احمدی: با رحمتی صحبت کردم که برگردد
افکار -

رحمان احمدی که پس از خداحافظی ناگهانی سیدمهدی رحمتی از تیم ملی توانست در بازی با لبنان پیراهن شماره ۱ تیم ایران را به تن کند از انگیزه بالایش برای حفظ موقعیتی که بدست آورده، رقابت با دانیل داوری و حتی درخواستش برای بازگشت رحمتی سخن گفت:

** شرایط فعلی‌ات در سایپا چگونه است؟

وضعیتم خوب است؛ مشکل خاصی به لحاظ آمادگی ندارم. کنار بازیکنان تمرین می‌کنم و برای بازی با پیکان آماده می‌شویم.

** علت افت سایپا در نیم‌فصل دوم از منظر شما چیست؟

تیم ما در نیم‌فصل اول نتایج خوبی گرفت هرچند با مشکلاتی روبرو بود. به هر حال مشکلات ادامه‌دار، به تیم ضربه می‌زند. البته سایپا در نیم‌فصل چند بازیکن را از دست داد و بازیکنی هم جایگزین آنها نشد. نهایتا مجموعه عوامل باعثشد تا در نیم‌فصل دوم نتایج خوبی بدست نیاوریم.

** مشکل اصلی مسایل مالی نیست؟!

مسایل مالی هم بخشی از علت‌هاست که در جایگاه خودش اهمیت زیادی دارد اما تیم‌ ما در چهار بازی گذشته عملکرد نسبتا خوبی داشت و صاحب فرصت‌های گلزنی زیادی شد اما متاسفانه خیلی از آنها تبدیل به گل نشد. سایپا در نیم‌فصل اول خوب گل‌ می‌زد و کم گل می‌خورد اما در نیم‌فصل دوم سخت گل می‌زند و راحت هم گل می‌خورد. یکی از علت‌های این مساله نداشتن تمرکز کافی است.

** تمرکزی که در فوتبال ایران عمدتا با مسایل مالی بهم‌ می‌ریزد!

با اینکه بازیکنان مطالبات زیادی دارند اما همواره در تمام بازی‌ها با انگیزه و توان بالایی ظاهر می‌شوند و چیزی برای موفقیت تیم کم نمی‌گذارند. نداشتن تمرکز صرفا بخاطر مسایل مالی نیست اما طبیعتا اگر بازیکنی فکر آرام‌تری داشته باشد، تمرکز بیشتری هم خواهد داشت. وقتی دغدغه نباشد قطعا شما راحت‌تر می‌توانید کار کنید و در تمرینات هم بهتر آماده می‌شوید. نتیجه اینها عملکرد مفیدتر و گرفتن درست‌ترین تصمیم‌ها در لحظه‌های حساس بازی است. امیدوارم در آینده نتایج بهتری بگیریم.

** پول زیادی از سایپا طلبکار هستید؟

مطالبات بازیکنان در همه تیم‌ها بالا و پایین دارد و همه یکسان نیست اما متاسفانه ما همین مقدار کم را هم دریافت نکردیم و طلب‌های عقب‌افتاده کم نیست. با این حال همانطور که گفتم بازیکنان سایپا با جان و دل برای تیم‌شان تلاش می‌کنند.

** فکر می‌کنید سایپا در پایان فصل چه رتبه‌ای در جدول داشته باشد؟

ما سعی می‌کنیم رتبه سایپا تک‌رقمی شود. باید بتوانیم از موقعیت‌های گلزنی بهتر استفاده کنیم و در دفاع تیمی هم بهتر باشیم.

** روی گل‌های بیشتری که سایپا در نیم‌فصل دوم نسبت به نیم‌فصل اول دریافت کرده چقدر مقصر بودید؟

در این مورد کادر فنی تیم باید نظر دهد اما از نظر من وقتی تیم گل‌می‌زند کل تیم در آن شریک هستند و وقتی هم که گل می‌خوردیم هم همینطور و فقط رحمان احمدی مقصر نیست. قبول دارم که در نیم‌فصل دوم تمرکز دفاعی تیم کمتر بود.

** احتمالا می‌خواهید بگویید با عملکردم توانستم نظر کارلوس کی‌روش را جلب کنم!

در بازی‌هایی که انجام دادم همواره سعی کردم بهترین عملکرد را داشته باشم. قطعا کادر فنی تیم ملی هم کار بازیکنان در لیگ را زیرنظر داشته است. خوشحالم ضمن دعوت به تیم ملی توانستم در ترکیب اصلی هم حضور داشته باشم. الان فرصتی برایم فراهم شده که می‌طلبد کوشش بیشتری کنم تا جایگاهم در تیم ملی تثبیت شود. مطمئن هستم اگر همواره در لیگ و زمانی که به تیم ملی دعوت می‌شوم، خوب کار کنم مورد نظر مربیان تیم ملی می‌مانم.

** قبول دارید انتخاب شما به عنوان دروازه‌بان شماره ۱ تیم ملی با انتقادهایی هم همراه بود؟ یا حتی بعضی‌ها هم می‌گفتند اگر رحمتی از تیم ملی خداحافظی نمی‌کرد، هیچ وقت فرصتی برای حضور رحمان احمدی در ترکیب اصلی پیدا نمی‌شد؟

من به توانایی‌های خودم واقف هستم و می‌دانم یک دروازه‌بان ملی چه جایگاهی دارم. در باشگاه‌هایی که کار کردم و هنگامی که به تیم ملی دعوت شدم از هیچ تلاشی مضایقه نکردم و در عین حال می‌دانم نقدها همیشه وجود دارد. خیلی‌ها از انتخاب من در تیم ملی ناراحت شدند اما برخی انتقادهای غرض‌ورزانه به چه دلیل است؟!

یکی از منتقدان عادل فردوسی‌پور بود که می‌گفت ابر و باد و مه و خورشید، همه دست به دست هم دادند تا رحمان احمدی دروازه‌بان اول تیم ملی شود! نمی‌دانم چه هیزم‌تری به فردوسی‌پور فروختم که این طور درباره من می‌گفت. بعضی انتقادها دلیل فنی ندارد و امیدوارم منتقدان غرض‌ورزانه نقد نکنند. همه چیز به نظر سرمربی تیم برمی‌گردد. کسی که به او اجبار نکرده است؛ کی‌روش هم دوست ندارد تیمش نتیجه نگیرد! بنابراین او برای انتخابش دلایل فنی داشته است. اوست که تشخیص می‌دهد که کدام بازیکن در چه مسابقه‌ای بهتر است در ترکیب اصلی قرار بگیرد. با همه اینها مشکلی با منتقدان ندارم و اتفاقا انتقادهایشان انگیزه‌ام را چندبرابر می‌کند تا تلاش بیشتری در تمرینات و بازی‌ها داشته باشم.

** نظر دن‌گاسپار هم نسبت به تو مانند کی‌روش است؟

او هم نظر مثبتی درباره من داشت. دروازه‌بان‌های تیم ملی در اردوها همیشه نکات جدیدی از او یاد می‌گیرند.

** برخی از کارشناسان معتقدند با حضور دانیل داوری در تیم ملی، پیراهن شماره ۱ به او می‌رسد، نظرت چیست؟

هیچ مشکلی با دعوت شدن داوری ندارم. اصلا این موضوع به من مربوط نمی‌شود؛ به عنوان دروازه‌بان تیم ملی اگر باز هم دعوت شوم، بیشتر از گذشته تلاشم را می‌کنم و هیچ توجهی به اینکه چه کسی بالاخره دروازه‌بان اول تیم ملی می‌شود نخواهم داشت. کی‌روش تصمیم می‌گیرد و ما هم به تشخیص او احترام می‌گذاریم. من نگران رقابت با داوری و هیچ دروازه‌بان دیگری نیستم. اگر در ترکیب اصلی باشم، با همه توان سعی می‌کنم دروازه تیم ایران را بسته نگه دارم و اگر هم روی نیمکت بنشینم، ‌ برای موفقیت تیم کشورم دعا می‌کنم.

** شما که اگر در ترکیب اصلی نباشید، از تیم ملی خداحافظی نمی‌کنید؟!

مگر قرار است خداحافظی کنم؟! هیچ وقت چنین تصمیمی نگرفتم.

** نظرت درباره خداحافظی سیدمهدی رحمتی چیست؟

چیزی نمی توانم بگویم، هیچ کسی از نظر شخصی رحمتی اطلاع ندارد و خودش هم جایی عنوان نکرد. رحمتی چندین سال زحمات زیادی برای تیم ملی ایران کشید و باید به تصمیمش احترام بگذاریم.

** دوست داری رحمتی به تیم ملی برگردد؟

باور کنید دوست دارم برگردد. من حتی با او صحبت کردم و گفتم که دوست دارم بیاید. ما با هم رفیق هستیم. در سپاهان هم‌تیمی بودیم. چندین مرتبه همزمان به اردوی تیم ملی دعوت شدیم و کنار هم تمرین کردیم. هیچ مشکلی بین من و رحمتی نیست.

** وقتی کی‌روش شما را برای بازی با لبنان انتخاب کرد، شهاب گردان و علیرضا حقیقی که در اردو بودند، ناراحت نشدند؟

این را باید از خودشان بپرسید. در اردوی تیم ملی مشکلی بین دروازه‌بان‌ها نیست. از انتخاب من کسی ناراحت نشد و حتی روز مسابقه گردان و حقیقی آمدند به من روحیه دادند و تشویقم کردند.

** برخی معتقد بودند تیم ملی بازی آسانی مقابل لبنان در ورزشگاه آزادی پیش رو داشت و همینطور رحمان احمدی هم هنوز محکی در ترکیب تیم ملی نخورده است. نظرت در این باره چیست؟

همین لبنانی که با پنج گل از ایران شکست خورد، در بیروت توانسته بود تیم ما را ببرد. دروازه‌بانشان در آن مسابقه توپ‌های زیادی از بازیکنان ایران گرفت و در پایان به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. تیم ملی در بیروت هم مانند بازی در تهران بازی تهاجمی به نمایش گذاشت و روی یک تک‌موقعیت از لبنان گل خورد. خدا را شکر که در مسابقه اخیر توانستیم دروازه این تیم را در همان نیمه نخست باز کنیم و در ادامه هم برتعداد گل‌ها بیافزاییم.

قبول دارم که خط دفاع و دروازه تیم ملی در این بازی چندان تحت فشار نبود و علتش هم این بود که ملی‌پوشان از دقیقه اول حریف را پرس کردند و اجازه خودنمایی به لبنانی‌ها ندادند. اگر در بازی‌های آینده هم نمایشی مانند بازی با لبنان را داشته باشیم، قطعا نتایج خوبی در مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا می‌گیریم.

** قبل از بازی فکر می‌کردید مقابل لبنان تحت فشار نباشید؟ از اینکه دروازه‌بان اصلی تیم بودید استرس نداشتید؟

بالاخره شب قبل از بازی معمولا بازیکنان تمرین‌های ذهنی از منطقه‌ای که قرار است در آن بازی می‌کنند را انجام می‌دهند. من هم از این قاعده مستثنی نبودم و به لحاظ روحی آماده بازی می‌شدم. استرس که نداشتم و خیلی هم به اینکه لبنان چگونه خواهد بود متمرکز نشدم اما همه فکرم این بود که باید بهترین عملکرد را درون دروازه تیم کشورم داشته باشم.

** سوال پایانی اینکه فصل آینده قرار است به سپاهان برگردی؟

زلاتکو کرانچار سرمربی سپاهان مربی بسیار حرفهای است که سال گذشته چیزهای زیادی از او یاد گرفتم. از زحمات و لطفی که همواره به من داشته تشکر میکنم. قرار بود نیمفصل به سپاهان بروم اما این موضوع با مخالفت باشگاه سایپا مواجه شد. حالا در پایان فصل باید ببینم شرایط چگونه میشود و بعد تصمیم بگیرم.