به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، بالا رفتن قیمت دلار در یک سال اخیر، برای خیلیها دردسرساز شد و در کار و وضعیت اقتصادی همه افراد جامعه تاثیرگذار بود.

ستاد مبارزه با دوپینگ هم یکی از این بخش‌هاست که افزایش قیمت دلار، روی کارش تاثیر زیادی داشته، چون ایران آزمایشگاه دوپینگ ندارد و نمونه‌هایش را برای آزمایشگاه کلن آلمان ارسال می‌کند و در نتیجه بیش از هر جای دیگری با دلار سر و کار دارد.

قبلا هزینه هر تست چیزی در حدود ۲۵۰ هزار تومان می‌شد اما با احتساب دلار ۳ هزار تومانی که ماه‌هاست قیمتش در نوسان است و ثبات نداشته، این روزها ارسال هر تست به آلمان نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

لطفعلی پورکاظمی رئیس فدراسیون پزشکی در این‌باره به فارس گفت: با دلار ۳ هزار تومانی، فرآیند یک نمونه‌گیری؛ درست از زمانی که ما تست می‌گیریم تا جوابش از آلمان بیاید، ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای‌مان هزینه در بر دارد.

نمونه‌گیری‌ها امروز چیزی در حدود سه برابر گذشته برای ستاد مبارزه با دوپینگ هزینه دارد و در این شرایط که بسیاری از باشگاه‌ها و تیم‌های ملی قرارداد‌هایشان با مربیان و بازیکنان خارجی را فسخ کرده‌اند تا تنها ارتباط‌شان با فعالیت‌های دلاری به خاطر اعزام‌های برون‌مرزی‌شان باشد، طبیعی است که ستاد مبارزه با دوپینگ هم کمتر از قبل در مسابقات مختلف حاضر شده و نمونه‌گیری کند.

گرچه طبق آمار فدراسیون پزشکی، در سال ۲۰۱۲ از ۷۵۷ ورزشکار نمونهگیری شد که به خاطر داشتن میدانی بزرگ چون المپیک، رقم قابل توجهی است، اما باز هم برای پاک کردن فضای ورزش از پدیده شوم دوپینگ، به نظر میرسد نیاز به انجام تستهای بیشتر در مسابقات رشتههای مختلف ورزشی باشد تا هیچگاه متخلفان آسوده خاطر به استفاده از داروهای ممنوعه نپردازند.