن سفرشان به دلیل انتخابات بگویند.

به نظر می رسد لغو این سفر به شروطی مربوط است که در سفر مسئولان ورزش کشورمان به ماکائو توسط نمایندگان آسیا گذاشته شد. طبق صحبت های علی آبادی، در آن جلسه نمایندگان آسیا ۳ شرط گذاشتند که در صورت اجرا شدن شرط‌هاایران را از خطر تعلیق نجات می یابد.



اصلاح اساسنامه کمیته، فدراسیون ها و بازگرداندن روسای برکنار شده ۳ شرطی بود که مطرح شد اما هیچ کدام تاکنون انجام نشده است. البته اساسنامه کمیته برای وزارت ارسال شده که منتظر نظر نهایی است.

* اختلافات کمیته و وزارت دغدغه این روزهای ورزش

نمایندگان شورای المپیک آسیا از حضور در ایران خودداری کردند و دوباره نگرانی‌ها در جامعه ورزش افزایش پیدا کرد. این نگرانی‌ها تنها به تعلیق ایران محدود نمی‌شود و اختلافات کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نیز که این روزها علنی شده به دغدغه ورزشی‌ها اضافه کرده است.

عباسی از اصلاح اساسنامه به عنوان بهانه‌ای برای تعویق انتخابات کمیته نام می‌برد و علی‌آبادی دم از نفوذ وزارت در انتخابات می‌زند!

عباسی در جلسه هیئت اجرایی کمیته به بندهایی از اساسنامه ایراد می‌گیرد و در حالت کلی آن را نیاز به تغییر نمی‌بیند و در مقابل علی‌آبادی از ۳ شرط نمایندگان IOC در ماکائو صحبت می‌کند که در صورت اجرا نشدن تعلیق ایران را به دنبال دارد و در نهایت اینکه اختلاف آخر به دعوت از نمایندگان شورای المپیک آسیا مربوط می شود که هر دو نهاد آن را به خود اختصاص می‌دهند!

* توجه به خواسته‌های بین‌المللی راهگشای خطر تعلیق

شیخ احمد و حسین‌المسلم به ایران نیامدند؛ حال چاره چیست؟ باید دست روی دست گذاشت و منتظر تعلیق بود و یا باید به خواسته‌های جهانی عمل کرد؟

خواسته‌هایی که ما خودمان منشور بین المللی آن را پذیرفته ایم. خواسته‌هایی که درا ین شرایط می تواند راهگشای ورزش کشورمان باشد.

باید منتظر ماند و دید اختلافات وزارت و کمیته راهی برای آرام کردن شرایط می‌گذارد؟

دیگر زمان زیادی به بازی های آسیایی کره جنوبی باقی نمانده است اما آیا با این شرایطی که گریبانگیر ورزش کشور شده و اختلاف دو نهاد بزرگ ورزش کشور می توان امیدوار بود حتی مقام چهارمی را تکرار کرد؟ مشکلات زیادی این روزها در ورزش کشور به چشم می خورد؛ از رفتن بنا و بدهی های سربه فلک کشیده فدراسیون کشتی تا برخوردهای نا مناسب در لیگ برتر والیبال. با وضع موجود چقدر می توان به درخشش کاروان ایران در بازی های ۲۰۱۴ و المپیک ۲۰۱۶ برزیل خوشبین بود؟ اصلا می توان امیدوار بود که تعلیقی در کار نباشد ما بتوانیم در مسابقات شرکت کنیم؟ باید منتظر بود و دید...